Knjiga teatrologinje i kazališne kritičarke Nataše Govedić "Stil za stil: živa rampa adapt-autorstva" predstavljena je danas kao intelektualno opsežno djelo koje eruditski predaje znanje i kompleksno iznosi svoju građu, zalažući se za dijaloge različitih vrsta u umjetnosti.
Knjiga je objavljena u izdanju Hrvatskog centra ITI. Teatrologinja Lada Čale Feldman kazala je da je riječ o iznimnoj knjizi sjajne kazališne kritičarke i vrsne teatrologinje koja zagovara ideju da je svako stvaralaštvo neka vrsta bitke protiv samoće, izolacije i praznine upravo zato što je neizbježno adapt-autorsko, odnosno, "uvijek nešto htjelo-nehtjelo posuđuje i preinačuje, te je po definiciji dijaloško, suradničko, komunalno, druželjubivo".
"Kao i prethodne Natašine knjige, i u ovoj se povod i ideje množe i granaju na način koji je nemoguće ukratko obuhvatiti", rekla je Čale Feldman.
Adapt-autorska estetika
Autorica u njoj demonstrira neukrotivu interpretacijsku rječitost, razvijajući vlastitu adapt-autorsku estetiku, a već i puka količina obuhvaćenih autora, naslova i referenci, te intelektualni i emocionalni intenzitet kojim se s njima ovdje 'razgovara' može samo jamčiti da će ova knjiga na mnogo posve nepredvidljivih načina staviti čitatelje na kušnju, poručila je.
Pisana da, među ostalim, posluži kao priručnik za dramaturge i scenariste, knjiga "Stil za stil: živa rampa adapt-autorstva" Nataše Govedić istraživački je interpretacijski priručnik u kojemu autorica nastoji proniknuti u kompleksnost dramskog stvaralaštva u kazalištu, filmu, TV serijama i stripovima, u njegovu varijabilnost i njegove složene interteksutalne i interakcijske odnose s raznovrsnim kulturnim kontekstima.
Književnik i dramaturg Tomislav Zajec istaknuo je kako je riječ o knjizi koja čitatelja uvlači u nesputano i zaigrano čitateljsko iskustvo, a koja "ne može biti tek pročitana jer to nije građa koja se treba svladati ili znanje koje se treba usvojiti, iako eruditski predaje znanje i kompleksno iznosi svoju građu".
"Ona je možda udžbenik, ali svoj sadržaj ne predaje u smislu izlaganja nego ga predaje u smislu ostavljanja ili poklanjanja, i to točno u tom otvorenom prostoru razmjene u kojem i živi adaptacija sa svim svojim postupcima", rekao je Zajec. "Autorica u njoj zagovara ideju da su stvaranje i razaranje dvije procedure istog procesa, koje se u procesu adaptacije odvija simultano. Pritom, ona ne nudi metodu nego postavlja pitanja, čak i doslovno, na svakom kraju poglavlja", dodao je.
Otvoreni samopropitivanju
O knjizi su govorili i filmolog Tomislav Šakić te dramaturg Patrik Gregurec.
Šakić je rekao da je riječ o u teorijskom i stvaralačkom smislu intelektualno opsežnoj dijaloškoj knjizi punoj senzacionalnih analiza a koja funkcionira kao "sučelje" i nudi više razina iščitavanja i razumijevanja.
Gregurec je naglasio autorsku autentičnost Nataše Govedić, koja se po njegovim riječima jasno očituje u izvornoj dramaturgiji ove knjige, i to na nekoliko razina, pri čemu autorica kroz premrežavanje i nadopunjavanje razvija osobni adapt-autorski dijalog.
Autorica je kazala da se zalaže za dijaloge različitih vrsta između umjetnosti, jer ne vidi razlike između zona koje se inače dijele na teoriju i povijest, analitiku i stvaralaštvo.
"U užem smislu, ako nismo iznutra otvoreni toj vrsti samopropitivanja, slabo nam vrijedi intuicija i spontanost. I jedna i druga zona u mom iskustvu moraju vrlo blisko surađivati", zaključila je.
Nataša Govedić (1969.) diplomirala je, magistrirala i doktorirala na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Od 1995. godine radi kao nezavisna znanstvenica, književna, kazališna i filmska kritičarka te predavačica teatrologijskih kolegija u Centru za ženske studije, Centru za mirovne studije te na Filozofskom fakultetu u Zagrebu.
Stalna je kazališna kritičarka Novog lista i jedna od osnivačica dvotjednika za kulturna i društvena pitanja Zarez, aktivistica za dječja prava i autorica dvije knjige za djecu. Knjiga "Stil za stil: živa rampa adapt-autorstva" njezina je 14. ta stručna knjiga.