westpointdugi
Politika i društvo

AUTORICA PROGRAMA PODRŠKE PULSKIM OSNOVNIM ŠKOLAMA

DANIJELA KASUMOVIĆ-MARUŽIN: 'Svatko od nas nosi neku svoju osobnu odgovornost. Nisam tip koji voli "titrati" u problemu, puno lakše je pokušati nego razmišljati što bi bilo kad bi bilo…'

Profesorica rehabilitatorica Danijela Kasumović-Maružin nedavno se samoinicijativno javila Gradu Puli nudeći besplatnu stručnu pomoć oko gorućeg problema s mentalnim zdravljem osnovnoškolaca te vršnjačkog nasilja koje je posljednjih godina u konstantnom porastu. Pridružilo joj se još nekoliko kolega, a potom i ustanova koje se bave mentalnim zdravljem. Pilot-projekt Program podrške i savjetovanja za učenike u osnovnoj školi poslan je na odobrenje Ministarstvu obrazovanja, pa s provedbom kreće čim dobije zeleno svjetlo. "Većina slučajeva vršnjačkog nasilja proizlazi iz neadekvatne regulacije emocija. Svi mi jesmo emotivna bića koja moraju učiti regulirati svoje emocije na društveno prihvatljiv način", kaže Danijela u intervjuu za Istru24


 
14 min
Martina Pereša ⒸFOTO: Manuel Angelini
Danijela Kasumović-Maružin

Profesorica rehabilitatorica Danijela Kasumović-Maružin nedavno se samoinicijativno javila Gradu Puli nudeći besplatnu stručnu pomoć oko gorućeg problema s mentalnim zdravljem osnovnoškolaca te vršnjačkog nasilja koje je posljednjih godina u konstantnom porastu. Pridružilo joj se još nekoliko kolega, a potom i ustanova koje se bave mentalnim zdravljem. Pilot-projekt Program podrške i savjetovanja za učenike u osnovnoj školi poslan je na odobrenje Ministarstvu obrazovanja, pa s provedbom kreće čim dobije zeleno svjetlo. "Većina slučajeva vršnjačkog nasilja proizlazi iz neadekvatne regulacije emocija. Svi mi jesmo emotivna bića koja moraju učiti regulirati svoje emocije na društveno prihvatljiv način", kaže Danijela u intervjuu za Istru24

Danijela Kasumović-Maružin profesorica rehabilitatorica iz Pule dugi je niz godina radila u Školi za odgoj i obrazovanje, a napustila ju je prije šest godina kako bi osnovala prvo hrvatsko društveno poduzeće koje je uglavnom zapošljavalo osobe s invaliditetom. Riječ je o svima znanom ugostiteljskom objektu Punkt za čiju je realizaciju Kasumović-Maružin dobila brojne nagrade poput one za poslodavca godine, najbolji društveni projekt u Republici Hrvatskoj, Moj Zaba Start u kategoriji Društvo, i nominaciju za najbolju socijalnu inovaciju u Srednjoj Europi, dok je svojedobno osvojila i nagradu za poduzetnicu godine.

Sama će reći kako joj je najdraže to što je zapošljavajući osobe koje poslodavci obično ne žele, svejedno imala najbolje recenzije od svih ugostiteljskih objekata tog tipa.

Punkt živi i dalje, no Danijela se ponovno vratila u pulsku Školu za odgoj i obrazovanje, a nedavno se samoinicijativno javila Gradu Puli nudeći besplatnu stručnu pomoć oko gorućeg problema s mentalnim zdravljem osnovnoškolaca te vršnjačkog nasilja koje je posljednjih godina u konstantnom porastu. U dugačkom intervjuu otkriva nam, između ostalog, kako je čitajući jedan naš članak osjetila snažnu potrebu da gradu kojeg voli, u teškim trenucima, ponudi vlastitu pomoć.

Svi podaci, od onih kojima raspolaže Ured pravobraniteljice za djecu, pa do onih dostupnih putem Ministarstva unutarnjih poslova, ukazuju na to da je vršnjačko nasilje u porastu i na lokalnoj i na nacionalnoj razini. Kako to objašnjavate?

Mislim da su razlozi višestruki i da se nalazimo u krizi cjelokupnog društva, pa tako i odgoja i obrazovanja.

Globalnoj krizi?

Tako je. Globalna, a kod nas i „manifestna“. Unicef je napravio jedno veliko istraživanje koje se odnosi na mentalno zdravlje djece i mladih, a koje ukazuje na to da jedan od sedmero adolescenata ima problema s mentalnim zdravljem. Nekada su ključne bolesti u Europi bile kardiovaskularne i onkološke, a danas su najučestalije mentalne. Razloga je mnogo, pandemija je uzela veliki danak i stvari su se značajno promijenile.

