Radar

Mobilne kućice na rubu zakona

Vile s bazenima na samom moru, bez građevinske dozvole, iznajmljuju se po gotovo 1000 eura na dan

Mobilne kućice u istarskim autokampovima rastu kao gljive poslije kiše. U posljednjih desetak godina nisu porasle samo brojčano, nego izgledom, veličinom i namjenom. Ne trebaju građevinsku dozvolu ni projektnu dokumentaciju, ne plaćaju komunalne doprinose ni naknade. S morem na dlanu nelojalna su konkurencija svima koji uredno plaćaju davanja, a teret su i za komunalnu infrastrukturu i budžete lokalnih samouprava. Međutim, je li doista sve po zakonu?


 
7 min
Dražen Majić Ivan Dobran
Mobilna kućica u baljanskom autokampu Mon Perin

Mobilne kućice u istarskim autokampovima rastu kao gljive poslije kiše. U posljednjih desetak godina nisu porasle samo brojčano, nego izgledom, veličinom i namjenom. Ne trebaju građevinsku dozvolu ni projektnu dokumentaciju, ne plaćaju komunalne doprinose ni naknade. S morem na dlanu nelojalna su konkurencija svima koji uredno plaćaju davanja, a teret su i za komunalnu infrastrukturu i budžete lokalnih samouprava. Međutim, je li doista sve po zakonu?

Vile sagrađene uz samo more, u području arheološke i prirodne zaštite na brijunskoj rivijeri, dovele su do krajnjeg apsurda fenomen mobilnih kućica. Naime, ono što su prije dva desetljeća bile kamp prikolice danas su već - pravi dvorci. Ovo je priča na raskršću nekoliko zakona koji očito ne uspijevaju držati korak sa sve agresivnijom turističkom ponudom.

Carstvo Plinia Cuccurina

Kako bi se bolje uočio problem dobro je krenuti od ekstremnog primjera. A najekstremniji u Hrvatskoj nalazi se u Balama, u autokampu Mon Perin. Poznati biznismen Plinio Cuccurin tamo upravo dovršava 20 vila veličine do 120 kvadrata.

Grade se na elitnim pozicijama, s morem na dlanu, bez projektne dokumentacije i građevinske dozvole, te bez plaćanja komunalnog doprinosa i naknada. Lokacija na kojoj obični smrtnici ne bi mogli graditi ni u najluđim snovima. Iz nadležnog prostornog plana vidljivo je da se grade u zaštićenom arheološkom i ekološkom području.

Vile s bazenom nalaze se na 20 metara od mora

Sve je to moguće jer se te vile vode kao - mobilne kućice. Iako, kada malo zavirite ispod njih, jasno je da ovdje ničeg mobilnog nema. Na armiranim betonskim gredama ukopanima u zemlju polegnuti su čelični profili, dok elektro i vodne instalacije idu ravno u zemlju.

Kao naznaka mobilnosti tu je i manji kotač koji ni u snovima ne bi mogao služiti kao prijevoz za zdanje iznad sebe. Iz Mon Perina nažalost nisu bili raspoloženi za razgovor o mobilnom karakteru njihovih vila na samoj lokaciji Porto Bus. Ili o tome kamo odlaze fekalije.

Mobilne kućice položene na armirane betonske nosaće

Iako je ovdje riječ o ekstremnom rastezanju pojmova i zakona, po sličnom se principu gradi na tisuće mobilnih kućica u autokampovima diljem istarske obale. Pričvršćuju se za betonske ploče, pilone ili armirane grede, nadograđuju se, pripajaju im se bazeni, zidići i nadstrešnice. I naravno, spajaju se na vodnu i električnu infrastrukturu te imaju sve uslužnosti zidanih kuća.

Hod po rubu zakona

U Zakonu o gradnji ne postoji pojam mobilna kućica. To i ne čudi s obzirom na to da sama riječ „mobilno“ upućuje na nešto što nema veze s „gradnjom“. Na temelju toga turističke tvrtke za njih ne ishoduju građevinske dozvole, ne plaćaju izradu projektne dokumentacije, ne plaćaju komunalne doprinose ni naknade. Zbog nejasnih propisa to zasad od njih ne zahtijevaju ni općine i gradovi na čijem se području nalaze.

Mobilna kućica u istarskom autokampu

Upitali smo desetak općina i gradova u Istri, one s najviše kampova na svom području, jesu li upoznati s tom problematikom te naplaćuju li komunalni doprinos i naknade za takve objekte. Svi su redom odgovorili - ne.

Potkrijepili su to tvrdnjama da Zakon ne poznaje mobilne kućice; pošto nema građenja, nema niti zakonske osnove za obračun i plaćanje; zakonski nije moguće naplatiti komunalni doprinos za mobilne kućice; mobilne kuće spadaju u pokretnu opremu za kampiranje; mobilne kućice ne smatraju se građevinama pa u tom smislu nema osnove za naplatu komunalnog doprinosa kao naknade; mobilna kućica ne smatra se građevinom te za nju nije potrebna građevinska dozvola.

Interijer mobilne kućice u istarskom autokampu

Jedini izuzetak je Grad Pula koji, iako se u svemu poklapa s prethodnim tvrdnjama, u svom odgovoru naglašava da: Kada mobilna kućica izgubi svojstvo „mobilnosti“ te postane trajno povezana sa zemljištem na kojem se nalazi i ukoliko se ona priključi na vodovodnu i električnu mrežu, tada bi bilo potrebno ishoditi sve dozvole za istu, kao da se radi o građevini.

