Svjetlarinu ili, službeno, naknadu za uporabu objekata sigurnosti plovidbe plaćaju ribari za korištenje svjetionika, pomorskih svjetala i oznaka kojima je omeđena jadranska obala, a taj godišnji namet od prosječno 300-400 kuna plaćaju tvrtki u državnom vlasništvu, splitskom Plovputu, koja je zadužena za održavanje pomorskih plovnih putova.
Svjetlarina se, kako je propisano, utvrđuje u odnosu na kategoriju, vrstu, veličinu i namjenu plovnog objekta.
Vijest da je iz nacionalnog registra ribarica izbrisano čak 20.000 brodova zbog neplaćanja svjetlarine, egzistencijalno je prenerazila sve one koji žive na i od mora, a čiji su se brodovi našli na popisu 'brisanih'. Praktički, oni više ne bi mogli više raditi s tim brodovima.
Predsjednik istarskog Ceha ribara: 'Za ponovni upis europske norme stroge, a naše ribarice stare'
Predsjednik Ceha ribara Istarske županije Robert Momić, koji i sam ima tri brodice, danas nam - nakon sviježe završenog sastanka o ovom problemu s predstavnikom Lučke kapetanije Pula - nije znao reći koliko je istarskih ribarica izbrisano iz registra, no s obzirom da je na cijeloj hrvatskoj obali obuhvaćeno 20 tisuća ribarica, u Istri ih je vjerojatno nekoliko tisuća.
- Te nam uplatnice nisu dolazile preporučenom poštom s povratnicom, već običnom poštom, pa stoga Ministarstvo mora nema nikakav argument da sam ja taj račun i dobio, ističe predsjednik Ceha istarskih ribara i dodaje: "Oni su slali javni poziv 'platite jer ćemo vas izbrisati', ali nitko nije dobio rješenje preporučenom poštom, niti je nakon neplaćanja dobio upozorenje ili opomenu pred ovrhu.
Robert Momić, predsjednik Ceha istarskih ribara ima tri svoja plovila
Saznajemo da ima ribara u Istri koji su zbog ovih rješenja o brisanju već podigli tužbe. Pozadinu problema pojašnjava nam Momić.
- Trenutni pomorski zakonik ne predviđa mogućnost ponovnog upisa, nego samo mogućnost prvog upisa, a taj prvi upis odvija se po strogim tehničkim normama Europske unije (o ispušnim plinovima, brodskim strojevima...) , a s obzirom na izvjesnu starost hrvatskih ribarica, taj je prvi upis nakon ovog brisanja gotovo nemoguć, veli on. Ribari, vlasnici izbrisanih brodica, imaju mogućost žalbi na rješenja o brisanju iz registra.
Dva potencijalna rješenja problema
- Na današnjem smo sastanku ponudili Ministarstvu mora dva potencijalna rješenja problema. Prvo, najlakše bi bilo da se povuku rješenja o brisanju brodica te da se prilikom redovnih godišnjih pregleda, plovidbene dozvole ne produlje dok se ne podmire otvorene stavke. To prvo rješenje ne traži primjenu pomorskog zakonika.
Drugo je rješenje da se pravnim putem ide u promjenu tog zakonika koji bi zatim omogućio ponovni upis; dakle ne prvi upis, nego ponovni upis, kaže čelnik istarskog ribarskog ceha.
Na temu neplaćanja svjetlarina, kaže nam Momić, on i suradnici sastat će se idućeg tjedna s predstavnicima Ministarstva mora.
Predsjednik Ceha istarskih ribara nagađa da je potez Ministarstva mora s brisanjem ribarica iz registra možda bio motiviran željom da se očisti upisnik brodica, pretpostavljajući da izvjestan broj brodica više i ne postoji