svjedočenje bivšeg direktora uljanik plovidbe
BUSINESS BY DANKO KONČAR Kupio brod za 30 milijuna dolara pa ga dao u rezalište za manje od 3 milijuna
Dragutin Pavletić svjedočio je kako je Končar za 30 milijuna dolara kupio brod vrijedan 18 milijuna. Brod je nakon par godina završio u rezalištu i Končar je za njega dobio manje od 3 milijuna dolara. Pavletić je na sudu rekao i da je Končar kupio dionice Uljanik plovidbe u vrijednosti od 23 milijuna kuna da bi ih nedavno prodao Pliniju Cuccurinu za 2,3 milijuna kuna. Odakle dolaze svi ti milijuni koja Končar nemilice gubi?
Dragutin Pavletić svjedočio je kako je Končar za 30 milijuna dolara kupio brod vrijedan 18 milijuna. Brod je nakon par godina završio u rezalištu i Končar je za njega dobio manje od 3 milijuna dolara. Pavletić je na sudu rekao i da je Končar kupio dionice Uljanik plovidbe u vrijednosti od 23 milijuna kuna da bi ih nedavno prodao Pliniju Cuccurinu za 2,3 milijuna kuna. Odakle dolaze svi ti milijuni koja Končar nemilice gubi?
Tijekom suđenja Vinki Cetinski i grupi optuženih zbog zlouporabe službenog položaja i ovlasti koje se kod pulskog Županijskog suda vodi u prostorijama Circola, zanimljivo svjedočenje o poslovnim modelima po kojima funkcionira Danko Končar dao je nekadašnji čelnik Uljanik plovidbe Dragutin Pavletić.
Uljanik plovidba: Kako je Danko Končar izgubio 20 milijuna kuna
On je pred sudom svjedočio o pregovorima prilikom Končarove kupovine udjela u Uljanik Plovidbi, kao i preuzimanju menadžmenta nad Konačarovim brodom „Junior star“.
-Na upit Županijskog državnog odvjetništva odgovaram da sam u to vrijeme bio direktor Uljanik Plovidbe. U tom trenutku Kermas ulaganja nisu imali naše dionice, ali je kasnije firma RCS (jedna od Končarovih tvrtki op.a.) kupila dionice Uljanik plovidbe u visini od 4,9% temeljnog kapitala. Ako se ne varam, bilo je oko 23.000 dionica, opisao je Pavletić Končarov ulaz u Uljanik plovidbu.
U to vrijeme vrijednost spomenutih dionica brodarske tvrtke bila oko 23.000.000 kuna.
- Nemam saznanja po kojoj cijeni je Končar kupio dionice Uljanik plovidbe jer je to kupljeno na Zagrebačkoj burzi. Te dionice je Končar prodao tvrtrki Plinio d.o.o. u studenom prošle godine. Nesporno da ih je prodao po manjem iznosu jer je kupovao u doba kad je cijena bila znatno viša. Cijena dionica kad je Končar kupovao je morala biti 1.000 kuna a kad je prodavao bila je oko 100 ili 110 kuna, objasnio je Pavletić.
Iz njegovih je riječi očito da je Končar dionice koje je platio 23.000.000 kuna, tvrtki u vlasništvu Plinia Cuccurina prodao za 2.300.000 kuna.
Dakle, samo na tom poslu izgubio je više od 20.000.000 kuna.
Brod spreman za rezalište Končar platio 30.000.000 dolara
Međutim, to nije bio najveći gubitak koji je u Končarevom poslovanju kao partner otkrio Pavletić.
-Kada je riječ o Končarevim investicijama, moj prvi susret s njim je bio kada je htio da mu radim menadžment za brod star 24 godine kojeg je on, po njegovim riječima, platio 30 milijuna dolara. Brod je na kraju izrezan, započeo je Pavletić.
Radi se o brodu "Junior Star" čiji je management nakon dokovanja trebala preuzeti Uljanik plovidba.
