Kultura

OVACIJE DOKUMENTARNOJ PREDSTAVI "CURE" U ULYSSESU

KRVAVO ŽENSKI "Jedini njen seksualni odgoj bile su batine njenog oca"

Iz scene u scenu curi krv, nakon što se na početku predstave projicira na platnu autoironična poruka: "Riječ CURA dolazi od riječi CURITI jer ženski spolni organ 'curi'. Uz crvenu, jedina druga, kontrastna boja, pa i na nošnjama četiriju glumica jest bijela, 'čista', 'nevina' boja * Puno je tu i boli, srama, autodestrukcije, koje pritišće patrijarhalni društveni uteg: jedna  se verbalno bičuje u svom dnevniku pišući o sebi kao kurvi, druga uoči pobačaja tvrdi da se na taj čin odlučila u vrhuncu svoje autodestruktivne faze, a treća je zbog željene ljepote i 'mjerenja kalorija' izgubila menstruaciju. No tu su i znatiželja, žudnja, prva ljubav, nezaustavljiv životni elan. Predstava je izravna, iskrena, dirljiva, ali i duhovita, kao i bitno edukativna


 
5 min
Zoran Angeleski
Foto: Dražen Šokčević

Iz scene u scenu curi krv, nakon što se na početku predstave projicira na platnu autoironična poruka: "Riječ CURA dolazi od riječi CURITI jer ženski spolni organ 'curi'. Uz crvenu, jedina druga, kontrastna boja, pa i na nošnjama četiriju glumica jest bijela, 'čista', 'nevina' boja * Puno je tu i boli, srama, autodestrukcije, koje pritišće patrijarhalni društveni uteg: jedna  se verbalno bičuje u svom dnevniku pišući o sebi kao kurvi, druga uoči pobačaja tvrdi da se na taj čin odlučila u vrhuncu svoje autodestruktivne faze, a treća je zbog željene ljepote i 'mjerenja kalorija' izgubila menstruaciju. No tu su i znatiželja, žudnja, prva ljubav, nezaustavljiv životni elan. Predstava je izravna, iskrena, dirljiva, ali i duhovita, kao i bitno edukativna

Zgusnuta dirljivim svjedočanstvima triju generacija žena, uz vrijedna pa i duhovita audio-svjedočanstva baki i majki te izravnim svjedočenjem izvođačica o svojim prvim seksualnim iskustvima, znatiželji, žudnji, patnji i boli, uz sugestivnu muzičku podršku od uvodne melankolične tradicijske pjesme "Alaj, alaj Jano" do pjesme Lane Del Rey "Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean Blvd", vrlo dobra jednosatna dokumentarna predstava "Cure" autorica Sendi Bakotić, Ane Marije Brđanović, Tjaše Črnigoj (redateljice), Anje Sabol, Tijane Todorović i Vande Velagić, ispraćena je sinoć ovacijama publike u Kazalištu Ulysses u Ljetnom kinu na Velom Brijunu.

No, kolikogod na prvu bila duhovita snimka telefonskog razgovora unuke i bake koja je 1956. na livadi u selu Vukosavljevica s nepunih 16 godina izgubila nevinost, a sa 16 i pol godina zatrudnjela, stvarnost je bila daleko od pastoralne idile. Baka je bila iz bogate, a mladić iz siromašne obitelji, i njihovoj se vezi snažno protivio njen otac.

"Kad je njezin otac saznao da je moj djed prati doma, tražio je da mu donese dvije litre vina da se može napiti i da je može istući. I ona kaže da je točno znala što se sprema. I svejedno je ostala i čekala batine", kaže njena unuka u nastavku, dodajući: "Jedini njen seksualni odgoj bile su batine njenog oca".

U jednoj od efektnijih scena, unuka-glumica zatim vadi remen i snažno udara o papir koji poput kože puca na pozornici.

Na sceni kontinuirano curi krv, nakon što se na početku predstave projicira na platnu autoironična poruka: "Riječ CURA dolazi od riječi CURITI jer ženski spolni organ 'curi'. Uz krvavo crvenu, jedina druga, kontrastna boja na sceni, pa i na nošnjama četiriju glumica, jest bijela, 'čista', 'nevina' boja.

Kolikogod i službeno nazvana dokumentarnom, ipak je to i igrana predstava u kojoj četiri glumice (s možda mrvu prenaglašene 'vedrine' u iskazu) iznose i svoja autentična najintimnija iskustva.

Naime, nakon odslušanih prvih seksualnih iskustava njihovih majki s konca 1970-ih  (čija današnja prilična zatvorenost u svjedočenju govori da je tabu seksualnosti itekako žilav i danas), svaka od izvođačica u direktnom obraćanju publici evocirala je zatim vlastita iskustva gubitka nevinosti i prvih seksualnih kontakata, a jedna od njih i iskustvo pobačaja. 

