Kultura

film Olivije Newman, 2022.

RECENZIJA FILMA "DJEVOJKA IZ MOČVARE": Priča osvaja i narativnom i ambijentalnom romantikom

Artificijelnost i pretjerana uljepšanost (posebno siromaštva) odvlači od realiteta radnje, no spretno vodi ka sladunjavom završetku. Zanimljivo narativno je postavljen odnos Chasea i Kye, čiju prirodu otkrivamo tek u zadnjoj trećini filma, što doprinosi misterioznosti. Film režijski nije dovoljno kompaktan, no taj mu se dio može i oprostiti zbog jakog vizuala i donekle realistične priče, koja osvaja i narativnom i ambijentalnom romantikom


 
4 min
Iva Sirotić

Artificijelnost i pretjerana uljepšanost (posebno siromaštva) odvlači od realiteta radnje, no spretno vodi ka sladunjavom završetku. Zanimljivo narativno je postavljen odnos Chasea i Kye, čiju prirodu otkrivamo tek u zadnjoj trećini filma, što doprinosi misterioznosti. Film režijski nije dovoljno kompaktan, no taj mu se dio može i oprostiti zbog jakog vizuala i donekle realistične priče, koja osvaja i narativnom i ambijentalnom romantikom

‘Djevojka iz Močvare’ adaptacija je bestselera Delie Owens, čija je radnja smještena u Sjevernu Karolinu, pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća.

Glavni dio radnje se događa 1969. godine, no naracija nije linearna jer pratimo i događaje iz prošlosti kad je Kya (odrasla Daisy Edgar - Jones) bila mala (kao djevojčicu igra je Jojo Regina), ali i rekonstrukciju njezinog odnosa sa Chase Adamsom (Harris Dickinson) za čije ubojstvo je osumnjičena.

Poetika nekadašnjeg američkog juga

Dvosatna romantična drama s elementima trilera počinje objašnjenjem razlike između močvare i rita, iz romana prema kojemu je scenarij napisala Lucy Alibar, za Oscara nominirana 2013. godine za film ‘Zvijeri južnih divljina’.

‘Djevojka iz močvare’ sa ‘Zvijerima južnih divljina’ ima mnogo zajedničkog: siromaštvo, teško djetinjstvo i borbu za preživljavanjem u ‘vodenom’ okruženju, u društvu ukorijenjenu rasnu nejednakost, puno flore i faune, geografsko područje juga Sjedinjenih država, južnjački naglasak, itd.

Rit je velika površina pod vodom u kojoj je smješteno mnogo močvara, a Kya je najmlađe dijete iz mnogobrojne obitelji koja oskudno živi u kolibi na rubu močvare.

Zbog nasilnog oca (u izvrsnoj izvedbi Garreta Dillahunta), njezina majka napušta obitelj, a za njom odlaze i jedno po jedno od Kyine braće i sestara. Ona ostaje sama s ocem, s kojim je naučila živjeti neprimjetno, kako ne bi dobila batine i bila žrtva njegovih uvreda. Uskoro i on nestaje te Kya sama preživljava u kolibi do svoje zrele dobi, kada se i događa glavna narativna nit radnje.

Blagog i toplog glasa, te nježne izvedbe pune podrške, u sporednoj ulozi Kynog odvjetnika Tonya Miltona, izvrstan je karakterni glumac David Strathairn. Obzirom na južnjačku priču i vizuru djevojčice, pravednik Milton može se usporediti s Atticusom Finchom iz romana i istoimenog filma, ‘Ubiti pticu rugalicu’.

Artificijelnost i pretjerana uljepšanost (posebno siromaštva) odvlači od realiteta radnje, no spretno vodi ka sladunjavom završetku. Zanimljivo narativno je postavljen odnos Chasea i Kye, čiju prirodu otkrivamo tek u zadnjoj trećini filma, što doprinosi misterioznosti. Iz vizuala i kolorita tog perioda i ambijenta, mogu se izdvojiti pomno odabrane haljine i vezene košulje, koje je Kya naslijedila od majke; te autentično uređeni interijeri i eksterijeri.