-Međutim, kasnije je utvrđeno da to nije isplativo radi stanja broda koje nije bilo zadovoljavajuće. Kada je brod kupljen vrijedio je 18 milijuna dolara, a u Americi je upaljen crveni semafor što je značilo da to nije dobra investicija, odnosno da se radi o nelogičnoj transkaciji jer je on taj brod platio 30 milijuna dolara. Sve transakcije koje su se vršile za kupnju brodova u ono vrijeme, vršile su se u dolarima i prolazile preko Amerike. I onda i sada. U konkretnom slučaju radilo se o nelogičnoj transakciji velike vrijednosti koja je podložna posebnoj kontroli u Americi, ustvrdio je Pavletić pred sudskim vijećem koje predvodi sutkinja Gabrijela Marčeta Ferić.
Svaki brod koji plovi svjetskim morima upisan je u američku bazu podataka u kojoj se bilježi njegova nabavna vrijednost, današnja vrijednost i vrijednost u rezalištu.
- U toj bazi nalazi se detaljni ispis njegove procijenjene vrijednosti i ukoliko se brod proda sa razlikom od, primjerice, pet posto razlike na kompjuterski obrađenu bazu, to neće nitko kontrolirati. Ali ukoliko se brod proda po puno većoj cijeni od one koja se nalazi u bazi podataka, onda se u tom slučaju radi o nelogičnoj transakciji, objasnio je Pavletić dodajući da je brod Junior Star građen za Norvežane, pa prodan Japancima od kojih ga je kupio Končar.
Pavletić: Uobičajeno je da se takve transkacije ispituju
-Taj brod nije mogao zaraditi ništa, mogao je samo stvoriti gubitak. Kada je izrezan Končar je za njega mogao dobiti iznos manji od 3 milijuna dolara. Ja s Končarem nisam razgovarao je li on zadovoljan s tom investicijom. Uobičajeno je da se takve transkacije ispituju i kod nas je Zakon o sprječavanju pranja novca sasvim jasan po tom pitanju. Nemam saznanja o tome je li po pitanju ove transakcije intervenirao naš Ured za sprječavanje pranja novca. Te nelogične transakcije se ispituju tamo gdje je upisano vlasništvo kompanije, izjavio je sudu očigledno dobro upućeni Pavletić.
Tijekom saslušanja koje je trajalo puna dva sata Pavletić je više puta izrazio skepsu o načinu na koji Danko Končar vodi svoje poslove, posebno u brodarstvu i brodogradnji. Sudskom vijeću dao je i jedan konkretan primjer.
-Junior star je išao po žito u Ukrajinu radi iskrcaja u Bangladešu. Moja komercijala upozorila je pismeno ekipu u Rijeci koja je vodila menadžment da je to jako rizičan posao. Rizičan iz razloga jer ukoliko se ukrca suho žito i ono dođe u vlažno područje, to žito proklija i postane pšenica. Ako onaj tko ga je trebao otkupiti to odbije, onda je potrebno platiti odštetu. Netko tko se ozbiljnije bavi brodogradnjom trebao bi zvati takve stvari, zaključio je Pavletić.
Brod vrijedan 18 milijuna dolara, plaćen je 30 milijuna dolara i ubrzo poslan u rezalište gdje je prodan za 3 milijuna dolara. Končar je samo na ovom poslu izgubio 27 milijuna dolara.
Kada tome dodamo i gubitak na dionicama Uljanik plovidbe taj se iznos podiže na 30 milijuna dolara.
Postavlja se pitanje čiji je novac Končar zapravo izgubio; zašto se bezvrijedna imovina plaćala po deseterostrukoj cijeni i je li ovo klasičan primjer pranja novca, kako je to pred pulskim sudom između redaka dao naslutiti direktor Uljanik plovidbe Dragutin Pavletić.
Zaključno, treba podsjetiti da je Danko Končar prije desetak godina predstavljen kao spasitelj hrvatske brodogradnje, vrsan poznavatelj brodarskog i brodogradlišnog biznisa. Iza njega u ruševinama je ostao Brodotrogir, a Končar je bio aktivan i u Uljaniku.
Jednom im je tako dvaput prodao isti agregat vrijedan deset milijuna kuna. Agregat nikad nije isporučio.