Nakon dugogodišnje borbe mještana Dajle i Karigadora s investitorom Liderato Mare oko gradnje mega marine u plitkom i zaštićenom zaljevu, rješenje je došlo sasvim nenadano. Naime Lučka uprava Umag-Novigrad, koja je do nedavno podržavala ovaj projekt unatoč protivljenju mještana, promijenila je stav.
- S tvrtkom Liderato Mare ne postoji valjani ugovor o koncesiji iz razloga što je preduvjet za dobivanje koncesije ishodovanje lokacijske dozvole za izgradnju luke otvorene za javni promet Karigador, koje do sada nije ispoštovano. Postupak ishodovanja lokacijske dozvole traje već nekoliko godina i u međuvremenu je stav Općine Brtonigla spram navedenog projekta u bitnome promijenjen. Nakon višekratnih razmatranja stanja oko tog projekta i u konzultacijama sa predstavnicima Općine Brtonigla, Istarske Županije i Lučke uprave Umag - Novigrad, odlučeno je, da se opozove punomoć tvrtki Liderato Mare za ishodovanje lokacijske dozvole. Slijedom toga, Upravno vijeće Lučke uprave Umag - Novigrad je tako i postupilo, kaže ravnatelj Lučke uprave Umag-Novigrad Doriano Labinjan.
Zaljev Dajla-Karigador. Vizualizacija: Google Earth
Razgovarali smo i s Bojanom Božićem, kao predstavnikom tvrtke Liderato Mare, koji je rekao da nije još upoznat s ovom viješću, te da je tvrtka u projekt već uložila jako veliki novac. Nije htio više komentirati dok ne sazna detalje.
U ranijem nam je razgovoru Božić objasnio kako je projekt zapeo u Ministarstvu od 2020. jer je nedostajao „jedan papir“. Neslužbeno saznajemo da se radi o prijevodu na talijanski Studije utjecaja na okoliš.
Riječ je o iznimno plitkom zaljevu bogatom zaštićenim prirodnim i kulturnim dobrima
Također, neslužbeno doznajemo da je investitor ipak već upoznat s viješću te da namjerava tužiti općinu Brtonigla. Iako ova informacija nije provjerena, upitali smo načelnika Brtonigle Neša Sinožića za komentar. Općina, tvrdi Sinožić, nije potpisala nikakav ugovor s investitorom te nema straha od eventualne tužbe.
-Kada sam stupio na dužnost pronašao sam ovaj vrući krumpir, nezadovoljstvo građana, nedostatak komunikacije koji se protezao kroz cijeli mandat bivšeg načelnika. Nisam protiv razvoja, ali on mora biti održiv. Zadatak mi je zastupati volju građana. Prije šest mjeseci smo poslali dopis lučkoj upravi sa zahtjevom da se smanje gabariti planirane luke, objasnio je Neš Sinožić.
Tri luke s ukupno 300-tinjak vezova
Podsjetimo kako priča o gradnji mega-marine u netaknutom prirodnom zaljevu počinje 2016. godine, kada Lučka uprava Umag-Novigrad pokreće planove za gradnju luke od 65 vezova kod naselja Dajla na južnoj strani zaljeva.
Riječ je o iznimno plitkom zaljevu bogatom zaštićenim biljnim i životinjskim vrstama unutar EU mreže Natura 2000, a na kojem se nalaze i dva vrijedna antička lokaliteta.
Nedugo nakon izrade Elaborata utjecaja na okoliš za luku Dajla 2016. godine, Lučka uprava Umag-Novigrad opunomoćuje investitora Liderato Mare d.o.o. da ishodi lokacijsku dozvolu za gradnju druge luke, gotovo četiri puta veće, na sjeveru istog zaljeva. Ova bi raspolagala sa 197 vezova te s dodatnih 50 u planiranoj sportskoj lučici.
Poduhvat zahtjeva miniranje plitkog zaljeva do četiri metara dubine
Poduhvat bi zahtjevao produbljenje plitkog podmorja zaljeva sa sadašnjih cca 50-100 cm na četiri metara, što se trebalo raditi miniranjem. Ukupno bi se u zaljevu, izgradnjom ove tri luke, dobilo preko 300 novih vezova.
Planovi investitora i Lučke uprave Umag-Novigrad susreću se, u tom trenutku, s jakim otporom mještana okupljenih u udrugu Moj lipi Karigador. Većinom vlasnici kuća za odmor, mještani žele sačuvati netaknutu prirodu koja je njihov najvažniji resurs.
Planirani izgled triju luka s ukupno 300 vezova
Izgradnja luke pretpostavlja betoniranje prirodne plaže i podizanje novih zgrada u prvom redu do mora koje bi njihovim kućama oduzele pogled na more, a samo miniranje ugrozilo bi statiku kuća, tvrde mještani.
S obzirom na već postojeće luke u Umagu i Novigradu, dodaju, još jedna luka sasvim je nepotrebna, a jedini koji bi od nje imao koristi je sam investitor, odnosno tvrtka Liderato mare.
Povrh svega, kažu, prostorni planovi Novigrada i Brtonigle za gradnju luke takve veličine nisu usklađeni s prostornim planovima Istarske županije.
Zbog svih tih nepravilnosti, mještani su zatražili pomoć udruge Zelena Istra, njih 250 potpisalo je peticiju protiv gradnje, organizirali su prosvjede i višekratno istupili u medijima tražeći zaustavljanje projekta.
No, sve donedavno, prilično uzaludno. Sve dok ovih dana nije uslijedio očito veliki i neočekivani zaokret.