Istovremeno, nedovoljno se govori o mentalnom zdravlju, ono je i dalje tabu tema. Netko tko ide k psihologu još uvijek je nama netko s kime nešto "kao nije u redu". A svi u nekom trenutku života imamo mentalnih poteškoća, stoga tako nešto ne trebamo percipirati kao znak slabosti. Jer ovako se stvara jedna jako nepovoljna klima u kojoj teško da će osoba koja je u problemu zatražiti pomoć, a kamoli maloljetna osoba. Opet, problem koji se ne tretira neminovno postaje sve veći.

Mladenačko razdoblje samo po sebi je turbulentno. Djeca štošta doživljavaju i posebno su osjetljivi u pubertetskoj dobi, a ako ne zatraže pomoć ili je nisu u mogućnosti primiti – stvar se zakomplicira.

U kontekstu pandemije i problema s mentalnim zdravljem koji su se tada intenzivirali, jesmo li zakazali kao društvo i zakasnili s programima prevencije takvih problema u djece? Odnosno jesmo li se time trebali baviti još za vrijeme lockdowna i predvidjeti da će za one najmanje resocijalizacija biti problematična?

Pandemija je bila globalni šok. Nitko je nije mogao predvidjeti. Živjeli smo u strahu, izolirani i zatvoreni, ne znajući koliko će to sve skupa trajati. Mi naprosto nismo bili spremni na tu situaciju, a s njom smo se nosili ne razmišljajući o dugoročnim ili kratkoročnim posljedicama, iako je u jednom trenutku postalo vrlo evidentno da će se situacija loše manifestirati na cjelokupno društvo.

Sada to zaista jest evidentno. Prema analizi koju je Grad Pula proveo u osnovnim školama, u postocima 91 posto otpada na problem mentalnog zdravlja, 55 posto problema vezano je uz učenike s teškoćama u razvoju, a jednaki postotak odlazi na otežanu komunikacija s roditeljima. Nedostatak stručnog kadra je zastupljen s 45 posto, nedovoljna educiranost učitelja s 37 posto, te vršnjačko nasilje s 27 posto. Kako vi komentirate ove rezultate?

Očekivala sam da je stanje teško. Nadala sam se ipak da neće biti baš toliko teško. No, model je sveprisutan pa ne čudi što se reflektirao i na našu zajednicu. Podaci ukazuju na to da je nužno pružiti pomoć i podršku djeci, roditeljima i odgojno-obrazovnim ustanovama. Situacija nije dobra.

Mislite li da je moguće riješiti problem nedostatka stručnog kadra u najvećem istarskom gradu?

Problem je nacionalni. Kad sam ja upisivala fakultet, sjećam se da je bilo 300 prijavljenih, a primali su nas 26 na mome smjeru. Tijekom godina, kako je potreba sve veća i izraženija, ta se kvota povećala na brojku od 50. Naravno, to je i dalje nedostatno. I u Rijeci sad postoji studij Logopedija, ali bilo bi dobro i dalje povećavati kvote na svim studijima. Zanimanje je u principu izuzetno atraktivno, ali ga je teško upisati. Navala je trenutno velika, i upisuju se ljudi koji su izuzetni.

Zaista mislim da bismo mogli naći model kojim se stanje može poboljšati. Nedavno je Istarska županija odobrila amandman za financiranje dodatnih pet psihologa. To je jako veliki korak. Treba promišljati, unapređivati i nuditi nove mogućnosti. Nekad se za deficitarna zanimanja ljudima nudilo stanove, pa evo… možda je i to jedan od modela. Ako ćemo tako spasiti generacije djece – itekako vrijedi!

Što vas je ponukalo na to da Gradu Puli ponudite volontersku pomoć, i u kojem smislu smatrate da možete pomoći?

Trudim se biti informirana i pratiti sve što se zbiva. Bila sam zaista šokirana situacijama koje su se dešavale u našem gradu, gdje vršnjak pošalje vršnjaka u bolnicu, gdje su djeca napadnuta, kamenuje se autobus… To su strašne stvari! Pa onda uvijek slušamo o nedostatku financijskih sredstava da se zaposle stručne osobe koje bi mogle pomoći, ili pak o nedostatku samog stručnog kadra koji bi se time uopće bavio.

