U posljednjih pola godine nekoliko ekstremno skupih taksi vožnji izazvalo je veliko zanimanje javnosti. Sve je očito probudilo alarm i u vladi koja uskoro, kako smo saznali, kreće u ogromne promjene za taksi tržište, piše Index.hr
Možda i najpoznatiji slučaj dogodio se u Zagrebu, gdje je Novozelanđanka za vožnju dugu tek nešto više od jednog kilometra platila nevjerojatnih 1506 eura. Vozač je navodno spomenuo niži iznos, ali je na kraju karticu teretio za više od deset puta veću cijenu. U Splitu su tri turistice snimile taksista koji je za relaciju od trajektne luke do hotela na Čiovu, udaljenog oko 30 kilometara, tražio 640 eura, tvrdeći da je dio cijene za "čišćenje vozila".
U Zagrebu je zabilježena i vožnja od Glavnog kolodvora do Prečkog, oko sedam kilometara, za koju je naplaćeno 110 eura. Takvi primjeri, od kojih je tek dio dospio u medije, očito su bili signal državi da preispita regulaciju tržišta i zaštitu putnika, posebno turista i starijih, koji su najčešća meta taksista koji brutalno naplaćuju svoje vožnje.
Index, naime, doznaje da Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture priprema izmjene Zakona o prijevozu u cestovnom prometu kako bi ograničilo cijene taksi usluga.
Liberalizacija ovog tržišta uvedena je 2018. godine i u početku je donijela niz pozitivnih promjena – otvorila je nova radna mjesta, povećala dostupnost usluge, stvorila konkurenciju i snizila cijene. No tijekom godina pojavili su se i problemi. Dio vozača počeo je iskorištavati slobodu formiranja cijena, a osobito su tijekom turističke sezone zabilježene zlouporabe koje su dovele do preplaćenih vožnji i negativnog publiciteta za hrvatski turizam.
Iz Ministarstva nam govore kako su tijekom godina primjena zakona kojim je liberalizirano taksi tržište uočili da neki prijevoznici koriste nepoštene prakse prema korisnicima taksi usluga i da su već ranije pojačali nadzor. Od siječnja ove godine do danas provedeno je 873 inspekcijska nadzora u suradnji s policijom, Poreznom upravom i Državnim inspektoratom.
Donesene su i konkretne mjere. Promjenom pravilnika postalo je obavezno isticanje cijene prosječne vožnje velikim slovima na vanjskom dijelu vozila, taksisti moraju imati vidljivo istaknut cjenik u vozilu, a uvedena je i kartica vozača s podacima o osobi koja pruža uslugu.
Unatoč tome, nepravilnosti se nastavljaju, pa se sada ide korak dalje. Kako nam je potvrđeno, Ministarstvo planira ograničiti cijene i razmatra uvođenje posebnih registarskih oznaka za taksi vozila, kao i dodatne mjere prema aplikacijama i platformama koje povezuju vozače i putnike.
Ovi potezi predstavljaju najširu intervenciju na tržištu otkako je ono liberalizirano prije šest godina. Do tada su lokalne vlasti određivale broj dozvola i cijene, a dolaskom novih igrača i platformi tržište se otvorilo i usluga postala dostupnija. No pokazalo se da potpuna sloboda može donijeti i probleme – od previsokih cijena do nedostatka transparentnosti.
Sada država želi postaviti striktne granice kad je riječ o cijenama vožnji što bi, očekuju, trebalo vratiti povjerenje u taksi uslugu kako bi ona bila pouzdana i predvidiva za sve korisnike.