HOĆE LI LIVIO NEFAT DOČEKATI OBNOVU TRAMVAJA?
Pula je na današnji dan 1904. godine uvela tramvaj - prije Zagreba!
Početna stanica bila je na željezničkoj postaji. Jedan krak išao je uz rivu i Arsenal do "Nove Pule" tj. do današnje tvornice cementa. Drugi krak vodio je uz Marine Casino preko gradskoga trga - Giardina, uz Arenu nazad na željeznički kolodvor. Kasnije se od Arene odvajao još jedan krak prema Šijanskoj šumi. Ukupna dužina pruge iznosila je 7,1 km. Tramvaj je ukinut 30 godina kasnije, 16. lipnja 1934.
Početna stanica bila je na željezničkoj postaji. Jedan krak išao je uz rivu i Arsenal do "Nove Pule" tj. do današnje tvornice cementa. Drugi krak vodio je uz Marine Casino preko gradskoga trga - Giardina, uz Arenu nazad na željeznički kolodvor. Kasnije se od Arene odvajao još jedan krak prema Šijanskoj šumi. Ukupna dužina pruge iznosila je 7,1 km. Tramvaj je ukinut 30 godina kasnije, 16. lipnja 1934.
Pula je dobila tramvaj prije 119 godina, na današnji dan 1904. godine, a koliko je bio popularan svjedoči podatak da je prvoga dana prometovanja, 25. ožujka, prodano oko 6.500 karata, a u sljedeća četiri mjeseca već 410.000 karata.
Zbog nagloga razvitka i širenja Pule, urbanizacije i industrijalizacije a time i brzoga rasta stanovništva, javlja se potreba za uvođenjem električnog tramvaja koji započinje s prometovanjem 1904. godine.
Austro-Ugarska Monarhija donijela je i zakon o ubrzanju gradnje lokalnih i gradskih željeznica.
Uvođenje tramvaja bio je rezultat razvitka grada koji je potkraj 19. stoljeća imao približno 60.000 stanovnika.
U Zagrebu je promet na prvoj pruzi električnog tramvaja otvoren šest i pol godina kasnije, 18. kolovoza 1910. godine, dok su od 1891. tramvaje vukli konji.
Tramvaj je tada bio vrlo popularno prometno sredstvo za masovni prijevoz u europskim gradovima, što je olakšalo njegovo prihvaćanje i kod Puljana.
Iako je bio simbol novog vremena, uveden je ponajviše zbog stvarne potrebe rješavanja pitanja javnoga prijevoza.
Pokusna vožnja pulskoga tramvaja obavljena je 15. veljače 1904., a svečano je otvoren 24. veljače ispred Marine Casina.
Tramvaj je imao četiri vagona, crvenkasto-žute boje, s gradskim grbom sa svake strane. Na otvorenju prvi su u nj ušli članovi gradskoga poglavarstva, limena glazba i drugi gosti.
Tramvaj je ubrzo postao ponos grada. Prvoga dana redovnog prometovanja, 25. ožujka 1904., prodano je 6.500. Najviše je zarađivao nedjeljama kada se znalo prodati i do 11.000 karata, što nedvojbeno govori o vrlo aktivnom društvenom životu građana Pule.
Početna stanica bila je na željezničkoj postaji. Jedan krak išao je uz rivu i Arsenal do "Nove Pule" tj. do današnje tvornice cementa.
Drugi krak vodio je uz Marine Casino preko gradskoga trga - Giardina, uz Arenu nazad na željeznički kolodvor.
Kasnije se od Arene odvajao još jedan krak prema Šijanskoj šumi.
Ukupna dužina pruge iznosila je 7,1 km.
Bile su planirane pruge prema Fažani i Vodnjanu, ali nikada nisu realizirane, vjerojatno zbog početka Prvog svjetskog rata koji je poremetio planove za daljnjom izgradnjom željeznica i žičara diljem Istre.
U početku je tramvajsko društvo imalo osam zatvorenih i četiri otvorena vagona. Kasnije je nabavljeno ukupno 14 motornih vagona i 15 prikolica. Zatvoreni vagoni imali su prvi i drugi razred, dok su otvoreni imali treći razred. U vagonima je bilo 40 sjedala i 16 stajaćih mjesta. Razmak između tračnica bio je identičan kao i kod vlakova (1.435 mm) tako da su se i dijelovi željezničke pruge mogli iskoristiti za prometovanje tramvaja. Širina tračnica odredila je i širinu vagona pa se na taj način moglo prevesti više putnika.
Nakon Prvog svjetskog rata dolaskom Italije, tramvaj je postepeno gubio na značaju. Putnika je bilo malo, a konkurenciju su mu počeli stvarati autobusi. Zbog tih je razloga tramvaj ukinut 16. lipnja 1934.
Hoće li se obnoviti pulski tramvaj?
Ideja obnove pulskog tramvaja više od osam godina opsjeda misli pulskog idejnog začetnika obnove tramvaja Livija Nefata. Do danas je razradio mnoštvo detalja ovog projekta, a na putu mu se pridružio i mali tim entuzijasta. Iako bivša, IDS-ova, gradska vlast nije bila previše zainteresirana za ovu priču, aktualni gradonačelnik Pule Filip Zoričić ju je podržao. Čak je u proračunu za prošlu godinu bilo osigurano 70.000 kuna za projektnu dokumentaciju
- Tijekom ove godine očekujemo raspisivanje natječaja za bespovratna EU sredstva te ćemo se dotad pripremiti za prijavu projekta, jer je riječ o investiciji za koju su Gradu potrebna dodatna sredstva, kazali su tada iz Grada Pule. Vrijedi vidjeti hoće li pulski tramvaj doživjeti historijsku reprizu
Gradski promet preuzeli su autobusi društva Gattoni. Nakon ukidanja nije više bilo potrebe za tračnicama pa su i one uklonjene, zbog čega danas nema nikakvih materijalnih svjedočanstava o postojanju tramvaja u Puli.
Početkom 20. stoljeća Pula je doživjela nagli rast i razvoj. Naime, u njoj se tada nalazio Arsenal i ratna mornarica, pa je u grad dolazilo stanovništvo iz svih krajeva nekadašnje Austro-Ugarske što je dovelo do problema u javnom prometu.
Izuzetna prednost pulskog tramvaja bila je širina tračnica koja je odgovarala širini željezničkih.