To na sceni rade sjajnom scenskom dinamikom (scenograf Ivan Botički), u kojoj svaka izvođačica kreativno radi scenografiju svoje priče - izvođačica kojoj se gubitak djevičanstva dogodio u 24. godini iz torbe vadi desetak figurica iz njoj omiljenog Disneyeva svijeta, dočaravajući figurom po figuru svoja prva masturbacijska iskustva, a s posljednjom figurom i penetracijsko iskustvo; druga gura krvavi jastuk prvog seksualnog iskustva u crnu vreću, treća s iskustvom gubitka nevinosti u 14. godini, uz oživljavanje jedinog bakinog jednog savjeta ('nemoj piti, nemoj se drogirati  i nemoj se kurvati') pokazuje nam fotografiju sebe u ranim srednjoškolskim danima s alkoholom i cigaretom u ruci (dobro nasmijavši publiku), dok četvrta izvlači iz njedara tri licitarska srca koja utjelovljuju njen istodobni tinejdžerski odnos s trima dečkima istodobno.

Puno je tu i boli, srama, autodestrukcije, koje pritišće patrijarhalni društveni uteg - potonja se tako verbalno bičuje u svom dnevniku pišući o sebi kao kurvi, druga uoči pobačaja tvrdi da se na taj čin odlučila u vrhuncu svoje autodestruktivne faze, a treća  je zbog željene ljepote i 'mjerenja kalorija' izgubila menstruaciju.

No tu su i znatiželja, žudnja, prva ljubav, nezaustavljiv životni elan. 

Predstava je i edukativna, posebno za mlađe, uz ogradu u pozivu da 'nije primjerena za mlađe od 14 godina'.

Autorice su u predstavi ukazale i na to da da danas veliki postotak ginekologa u Hrvatskoj odbija pobačaj zbog takozvanog priziva savjesti. To pak otvara pitanje jesu li njihove bake, a svakako njihove majke (kojima je jugoslavenski Ustav iz 1974. osiguravao pravo na pobačaj dok je danas to zakonsko pravo sklono promjenama) imale veća prava od današnjih žena.

Seksualni odgoj čiji se ključnim, a upravo se oko toga vode najveće ideološke obrazovne bitke. Aktualni slučaj s tragikomičnim desničarskim kočenjem uvođenja Rodnih studija govori koliko smo napredovali odnosno degradirali.  

Slovenska redateljica i dramaturginja Tjaša Črnigoj (foto Facebook/ Rromir Imami)

Kolektiv Igralke čine četiri prijateljice i diplomantice studija Gluma i mediji Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci u klasi Rade Šerbedžije i Lenke Udovički: Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Anja Sabol i Vanda Velagić. Ove profesionalne glumice iza sebe imaju i završene fakultete socijalne antropologije i menadžmenta u kulturi, komparativne književnosti i rusistike te logopedije, a samostalno provode vlastite projekte kao autorice i producentice.

Igrale su i u nizu Ulyssesovih predstava: Ana Marija igrala je Desdemonu u 'Othellu', Anja i Vanda u 'Nosorogu', Sendi u 'Antigoni - 1000 godina kasnije', a sve zajedno u 'Shakespeareu ljetne noći - varijacije'.

Nakon predstave "Bakice" (2020.) u kojoj su tematizirale žene koje su zbog lošeg imovinskog stanja u mirovini primorane kopati boce po kontejnerima, ovo je druga suradnja riječkog Kolektiva Igralke i slovenske redateljice Tjaše Črnigoj. Osim kroz razgovore s bakama i mamama, autorice su se pri stvaranju predstave inspirirale i kroz radionice sa sadašnjim tinejdžericama koje odrastaju u Rijeci.

Predstava je nastala u koprodukciji Umjetničke organizacije Kolektiv Igralke, HNK-a Ivana pl. Zajca i Zavoda VIDNE, a partneri su Slovensko mladinsko gledališče i MASKA Ljubljana.

AUTORSKI TIM:

Redateljica i dramaturginja: Tjaša Črnigoj

Autorice: Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Tjaša Črnigoj, Anja Sabol, Tijana Todorović, Vanda Velagić

Suautorica koncepta i scenografije, kostimografkinja: Tijana Todorović

Scenograf: Ivan Botički

Oblikovanje svjetla: Marin Lukanović / Tjaša Črnigoj

Autorica videa: Mara Prpić

Grafičko oblikovanje i ilustracija: Tanja Blašković

Tehnički voditelj predstave: Marin Lukanović

DJ na predstavi i inspicijent: Marin Butorac

Fotografije: Dražen Šokčević

ANSAMBL:

Sendi Bakotić

Ana Marija Brđanović

Anja Sabol

Vanda Velagić


Fotografije: Dražen Šokčević

Nastavite čitati

Istra
 

S vama smo više od 1.000 dana, hvala što nas pratite

Česi se vraćaju u Fažanu ali ovaj put kao gazde. Praški fond Investika dobio je lokacijsku dozvolu za luksuzni hotel s pet zvjezdica tik uz fažansku rivu. Ali to nije sve, Česi na fažanskom priobalju planiraju uložiti najmanje 150.000.000 eura

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.