Zbog iznimne društvene, kulturološke pa i političke važnosti cijelog slučaja u i oko Istarskog narodnog kazališta, ali i spornog kadroviranja na čelna mjesta u gradskom resoru kulture, objavljujemo u cijelosti reagiranje kulturologinje Irene Boljunčić Gracin, koja je koncem prošle godine povukla svoju kandidaturu za ravnateljicu INK-a:
"Kao što su mediji već početkom siječnja prenijeli, u prosincu 2021. godine tražila sam poništenje natječaja za izbor ravnatelja/ice INK. Dopis za poništenjem natječaja poslala sam mailom gradonačelniku, pročelnici UO za kulturu i razvoj civilnog društva, predsjednici Gradskog vijeća - dakle osnivačima te članovima Kazališnog vijeća.
Prije svega, ponovit ću to da je natječaj u skladu sa svim nadležnim zakonima, ali zakon ne propisuje baš sve, a posebno sustave kvalitete! Taj dio trebao bi biti propisan Statutom INK ili dodatnim Pravilnikom za izborom ravnatelja/ice. Zato postoje velike nelogičnosti u samom natječaju kojeg je raspisalo Kazališno vijeće.
1. STATUT INK
Donesen je 2005. godine, a Izmjene i Dopune Statuta 2007. godine
- za ravnatelja kazališta može se imenovati osoba koja ima umjetničku akademiju ili visoku stručnu spremu DRUŠTVENOG usmjerenja, stručne, radne i organizacijske sposobnosti za obavljanje poslova ravnatelja, najmanje 3 GODINE RADA u djelatnostima kulture
PITAM SE:
- zašto ne i humanističkog ili interdisciplinarnog usmjerenja iz kojeg dolazi veliki broj kulturnjaka
- od 2005. promijenilo se mnogo toga u sustavu obrazovanja odnosno sve je više interdisciplinarnih studija što je važno i dobro za razvoj kulturnog sektora - zašto se to ne uzima u obzir + mnoge umjetničke akademije u inozemstvu završavaju naši umjetnici i ostvaruju 240 ETC bodova, a ne 300 ETC bodova koliko se natječajem traži
- može li osoba s 3 godine iskustva rada KVALITETNO upravljati s minimalno 7 milijuna kuna i 18 zaposlenika? (radno iskustvo može biti i volontersko jer se ne radi o dokazivanju radnog staža)
2. UVID U NATJEČAJNU DOKUMENTACIJU
Imali smo uvid u dva dokumenta.
A. Programski i financijski okvir kojeg daje OsnivačTaj je dokument ustvari popis lijepih želja u programskom dijelu. U njemu nema nikakvih naznaka koji su to strateški prioriteti koje Osnivač predlaže za daljnji razvoj INK-a.
B. Financijski okvir ostaje više manje isti kao dosadašnjih godina, a za ispunjavanje želja iz programskog dijela potrebno je dodati barem još jednu nuluZato bi valjda bilo važno da je Osnivač dao smjernice za razvoj INK-a koji će onda biti usuglašeni s kriterijima odabira Programa i plana rada prijavljenih kandidata.
Četverogodišnji Plan i program rada kandidati pišu za razdoblje 2023-2026., a na uvid dobivamo dokument Izvješće o poslovanju INK za 2020. godinu.
Znači, ne znamo:
- što će se producirati u 2022. godini, a moglo bi na turneje u 2023. (što je važno za razradu programskog i financijskog plana te kontinuiteta rada INK-a)
- koje su investicije urađene u 2021. i koje se planiraju u 2022. godini pa da znamo čime INK raspolaže od 2023. i koliko sredstava bi onda trebalo dalje izdvojiti u investicije u odnosu na programske financije
- ne znamo koji je kadrovski plan u 2021. i 2022. i što nas onda čeka u kadrovskom smislu od 2023. godine (buduće eventualne obveze u kadroviranju poput mogućih odlaska radnika u mirovinu, dugotrajnih bolovanja i sl. Isto tako iz tog dokumenta nije moguće ustanoviti i predložiti je li potrebna promjena sistematizacije radnih mjesta)
Postavlja se pitanje zašto sadašnja ravnateljica nije pripremila jedan dokument gdje bi nam dala takve osnovne informacije za 2021. i 2022. godinu i pokazala dobru volju da i mi ostali kandidati imamo iste informacije koje ima i njezin uži tim koji se isto tako može kandidirati na natječaju?
3. KRITERIJI IZBORA RAVNATELJA/ICE I RAZGOVOR S KANDIDATIMA
- natječajem nije predviđen razgovor s kandidatima. Zar je to zaista moguće (jer eto ne piše u Statutu)?
Pa valjda ćete upravo na razgovoru s kandidatima ustanoviti poznavanje tematike, način implementacije vašeg programa rada, viđenje razvoja ustanove...
- natječajem nije objašnjeno ni najmanje koji su kriteriji izbora ravnatelja/ice odnosno na koji način će se vrednovati Planovi i programi rada kandidata
Bez razgovora s kandidatima moguće je da, primjerice, zamolite kolegu da vam napiše Program rada jer nitko ionako neće provjeravati jeste li zaista upućeni u to što ste napisali
Bez jasnih kriterija i smjernica, ostavlja se prostor za manipulaciju od strane predstavnika političke vlasti, a ne slijede se struka ili javne politike, što dovodi sumnju u transparentnost.
Ima još nelogičnosti, ali da sad ne dužim.
ODGOVORNOST
Natječaj je objavljen 17.11.2021. godine, a samo dan prije 16.11.2021. na Gradskom vijeću imenovani su novi članovi Kazališnog vijeća od strane Osnivača. To znači da su natječaj pripremali prethodni članovi Kazališnog vijeća, u kojem su bile i obje predstavnice INK-a.
Napominjem da na dan kada je natječaj objavljen, nije još ni konstituirano Kazališno vijeće, odnosno nije održana prva sjednica na kojoj se izabire i Predsjednik/ica Kazališnog vijeća.
I tu dolazimo do problema odgovornosti, prije svega sadašnje ravnateljice, prethodnih članova Kazališnog vijeća i Pročelnice UO za kulturu koja je predstavnik Osnivača odnosno zadužena sa strane Grada Pule da prati ovaj natječaj/proces.
Zakon o kazalištu jasno kaže:
“Natječaj se raspisuje najkasnije godinu dana prije isteka mandata ravnatelja. Natječaj raspisuje i provodi kazališno vijeće”.
Da bi tu zakonsku osnovu ispunili, požurili su s natječajem kakvim takvim (odnosno istim kao i prijašnjih godina) jer sadašnjoj ravnateljici mandat ističe upravo 17.11.2022.
Logično bi bilo da se čekalo konstituiranje novog Kazališnog vijeća kako bi i oni amenovali natječaj budući da će upravo oni predložiti budućeg ravnatelj/u Gradskom vijeću.
Pohvaljujem Grad Pulu što je natječaj poništen sa željom da se ove nelogičnosti srede i da se onda može izabrati najkvalitetnija osoba/kandidat u transparentnoj proceduri koja će u naredne četiri godine razvijati tako važnu instituciju kao što je INK.
Jedino ostaje otvoreno pitanje zašto predstavnice INK-a u Kazališnom vijeću nisu uvidjele sve ove nelogičnosti tijekom dugogodišnjeg rada u Kazališnom vijeću, upozorile na isto i time osigurale izbor najkvalitetnijeg kandidata te otklonile svaku mogućnost za manipulaciju od strane predstavnika političke vlasti."
Irena Boljunčić Gracin