Jednom sam čitajući baš vaš članak osjetila snažnu potrebu da probam ponuditi vlastitu pomoć, budući da se spominjalo kako nedostaje edukacijskih rehabilitatora. Obratila sam se zatim pročelnici Ivani Sokolov Vidulin i ponudila svoju pomoć. Prije no što sam otišla na razgovor u Grad, kontaktirala sam nekoliko kolega koji su svoju pomoć ponudili također volonterski. Gradu sam iznijela svoj koncept prema kojem bi se trebalo raditi s roditeljima, djecom i školom, i to kroz grupne i individualne radionice u školama. Radi se, dakle, o Programu podrške i savjetovanja, a koji je tijekom srpnja u Komunalnoj palači prezentiran predstavnicima Grada te ravnateljima i ravnateljicama. Bilo je važno sačiniti taj dokument, a ovaj vid pomoći nije formiran kao mobilni tim na način koji definira Pravilnik o osnovnoškolskom i srednjoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju

DANIJELA KASUMOVIĆ MARUŽIN

Kako je onda zamišljeno funkcioniranje tog stručnog tima i koliko smo daleko od njegove realizacije?

Pravilnik je definirao pojam mobilnog tima, kao i pojam centra potpore ali su kriteriji još uvijek u izradi.

Dakle, mi smo predali dokument koji se zove Program podrške i savjetovanja osnovnim školama Grada Pule. Budući da je riječ o volonterskom programu, vjerujemo da će nam biti odobren. To je zapravo jedan gradski pilot-projekt koji će provoditi naš tim podrške.

Smijemo li znati tko još, uz vas, čini taj tim?

Tu nam je Hrvoje Bogojević učitelj s dodatnim edukacijama iz psihoterapije, socijalna pedagoginja Ela Vukelja, psihologinja Ana Juhas, te doktorica znanosti Vanja Marković koja radi kao edukacijska rehabilitatorica.

Nakon razgovora s ravnateljima bilo je evidentno da imaju mnogo problema i da je nas zapravo malo. Stoga sam zamolila za pomoć i izvanrednu profesoricu, doktoricu znanosti Marinu Diković koja radi na Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti. Budući da je Marina voditeljica Centra za kompetencije u obrazovanju, rado su se uključili. Angažirali smo i Mobilni stručni tim za usavršavanje odgojitelja, učitelja i nastavnika u odgojno-obrazovnim ustanovama Istarske županije imenovan od strane Agencije za odgoj pri Školi za odgoj i obrazovanje Pula, koji će učiteljima pružati podršku u radu s djecom s teškoćama. Nadalje, nadamo se da će nam se priključiti i Savjetovalište za mentalno zdravlje Zavoda za javno zdravstvo Istarske županije, pa čak i Obiteljski centar Istarske županije koji su pružili podršku ideji i ovom načinu rada. 

Dakle, ipak se radi o međuinstitucionalnoj suradnji?

Da, i jako sam na to ponosna! U jednoj situaciji u kojoj nema stručnog kadra, mi smo regrutirali kadar koji u našoj zajednici već postoji i koji kvalitetno i profesionalno obavlja svoj posao. Mislim da je to jedan novi model kojim koristimo postojeće resurse kako bi prevenirali buduće probleme. To su sve stručnjaci različitih profila, bogatog radnog iskustva koji su voljni pomoći.

Imate li već sada ideju kako će čitava stvar funkcionirati u praksi i tko će biti zadužen za koji dio posla?

U Programu podrške i savjetovanja, s obzirom na probleme koji su prisutni, definirali smo teme, područja rada kao i metode rada.

Dogovorili smo se s ravnateljima da sami odaberu teme koje su njima prioritetne, odnosno ono područje koje im je goruće. Također, imali su mogućnost dodati svoje teme, ali nitko od ravnatelja nije imao primjedbi.

Prema njihovom pozivu, mi odlazimo u njihovu školu te odrađujemo radionice i edukacije, kao i individualno savjetovanje. Taj dio odrađivao bi se u popodnevnim satima. Program podrške i savjetovanja usmjeren je k učenicima, roditeljima, učiteljima i stručnim suradnicima.

Valja reći da je nama naglasak na preventivnom programu. Moramo djelovati, moramo educirati ljude, moramo im pružiti podršku. Čini se da živimo u vremenu u kojem roditelji i škole nisu partneri u odgoju i obrazovanju djeteta, puno je zamjeranja i kritiziranja, roditelji idu tužbama na škole, komunikacija je narušena, suradnje nema, dijete napada drugo dijete…

Mi našu djecu u školama učimo svemu i svačemu, ali ih rijetko učimo o emocijama, nedovoljno o empatiji, suradnji, toleranciji, kako izgraditi pozitivnu sliku o sebi... Većina slučajeva vršnjačkog nasilja proizlazi iz neadekvatne regulacije emocija. A svi mi jesmo emotivna bića koja moraju učiti regulirati svoje emocije na društveno prihvatljiv način.

