Audio vizualni performans Ho-Ruk! Hop-Jan! Kompozicije kolektiviteta rada premijerno će biti izveden u četvrtak, 18. prosinca 2025. godine, na Maloj sceni Istarskog narodnog kazališta – Gradskog kazališta Pula, s početkom u 20:00 sati, a ulaz je slobodan.
Autori i izvođači performansa su Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz, Andrea Matošević, Miodrag Gladović, Davor Sanvincenti i Michele Sambin, a ton majstor je Hrvoje Pelicarić.
Audio vizualni performans Ho-Ruk! Hop-Jan! Kompozicije kolektiviteta rada je nastao kao rezultat istraživačko-umjetničkog kreativnog živućeg laboratorija projekta SOCRAT, sufinanciranog putem Programa Interreg VIA Italija-Hrvatska 2021.- 2027. godine.
Performans se bavi kompozicijama kolektiviteta rada kroz suvremenu glazbenu, zvučnu, vizualnu i narativnu reinterpretaciju načina na koje je kolektivni rad u brodogradilištima, kamenolomima i na radnim akcijama bio posredovan široj javnosti tijekom druge polovice 20. stoljeća, odnosno u razdoblju socijalističkog društvenog uređenja.
Performans je nastao u suradnji s Hrvatskim državnim arhivom i Filmskim centrom Sarajevo.
Nakon Sicomata i Propulzora istraživačko-umjetnički projekt ‘Ho-Ruk! Hop-Jan! Kompozicije kolektiviteta rada’ posvećen je suvremenoj glazbenoj, zvučnoj, vizualnoj i narativnoj reinterpretaciji načina na koje je kolektivni rad u brodogradilištima, kamenolomima i trikotažama posredovan široj javnosti kroz drugu polovicu XX. stoljeća.
Njegov temelj čine zvuk i dokumentarni film koji su u ovom projektu shvaćeni kao značajan izvor, odnosno svjedočanstvo temeljnih uvjeta suradnje, koordinacije i dovršetka kompleksnih i – u različitom rasponu – hazardnih radnih zadataka koji se kreću od izbijanja drvenih klinova saonica koji su brodove u brodogradilištima držali na navozu prije samoga posebno rizičnoga kliženja u more po saoniku – porinuća, preko koordiniranoga i ritmičnoga rada berača kamena čiji je kolektivitet sam uvjet za uspješan cjelokupan proces dobavljanja nekoliko tona teških kamenih blokova do omladinskih radnih akcija u kojima su omladinci učili o temeljima koordiniranoga manualnoga i zajedničkoga rada.
Temeljno i objedinjujuće obilježje ovih radnih i proizvodnih sektora ili njihovih segmenata upravo je brigadna organizacija radnih zadataka kao i upečatljiva ritmična zvučna artikulacija koja istovremeno obilježava, ali i koordinira rad. Značaj kolektivnoga i visoko koordiniranoga rada pojedinaca smještenih u isto vrijeme na isto mjesto, temelj je moderniteta društava građenog kroz XX. stoljeće. Njegov je značaj tim naglašeniji budući da suvremena i tekuća post-fordistička kultura privilegira posvemašnju individualizaciju i izmještanje iz zajedničkog mjesta obavljanja radnih zadataka.
Utoliko zvučni epitom kolektiviteta koji u ovom projektu predlažemo – Ho-Ruk! Hop-Jan! – postaje metaforom iskustva zajedništva zajednice. Činjenica da se radi o zvučno-melodičnom fenomenu od izrazite je važnosti za ovaj projekt upravo jer je zvuk rada i industrije – unatoč infrastrukturnim podsjetnicima na njezinu okrnjenu prisutnost – prvi nestao iz brojnih mjesta obilježenih tim sektorom.