Prekrasna fotografija snimateljice Polly Morgan prikazuje živopisnu prirodu, širokim planovima močvare i beskrajem vodenih površina pod vlažnom sumaglicom. Ulične scene snimljene su u New Orleansu, a ostale u ruralnim dijelovima Louisiane, jedne od pet američkih država koje čine kulturalno geografsku podregiju Deep South.

Žrtva obiteljskog nasilja u divljoj prirodi

Originalni naziv romana i filma je ‘Where the Crawdads sing’, slobodnog prijevoda Gdje rakovi pjevaju, što je metafora za njihovo naizgled pjevanje, a zapravo označava osamu jer se rakovi glasaju dok se razmnožavaju, kad u blizini nema ljudskih bića.

Tako je plaha i svojeglava Kya od malih nogu u osami bez ljudi, proučavajući okoliš u kojem je rođena, postala samouka vrsna poznavateljica flore i faune močvare. Ona je uz pomoć svoje prve ljubavi Tatea (odrasli Taylor John Smith) koji ju je nagovorio da se prijavi kod izdavača, počela izdavati stručnu literaturu, sa svojim originalnim crtežima.

*

Kya: Nisam znala da riječi mogu toliko značiti.

Tate: Ne znače sve riječi mnogo.

*

Je li takvo što u stvarnosti moguće ili nije, s obzirom da Kya prije nego se ponovo počela družiti s Tateom, nije znala pisati ni čitati, te ju je on postepeno naučio, kroz što su se i zaljubili, te Kya nikad nije pohađala formalno obrazovanje. Kako god, čarolije ne manjka, kao ni netaknute prirode i zaboravljenih ambijenata.

Konceptualno je dat veliki naglasak upravo na prirodi. Dio narativa oko suđenja, i njene skoro osude na smrt, događa se u drugom planu, a Kya se tako i ponaša. To je dobro izbalansirano s Kyinom drhtećom i uplašenom scenskom izvedbom, koja se pri dolasku svake nove osobe skriva u šašu, gdje je se time prikazuje kao osobu integriranu u okoliš i stanište, a njezinu ‘optuženičku’ priču kao posljedicu nedovoljne adaptacije nje same u prevladavajuće društvene okolnosti.

Mala Kya

Klasne razlike tadašnjeg društva odlično su prikazane zatomljenim i u početku pasivno, a kasnije i eksplicitno agresivnim karakterom Chasea, kojemu Kya predstavlja slobodu i neuhvatljivost, naspram kalupa montiranog braka na kojeg ga je prisiljavala obitelj.

Izvedba Edgar - Jones može donekle opisati posljedice koje nastaju u procesu odrastanja kod djece već i u najranijoj dobi, zbog obiteljskog nasilja kao i društvenog stigmatiziranja zbog izgleda, siromaštva i načina života. Kya se pokušala integrirati u gradski način života, samo radi egzistencije, jer njezina želja je bila ostati uz močvaru.

Izromantizirajući njezin položaj u osamljenoj drvenoj kući koja preživljava sakupljajući riječne dagnje, također se dobilo i na vremenu da se objasni njezin karakter, način života i period kad se radnja događa.

Film režijski nije dovoljno kompaktan, no taj mu se dio može i oprostiti zbog jakog vizuala i donekle realistične priče, koja osvaja i narativnom i ambijentalnom romantikom.

Film je od 18. kolovoza dostupan u pulskom CineStaru.

Ocjena filma 3.5 / 5


Nastavite čitati

Svijet
 

Oklahoma City i Milwaukee u polufinalu NBA kupa

Oklahoma City Thunder su kod kuće sa 118-104 pobijedili Dallas Maverickse, a do slavlja ih je vodio Shai Gilgeous-Alexander s 39 koševa, osam skokova i pet asistencija * Milwaukee Bucks su također na svom terenu sa 114-109 nadigrali Orlando Magic i plasirali se u polufinale NBA kupa u Las Vegasu

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.