Obračun oko hotela na Valkanama dobio je ovih dana najnoviji element: manipulaciju političkim dijelom anketnih rezultata vezano za referendum i izgradnju hotela uz šetalište Lungomare.
U dijelu istarskih medija pojavili su se rezultati misteriozne ankete po kojoj među biračima najbolje stoje upravo stranke i pojedinci koji podržavaju spomenuti projekt.
U završnom tjednu prikupljanja potpisa za referendum kojem se otpočetka protivi, rezultatima misteriozne ankete prvi se javno pohvalio pulski gradonačelnik Filip Zoričić koji bi po njoj uvjerljivo dobio gradonačelničke izbore i čija bi lista s četiri vijećnika narasla na šest, pa čak i sedam vijećnika.
U istoj anketi bi dobro prošao i SDP, stranka koja je najglasnija u podršci projektu srpskog tajkuna Dragana Šolaka na šetalištu Lungomare.
Gradonačelnik Zoričić je potom pozvao na javnu objavu spomenutih rezultata.
Tri IPSOS ankete
Ubrzo nakon gradonačelnikova poziva dio istarskih medija objavljuje neimenovanu anketu o trenutnoj popularnosti stranaka koje bi sudjelovale na izborima za gradsko vijeće, kao i o popularnosti političara koji bi sudjelovali u utrci na eventualnim gradonačelničkim izborima.
Anketa je misteriozna jer nigdje nije objavljeno tko ju je naručio i platio, kao i tko ju je, kada i na kojem uzorku proveo. Osim što je misteriozna, ona je i nevjerodostojna. Jer, ako nešto nedostaje anketi čiji se naručitelj i provoditelj svjesno prešućuju, to je vjerodostojnost.
Istra24 je u posjedu snimki zaslona na kojima su vidljivi različiti brojevi s kojih su anketirani primali pozive i potom odgovarali na oko 30 pitanja. Iz evidentiranih poziva vidljivo je da su trajali od 10 do 15 minuta. Nakon provjere utvrdili smo da svi brojevi pripadaju agenciji IPSOS.
Neslužbeno doznajemo da je agencija IPSOS u protekla dva mjeseca u Istri obavila tri anketna istraživanja te da su pitanja o preferencijama za gradonačelničko mjesto bila uključena samo u anketu koju je naručila tvrtka Hotel Valkane.
ipsos
Dio odgovora iz te, investitorske ankete, objavljen je krajem svibnja u promo objavi tvrtke Hotel Valkane. Anketirani koji su nam se javili, a čiji su podaci poznati redakciji, smatraju da se radi o manipulaciji njihovim odgovorima te da je drugi, stranački dio, koji se ovih dana pojavio u dijelu medija, proizašao upravo iz ankete koju je IPSOS odradio za tvrtku Hotel Valkane.
Dragan Bagić: Objava imena anketne agencije i naručitelja je minimum
Za komentar ovakvog načina predstavljanja anketa upitali smo profesora Filozofskog fakulteta u Zagrebu Dragana Bagića, jednog od najboljih hrvatskih stručnjaka za anketnu tematiku.
-Prilikom objavljivanja rezultata neke ankete svakako se mora objaviti ime naručitelja koji je platio istraživanje, ime agencije koja je provela anketu te što više informacija o uzorku i mogućoj statističkoj pogrešci. To je minimum neke dobre prakse, objasnio nam je uvodno Bagić i dodao da većina domaćih medija objavljuje spomenute podatke.
Izostavljanje tih esencijalnih detalja iz aviona ukazuje da se nešto taji.
-U javnim objavama poželjno je predstaviti i vrstu pitanja koja su bila postavljena, metodologiju, koji su bili mogući odgovori i način odgovaranja. O svemu navedenom onda ovisi i interpretacija podataka, dodao je Bagić.
-Iz ovog što ste mi izložili gotovo je sigurno da se radi o istraživanju za jednog naručitelja. Bilo bi vrlo neobično da se jedna anketa radi za dva naručitelja, smatra Bagić i objašnjava zašto anketa ima dva dijela.