Nedefiniran pojam mobilnosti

Direktor Kamping udruženja Hrvatske Adriano Palman napominje da se diljem Europe za mobilne kućice ne naplaćuju komunalne naknade. Mobilnost kućica, kaže, očita je zbog činjenice da se one u svakom trenutku mogu odvojiti od svog postolja, što se u pravilu i radi u ciklusima od desetak godina, bilo zbog trošnosti ili zbog držanja koraka s konkurencijom novijim i boljim proizvodima i ponudama.

Iz Ministarstva turizma objašnjavaju stvar na sličan način: Uvjeti su ispunjeni ako su na osnovnim smještajnim jedinicama postavljene pokretne kućice (mobil home) kao pokretna oprema za kampiranje koja nije čvrsto vezana za tlo (može se maknuti) te se kao takva ne smatra građevinom u smislu odredaba Zakona o gradnji koja se gradi u skladu s građevinskom dozvolom.

Naselje mobilnih kućica kao mali gradski kvart

Unatoč ovim tvrdnjama Ministarstvo graditeljstva stvari objašnjava na potpuno drugačji način. 

-U slučaju u kojem se mobilna kućica (npr. na podvozju s kotačima) trajno postavlja na određeno mjesto, ista predstavlja građevinu pa je za njezino postavljanje, tj. građenje potrebno izdati građevinsku dozvolu sukladno Zakonu o gradnji… neovisno o području (unutar ili izvan kampa) na kojem se iste postavljaju tj. grade. Navedeno se dakako ne odnosi na slučajeve u kojima se mobilni objekt postavlja u kampu na određeno vrijeme, tj. na prostoru koji je namijenjen privremenom postavljanju takvih i sličnih sklopova, kažu iz ministarstva.

Ključno pitanje: Je li objekt postavljen trajno ili privremeno?

Iz toga ispada da je ključno pitanje je li objekt postavljen trajno ili privremeno, a daleko manje je li na kotačima, pilonima ili sl. A koliko godina je potrebno da bi se nešto smatralo trajnim nije definirano zakonom. Dok turisti svoju kamp kućicu svaku godinu zakače za kuku i odvoze na depo ili natrag u svoju državu, mobilne kućice u pravilu ostaju na istom mjestu po desetak godina.

Između najjednostavnijih mobilnih kućica na kotačima i luksuznih mobilnih vila s bazenom postoji cijeli spektar varijanti. Za sad su najbrojnije one koje se nadograđuju do razine bungalova ili studio apartmana, s više ili manje komoditeta ovisno o kampu. No ako luksuzne mobilne vile s bazenom postanu novo normalno samo je pitanje vremena kada će i ove jednostavnije početi bujati.

Mobilne kućice na elitnim pozicijama

Da bi se izračunalo koliko novaca istarski gradovi i općine propuštaju naplatiti kroz komunalni doprinos i naknade (te koliko je prihoda propušteno na osnovu činjenice da za mobilne kućice nije potrebna projektna dokumentacija) bilo bi potrebno znati koliki je ukupan broj mobilnih kućica u istarskim kampovima, te koliki postotak tih kućica ostaje trajno postavljeno na istom mjestu.

Ovo smo pitanje postavili najvećim turističkim tvrtkama u Istri no nismo dobili odgovor. Iz tvrtki nam je odgovoreno samo da su mobilne kućice pokretna oprema za kampiranje jasno definirana propisima o ugostiteljstvu te da kao takve ne mogu biti ni predmetom zasebnog plaćanja komunalne naknade i komunalnih doprinosa.

Tisuće mobilnih kućica u istarskim autokampovima

Okvirnim izračunom na osnovi ponuda istarskih autokampova došli smo do brojke od 3 do 5 tisuća mobilnih kućica. Teže je međutim ustanoviti koliko ih je postavljeno trajno ili privremeno.

Da bi plaćanje komunalne naknade i drugih davanja bilo korektno, s obzirom na evoluciju mobilnih kućica i njihovih elitnih pozicija, smatra i bivša predsjednica Hrvatske udruge obiteljskog smještaja Gordana Stanković.

-Mobilne kućice više nisu ono što zamišljamo kada mislimo na kampove. Sve više podsjećaju na prave kuće pa mislim da bi jednako tako trebale snositi i troškove. Riječ je boravišnim pristojbama i drugim paušalnim iznosima koje mi svi plaćamo, i naravno komunalne naknade, rekla je Gordana Stanković.

Evolucija mobilnih kućica

Mobilne kućice u kampovima razvijaju se i nadograđuju brže od zakonskih regulativa pa su se time, izgleda, našle u sivoj zoni. Da li i u kojoj mjeri turističke tvrtke iskorištavaju ovu situaciju teško je ustanoviti.

Definitivno je da vlasnici kampova ovakvim sadržajima kvalitetno proširuju svoju ponudu, ali je i sasvim jasno da oni sami uzimaju svu zaradu svoje obalne položajne rente dok zajednici ostaju mrvice. Naravno, i svi ekološki i komunalni tereti.

Slike objavljene u ovom članku pokazali smo građevinskim inspektorima koji su nam potvrdili da se definitivno radi o građevinama. Inspekcijski nadzor nezakonite gradnje, pa tako i one mobilne, u nadležnosti je Državnog inspektorata.

Radi rasvjetljavanja problematike mobilnih kućica u Istri nastavljamo s dubinskom obradom ove bitne teme, a Državni inspektorat je i adresa na koju ćemo poslati fotografije objavljene u ovom članku kako bismo ustanovili radi li se samo o predimenzioniranim kamp prikolicama ili ipak o luksuznim, ali bespravnim, vilama.


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.