"Zahvaljujući tome što sam manje vremena trošio na laprdanje na Fejsu, objavio sam par tekstova na Indexu. Najvažniji je ovaj koji raskrinkava najveću hrvatsku turističko-gastronomsku prevaru, u koju je uvučena čitava Istra i iz koje će se teško isplesti", napisao je osnivač portala Index i gastronomske platforme TasteAtlas, Matija Babić, danas na svom Facebook profilu, referirajući se na svoj tekst "Istarska industrija tartufa je golema prevara". U obajvi je napomenuo da oOd objave teksta do danas Index nije zaprimio niti jedan ispravak ni demanti ni komentar proizvođača ili restorana. Samo muk".
Babić je u članku žestoko kritizirao istarsku ponudu tartufa, pojasnivši da je uglavnom riječ o prevari, odnosno da se ne poslužuju pravi tartufi, već razne arome.
Prije nego je napisao spomenuti članak, gostujući početkom svibnja u Rovinju na Weekend Food Festivalu, Babić je u intervjuu za Istru24 kazao: "kompletna ponuda tartufa u Istri je prevara".
- Tartufate, ulja od tartufa, pivo s tartufima, čipsevi od tartufa, maslac od tartufa, kečap od tartufa, sir od tartufa, salame s tartufima, čak i McDonald's s tartufima. To je sve prevara. Naravno, ništa od tog veze nema s tartufima. U toj prevari također sudjeluje 99 posto restorana. Tjesteninu zaliju tim groznim prevarantskim uljem ili maslacom, onda gore nekom sirotom Nijemcu ili Zagrepčaninu naribaju malo najjeftinijeg tartufa, to smeće mu naplate 100 kuna, a on misli da okus dolazi od tog naribanog tartufa. Pa čak i kad kupite tartuf u onim teglicama, često ćete ga dobiti u aromatiziranoj tekućini, rekao je onomad Babić.
A onda je o tome koncem lipnja napisao tekst za Index.
Evo dijela tog članka Matije Babića:
Istarska turistička zajednica uvela je certifikat “Tartufo Vero” koji dodjeljuje restoranima koji služe prave tartufe. Sama činjenice da se mora izdvojiti restorane koji služe pravu namirnicu, a ne sintetsku govori o razmjerima problema.
Još gora je činjenica da je takvih restorana, od nekoliko stotina restorana koji nude “tartufe”, Turistička zajednica uspjela na webu izdvojiti svega petnaest.
A najgora je činjenica da čak ni većina tih restorana, provjereno - probali smo, ne služi isključivo prave tartufe, nego tek da nekad služe i njih.
Istra ima sjajne gastronomske proizvode, kao i brojne prirodne ljepote i kulturne znamenitosti. Tim je tužnija činjenica da se kompletna regija odlučila za zigantizaciju: prodavanje gastronomskog smeća tvrdeći da prodaje tartufe.
Upit o njihovim proizvodima poslali smo svim najvećim istarskim proizvođačima proizvoda s tartufima: Ziganteu, Karliću, Prodanu Miri, Naturi i Istra Tartufima.
Natura tartufi zatražili su nas da im upit pošaljemo na memorandumu. Nakon što smo poslali upit na memorandumu, dobili smo odgovor da ne koriste umjetne arome, nego samo prirodne te da većinu tartufa ne uvoze. Svi osim Nature odbili su odgovoriti jesu li njihovi tartufi iz uvoza ili iz Istre te koriste li arome u svojim proizvodima.
Iako nama nisu poslali odgovor, Zigante je odgovorio jednom od svojih kupaca na pitanje zašto tartuf koji su im prodali u staklenci uopće nema ni okusa ni mirisa. “Crni konzervirani tartuf ne zamjenjuje svježi tartuf jer procesom pasterizacije gubi na okusu i mirisu, stoga je namijenjen isključivo kao dekoracija na jelu. Konzervirani tartuf se kod pripreme treba upotrijebiti s maslinovim uljem s okusom tartufa ili s maslacem s okusom tartufa, kako bi proizvod dobio na okusu i mirisu.”
U ovom odgovoru Zigantea sažeto je sve što o industriji tartufa i istarskoj ponudi tartufa trebate znati: riječ je o industriji prodaje umjetnih aroma i dekorativnih bezukusnih tartufa.
Neke ljude se može varati neko vrijeme, ali ne može sve ljude svo vrijeme - kaže poznata i točna izreka. Tjestenine i fritaje s tartufima, ulja od tartufa, čipsevi od tartufa, pivo s tartufima, sirevi s tartufima, rakija s tartufima, kobasice s tartufima - vrište na sve strane gdje god se okrenete u Istri, a ništa od toga veze s tartufima nema.
Prevara s tartufima prisutna je u cijelom svijetu, ali nigdje toliko rašireno kao u Istri i nigdje osim u Istri s tom prevarom se ne brendira čitava regija.
Brendirati regiju ili čitavu državu jeftinom aromom naručenom s Alibabe ne čini se kao pametna i dugoročna strategija, naročito ako se regija ili država izdaje za prirodnu i gastronomsku