Tko će među vama biti zadužen za neposredni kontakt s djecom?

Dakle, prema sadašnjim zamislima, edukacija usmjerena djeci išla bi preko Savjetovališta za mentalno zdravlje, psihologa i našeg cijelog gradskog tima. Moramo reći kako je plan fleksibilan i napravljen s obzirom na aktualne podatke. Provodio bi se tijekom aktualne školske godine, a ako bude postojala daljnja potreba – što vjerujem da hoće – s njim ćemo nastaviti i u idućim godinama.

No, bitno je krenuti i maknuti se s mrtve točke. Koliko čujem, već se tri godine o tome priča i spominje se problematika u školama i potreba da im se pruži stručna pomoć, ali sve ostaje mrtvo slovo na papiru jer „ili nema para ili nema ljudi“.

Dakle, Plan je predan ministarstvu i sad se čeka njihovo zeleno svjetlo?

Tako je. I onog trena kada ga dobijemo, mi startamo. Računamo da bi to moglo biti relativno brzo, i da bismo onda početkom listopada krenuli - kad se i učenici adaptiraju na nastavu.

Radite u Školi za odgoj i obrazovanje u Puli kao edukacijska rehabilitatorica. Uočavate li i vi u svakodnevnom radu da su mentalni poremećaji kod djece i mladih u stalnom porastu. Naime, na razini države u posljednjih godinu dana porasli su za 300 posto, a pokušaji suicida za ogromnih 280 posto. Istovremeno, udvostručili su se slučajevi prijavljivanja vršnjačkog nasilja.

To su strašni podaci, i u radu s djecom to se također vidi. Ja radim s djecom s intelektualnim teškoćama, i mogu reći kako je mnogo više no prethodnih godina djece s kombiniranim teškoćama. Ono što je problematično u toj populaciji jest to što je pojavnost mentalnih problema još učestalija. Također, to je populacija koja se teško zapošljava, i u najvećem je riziku od siromaštva. Imamo zaista teških situacija i slučajeva u našoj školi. Ali svugdje je valjda teško... Ono što je posebno zastrašujuće jeste činjenica da je suicid drugi uzrok smrti adolescenata u Hrvatskoj.

Kako se vi osobno s time nosite? Naime, između ostalog autorica ste Priručnika za radne asistente osoba s invaliditetom, honorarno radite u Centru za socijalnu skrb Rovinj, surađujete na projektu „Jestiva Pula“… Odakle crpite snagu i volju za toliki društveni angažman?

Pa ne znam. Valjda sam takva. Znate, netko ima talent za pjevanje, netko za slikanje, ja valjda imam za ove teme…

Lako za talent, ali treba to sve i upražnjavati što vi evidentno činite....

Mislim da je moja potreba za djelovanjem puno jača od moje komocije. A kad ste navikli puno raditi, baždareni ste na višu razinu pa vam to dođe i prirodno.

Najčešće ni ne razmišljam o tome već samo odrađujem ono što treba odraditi. Nekad me ljudi pozovu, a ja se rado odazovem jer smatram da njihovi projekti imaju društveno veliki značaj. Nekad pak ja sama pokrećem stvari jer smatram da se radi o društvenom problemu oko kojeg treba intervenirati. Nisam tip koji voli "titrati" u problemu, jednostavnije mi je nalaziti rješenja pa se zatim u njima okušati. Puno lakše je pokušati nego razmišljati što bi bilo kad bi bilo…

Ipak ste u jednom trenutku „digli ručnu“ s Punktom. Kako danas gledate na iskustvo realiziranja tog projekta?

Prekrasno je bilo to iskustvo. Vjerujem da ću na njega uvijek gledati kao na nešto pozitivno. Jako sam ponosna na sve što smo napravili, na te ljude. Prijem koji smo doživjeli u našoj lokalnoj zajednici je zbilja nešto na čemu ću zauvijek ostati zahvalna.

No, ja sam se naprosto umorila. Radni dan mi je znao trajati po 15 i više sati. Falio mi je moj život, i bojala sam se da padom moje osobne energije ne napravim štetu našem poslovanju. Srećom, to se nije dogodilo. Ja sam se evo vratila u školu, iako je Punkt sve ono što ja jesam i u što vjerujem.

U nedavnom intervjuu za Teleskop.hr izjavila ste kako je Grad Pula za Punkt mogao učiniti „bolje i više“. Na što ste konkretno mislili?

