Sinoć je u porečkom muzeju otvorena izložba Nit Penelope: Suvremene priče tekstilnih umjetnica s radovima četiriju umjetnica međunarodnog značaja: Ole Korbańske, Raquel Rodrigo, Nikoline Krstičević i Josipe Štefanec.
Nit Penelope nastaje iz potrebe stvaranja prostora kontinuiteta i dijaloga između nasljeđa i aktualnih umjetničkih praksi u polju tekstila i tekstilne umjetnosti. Promišljanje o prezentaciji tekstilne umjetnosti započeto je još prošle godine, kroz izložbeni dio La mula de Parenzo festivala, a ove smo godine pokrenuli zasebni projekt s ciljem da preraste u godišnji događaj koji će otvarati prostor za dijalog između tradicije i suvremenosti te afirmirati tekstil kao relevantan medij suvremene umjetnosti.

foto: Zavičajni muzej Poreštine
Izložbu su otvorile ravnateljica muzeja Elena Uljančić i Sabina Damiani, kustosica i likovna pedagoginja, uz prisutnost autorica Ole Korbańske i Josipe Štefanec.
Pletenje, šivanje, vezenje su oblici tekstilnog rada koji su se kroz povijest često odbacivali kao puko "žensko umijeće" i povezivali s idejama o domaćinstvu i poslušnosti. No istovremeno, tekstilni je rad ženama omogućavao da ostvare moć, da potraže slobodu unutar restriktivnih društava u kojima su se nalazile. U posljednjim desetljećima mnoge su umjetnice ponovno prisvojile ove forme, pretvorivši tekstilne prakse u snažna sredstva izraza, kritike i izgradnje identiteta.
Tkanjem, šivanjem, vezivanjem čvorova ili prenamjenom svakodnevnih materijala, suvremene umjetnice ne samo da čuvaju vještine generacija prije njih, već i propituju hijerarhije unutar same umjetnosti. Njihovi radovi stoje kao taktilni spomenici – intimni, a opet javni, krhki, a ipak otporni – koji nas pozivaju da tekstil ne vidimo kao sekundarno umijeće, već kao vitalne oblike suvremenog izraza.
Izložba Nit Penelope: Suvremene priče tekstilnih umjetnica obuhvaća radove umjetnica međunarodnog značaja koje su izlagale diljem Europe i šire.
Ola Korbańska se predstavlja instalacijom postavljenom u dvorištu Muzeja, While drying, the facades are ours (Dok se suši, fasade su naše). Njezin je rad, koji simulira sušenje rublja, sinonim za kratku, ali cikličku "invaziju" u vanjski svijet – koja se može shvatiti kao manifest neprestanog i nevidljivog rada koji obavljaju žene, a koji istovremeno postaje trag ženske vidljivosti utisnut u javni prostor.
Nikolina Krstičević izlaže dva rada iz serije Alkemija straha u kojima svjedočimo gotovo psihoterapijskom radu na samoj sebi i vlastitim strahovima. Stvaranjem radova započela je meditativni proces a svakim ubodom igle uspjela je prepoznati jedan strah i približiti se njegovim korijenima. Naizgled veseli i razigrani, njezini radovi zapravo žele biti nova tijela u kojima autorica nastanjuje vlastite strahove dok ih je istovremeno "svlačila" sa sebe.

foto: Zavičajni muzej Poreštine
Raquel Rodrigo kroz svoj projekt Arquicostura obično stvara velike radove namijenjene javnim prostorima. No, u seriji Corolla njezin rad poprima intimniji zaokret. Osmišljeni i sastavljeni za prostor Kulturnog centra Aleksandra Rukavine u Brtonigli, ovi radovi stvaraju dijalog s trajnim "stanarima" oba prostora – Rukavinim skulpturama u Brtonigli i rimskim nadgrobnim spomenicima u Lapidariju porečkog muzeja.
Josipa Štefanec izlaže radove iz serije Ljušture u kojima koristi formu meke skulpture kako bi istražila redefiniciju granica ljudskog tijela. Skulpture nastaju spajanjem traka kepera koje potom tvore organski oblik. One postoje kao slobodni volumeni koji zauzimaju prostor i iznenađujuće proširuju granice tijela. To novo, mutirano tijelo spaja elemente ljudskog, životinjskog i mitskog, stvarajući nedovršene, glomazne objekte koji se nastanjuju izložbeni prostor.
Izložba ostaje otvorena do 1.10.2025. a može se razgledati radnim danom od 10 do 12 sati, u radno vrijeme Cafe' bara Lapidarium ili po najavi na broj telefona 091 4323 745.
Projekt Nit Penelope je realiziran uz potporu Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske te Grada Poreča-Parenzo.