-Ta anketa možda ima dva različita dijela, ali pitanja su povezana. Kada bih sastavljao anketu o referendumu i hotelu uvijek bih postavio i ta politička pitanja jer bez njih ne možete razumjeti pozadinu odgovora na glavno pitanje koje vas zanima. Kao što imamo demografska pitanja, tipa koliko je u uzorku žena, a koliko muškaraca, tako je dobro znati i koliko je u uzorku IDS-ovaca, a koliko Možemovaca ili nekih trećih, objasnio nam je Bagić.
-Da bi doznali političke preference, anketirani se mora izjasniti za koga je glasao na prošlim izborima ili za koga bi glasao da su izbori sutra. Upravo je pitanje za koga bi anketirani glasao sutra politički najrelevantniji podatak jer netko tko je na zadnjim izborima glasao za, primjerice, IDS, ne znači da će opet. Ta su pitanja nužna radi razumijevanja konteksta odgovora i kasnije interpretacije, smatra Bagić.
Bagić: Pravo je pitanje zašto se taji ime naručitelja
On samu anketu jasno dijeli od objave rezultata.
-To što je dio odgovora netko kasnije iskoristio za drugu svrhu je drugi par rukava. To je nusproizvod rezultata koje je IPSOS isporučio naručitelju: dakle, razne korelacije, frekvencije, križanja i druge detalje. Kome je naručitelj to dalje davao i zašto i kome je nešto pokazivao, a kome nije, to je isključivo stvar naručitelja, na to agencija nema više nikakav utjecaj, tvrdi Bagić.
-Sasvim drugi problem su mediji koji se ne drže standarda objave anketa. To pak nema veze ni s agencijom ni s naručiteljem, tvrdi Bagić
-Pravo je pitanje zašto se taji ime naručitelja i zašto je naručitelj uopće nekome pokazivao taj dio rezultata. Nejasno je i tko ih je dostavio gradonačelniku. Drugo pitanje je onda tko je dao lokalnim medijima te rezultate: je li gradonačelnik ili naručitelj ili zajedno. Ili možda netko treći tko je imao pristup tim podacima, a kome odgovara da se oni objave. Ponavljam, jedno je anketa, a drugo je upotreba rezultata, tko ih kome pokazuje, tko ih kome daje i kome to odgovara, pojasnio je profesor Bagić.
Zoran Kostić: Nemamo nikakve veze s anketom koju spominjete!
Slijedeći Bagićevu logiku o tome kome odgovara medijska prezentacija ovakvih rezultata očito je da objava odgovara Filipu Zoričiću, SDP-u i samom investitoru. Nije novost da spomenute političke opcije strasno podržavaju investitora i izgradnju Hotela Valkane uz šetalište Lungomare. Ipak, velika bi novost bila ukoliko bi se pokazalo da taj isti investitor naručuje i plaća ankete u kojima onda odlično prolaze stranke i pojedinci koji podržavaju njegov projekt.
Jesu li objavljeni podaci njihovi upitali smo Zorana Kostića, voditelja projekta Hotel Valkane. On odbacuje bilo kakvu vezu s misterioznom anketom.
-Mi nismo naručili nikakve ankete vezane za političke preference. Pored toga, mi nemamo nikakve veze s medijskim objavama o stranačkim preferencama koje spominjete. To nije istraživanje koje smo mi naručili. To možete provjeriti s IPSOS-om, izjavio je za naš portal Zoran Kostić iz tvrtke Hotel Valkane. Naravno, uz opasku da ne zna koliko bi otkrivanje bilo kakvih detalja njihovog dogovora bilo profesionalno od strane IPSOS-a.
Tako je otprilike i bilo. Naime, iz IPSOS-a jučer nisu željeli komentirati objavljene rezultate. Tek smo posredno i neslužbeno doznali da anketni rezultati predstavljeni u dijelu istarskih medija nemaju uporišta ni i jednoj od tri spomenute IPSOS ankete.
Očito je da približavanje zadnjeg dana prikupljanja potpisa za referendum lokalnu političku i medijsku scenu čini sve napetijom. Ulozi su veliki, ali to ipak nije dovoljan razlog da se u javnosti koriste metode primjerene Putinovoj Rusiji ili Vučićevoj Srbiji.