Punkt je Gradu Puli donio mnogo toga lijepoga. U gradu se dogodilo jedinstveno poduzeće koje je, ne samo posebno po onom što jest, već i poduzeće koje pruža usluge tom istom gradu odnosno našim sugrađanima. Mislim da je to trebalo biti prepoznato na većoj razini.

Ono što me najviše pogodilo jest situacija u kojoj je parking ispred lokala na Stadionu Aldo Drosina bio slobodan, a u trenutku kad sam upitala gradsku firmu Pula Sport bih li mogla dignuti terasu na tim parkirnim mjestima koja su bila besplatna, isporučena mi je uplatnica za dva parkirna mjesta, i to na iznos od 2.100 kuna mjesečno. Za taj sam novac nekoga, kome bi to puno značilo, mogla zaposliti na nekoliko sati.

To me strašno pogodilo, a nakon što sam pristala plaćati ta parkirna mjesta – oni su odlučili postaviti rampu. Na dan kada je postavljena, promet nam je pao za trideset posto. Znate, rampa je psihološka barijera, parking pod naplatom također, a mi smo imali društveno poduzeće čiji su temelji bili poljuljani takvim odlukama. Dok se ja trudim uključiti ljude u život zajednice, gradska firma nas getoizira postavljanjem rampe zbog svog profita

Govorimo o odlukama bivše gradske vlasti?

Točno. A gledajte, vjerojatno su kase bile prazne nakon pandemije pa se tako moralo raditi. Pa smo zatim dobili i ponudu za otkup parkirnih mjesta, pa smo onda oko toga dogovarali, pregovarali... pa platili i to.

Svejedno, nekoliko godina kasnije vi tom istom Gradu nudite besplatnu stručnu pomoć u kriznim situacijama. Svaka čast.

Znate što, grad je puno više od one tamo službe ili one tamo rampe. Grad su ljudi, osobe s invaliditetom, djeca s teškoćama, njihovi roditelji… Sve je to grad, a ja ovaj grad volim.

Svatko od nas nosi neku svoju osobnu odgovornost. Trudim se ne generalizirati. Mislila jesam da je ta rampa nepotrebna, ali to je bilo pa prošlo. Dakle, ukoliko ja sada mogu nešto ponuditi ovome gradu – ja ću to i učiniti. A pogotovo ako se to svodi na moje vrijeme i znanje. Jer mislim da je sada važno. Kao što sam u jednom trenutku iskoračila ne bih li promovirala društveno poduzetništvo, sada sam to spremna učiniti jer smatram da su vršnjačko nasilje i mentalno zdravlje najmlađih društveni problem kojim se moramo baviti. Opet mi je lakše iskoračiti nego čitati, gledati, pratiti i rastužiti se nad svime što se zbiva.

Nedavno ste pozvana na druženje dvadeset najznačajnijih žena Istre i Kvarnera prema izboru Hrvatske modne udruge Kombinat, a koje se održalo u Nacionalnom parku Brijuni. Kako to komentirate? Je li vas poziv iznenadio?

Zaista ne znam što bih rekla. Oni su pozvali žene koje su ostavile traga u svojoj zajednici te zaslužuju biti primjer i inspiracija, žene koje Hrvatsku čine boljim mjestom. Kada vam netko to kaže osjećate se polaskano i zahvalno, a ja se još uvijek najbolje ni ne snalazim u svemu tome. Iako, lijepo je kad netko uopće vidi tvoj trud i rad, a ako ga još i smatra izuzetno bitnim za zajednicu, mislim da je to najljepši kompliment koji čovjek može dobiti.


Nastavite čitati

Pula
 

ST I SINKAUZI Raj na zemlji oko nas je - ali vrijeme nam curi

Rojc je sinoć bio prijestolnica kulture. Rojc je kreativni rudnik zlata, koncertni prostor je poput skvota, ulaz je besplatan, donacije su opcija. Sve je smireno, opušteno. Raj na zemlji izveden u jednoj od soba bivše kasarne događaj je koji u sebi objedinjuje pulski dualitet raja i kraja. A to je sve

Pula
 

Goran Tomić vjerojatno novi trener Istre

Trenersku karijeru Tomić je započeo u rodnom Šibeniku, a od 2013. do 2016. radio je u kineskim klubovima. Najdublji trag ostavio je kao trener Lokomotive, koju je vodio od prosinca 2017. do siječnja 2021. godine. S njom je 2020. igrao i kvalifikacije za Ligu prvaka. Istu je već vodio u razdoblju od srpnja do prosinca 2016. godine

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.