novi prilozi za biografiju vodnjanskih kumova
MUTNI VODNJANSKI BIZNIS Klaudio Vitasović potrošio gradske milijune na nepotrebnu kupovinu cesta u Betigi
Umjesto da djeluju u interesu svojih građana, istarski su političari tijekom godina razvili iznimno unosan koruptivni biznis. Koristeći namjerno skrojene prostorno planske nejasnoće lokalni su čelnici, najčešće IDS-ovci, poput sultana, godinama uzimali novodobni harač. Najunosnije se naplaćivalo rješavanje "nejasnoća": nakon što investitor uloži milijune i ne može nasad, istarski su maheri "spašavali stvar" i masno naplaćivali koruptivni doprinos. Vrlo unosan biznis bio je i dirigirani otkup nerazvrstanih cesta. Sve to imamo u Betigi kraj Barbarige
Umjesto da djeluju u interesu svojih građana, istarski su političari tijekom godina razvili iznimno unosan koruptivni biznis. Koristeći namjerno skrojene prostorno planske nejasnoće lokalni su čelnici, najčešće IDS-ovci, poput sultana, godinama uzimali novodobni harač. Najunosnije se naplaćivalo rješavanje "nejasnoća": nakon što investitor uloži milijune i ne može nasad, istarski su maheri "spašavali stvar" i masno naplaćivali koruptivni doprinos. Vrlo unosan biznis bio je i dirigirani otkup nerazvrstanih cesta. Sve to imamo u Betigi kraj Barbarige
Klaudio Vitasović i Goran Pajić sklopili su 2015. vansudsku nagodbu s Ivanom Jurmanom iz Valbandona kojom su, potpuno nepotrebno, za pola milijuna kuna kupili njegovu parcelu u Betigi.
Vitasović i Pajić su u ime Grada Vodnjana od Ivana Jurmana kupili 841 četvorni metar zemlje po cijeni od 73 eura po metru ili ukupno 62.000 eura.
Tri su razloga zašto je ta kupovina zakonski izrazito sporna i upućuje na moguću korupciju.
Tri argumenta za sumnju u korupciju
Kao prvo, za spomenutu parcelu nije postojala nikakva zakonska obveza kupovine jer je Zakon o cestama koji je Sabor usvojio 2011. propisao da „Ceste koje se na dan stupanja na snagu ovoga Zakona koriste za promet vozila po bilo kojoj osnovi i koje su pristupačne većem broju korisnika, a koje nisu razvrstane kao javne ceste u smislu ovoga Zakona, postaju nerazvrstane ceste” i samim tim vlasništvo jedinice lokalne samouprave.
Dakle, Grad Vodnjan je trebao cestu jednostavno proglasiti nerazvrstanom i vlasnički se upisati na nju. To je i učinjeno ali tek nakon što je cesta plaćena kao da je od suhog zlata.
Kao drugo, kupovina ceste ostvarena je unatoč ogromnoj prepreci: na parceli se nalazi nekoliko stupova eletričnog dalekovoda koji dovodi struju u Barbarigu. Ti se stupovi tamo nalaze desetljećima i čelnici Grada Vodnjana toga su, prilikom kupnje, bili itekako svjesni.
Dokaz tome je prijedlog Detaljnog plana uređenja Betiga kojeg su pripremile gradske službe i iz kojeg je vidljiva odredba da se na parceli 479/477 k.o. Vodnjan ne smije graditi cesta, kao ni bilo kakvi objekti na razdaljini od 7 metara sa svake strane od dalekovoda.
Od DPU-a Betiga se kasnije odustalo iako su za njegovu izradu plaćeni poprilični novci. Na terenu vidimo i zašto: umjesto zelene zone u preizgrađenoj Barbarigi, dobili smo još jedno apartmansko naselje izgrađeno mimo svake prostorno-planske logike.
Treća i najupitnija činjenica je sama cijena koju su Klaudio Vitasović i Goran Pajić gradskim novcima platili prodavačima. Iako su samo godinu ranije sinu Ivana Jurmana, Gracijanu Jurmanu, obližnju prometnicu plaćali po 1,3 eura za četvorni metar, ovdje je cijena skočila na 73 eura.
Unatoč tome što je obilato preplaćena, prometnica zbog dalekovoda ni danas, nakon osam godina, nije u funkciji zbog čega vlasnici objekata podno dalekovoda, unatoč urednim građevinskim dozvolama i plaćenim komunalijama, ne mogu dobiti uporabne dozvole jer nemaju pristupnog puta.
Postoji osnovana sumnja da je cijela situacija pažljivo izdizajnirana s namjerom da se stvore pretpostavke za koruptivna davanja ili, u Istri godinama vrlo popularan, koruptivni doprinos.
Jurman prijeti sudom i za parcelu pod dalekovodom traži sto eura po metru!
U svibnju 2014. godine Ivan Jurman je Gradu Vodnjanu dostavio zahtjev u kojem od grada za niz parcela ukupne veličine oko 3.000 četvornih metara na kojima se nalaze ceste traži oko 300.000 eura.
Predmet ovog članka je parcela 479/477 k.o. Vodnjan koja je trenutno aktualna jer zbog dalekovoda na njoj nekoliko kuća u Betigi ne može dobiti uporabne dozvole.
Jurman 2014. traži da mu se plate njegove ceste jer su oko njih izgrađene kuće za koje je Grad Vodnjan izdavao građevinske dozvole i naplaćivao komunalni doprinos. Za parcelu 449/477 Jurman traži sto eura po metru iako se na njoj nalazi nekoliko stupova za dalekovod.
Ako mu se ne udovolji njegovom zahtjevu, prijeti sudskim sporom.
Ivan Jurman nije želio komentirati svoj posao s Klaudiom Vitasovićem. Njegov sin Graciano uputio nas je da pojašnjenja tražimo od Grada Vodnjana.
Ubrzo nakon zaprimanja zahtjeva Grad Vodnjan naručuje procjenu vrijednosti nekretnine koja izvršava sudska vještakinja Ana Hećimović. Vještakinja ne uzima u obzir postojanje dalekovoda, a cestu procjenjuje na 73 eura po metru ili 61.400 eura za 841 metar.
Je li procjena sudske vještakinje bila realna?
U elaboratu je predstavljena analiza referentnih nekretnina. Ta je analiza prilično čudna. Vještakinja je u obzir uzela dvije nekretnine oglašene na Njuškalu a koje se odnose na građevinske parcele u Barbarigi za koje se traže iznosi od oko 140 eura po četvornom metru.
Međutim, te su nekretnine potpuno neprihvaljive za usporedbu jer se na njima mogu graditi višestambeni objekti, čitaj apartmani.
Sljedeće dvije referentne neretnine su zemljišta na kojima su prometnice u centru Peroja i u vodnjanskom naselju San Antonio. Te su prometnice plaćene 50 i 60 eura.
Peta parcela, koja je zbog velikog odstupanja izbačena iz konkurencije, je obližnja čestica 479/759 k.o. Vodnjan koja je samo 36 metara udaljena od parcele 479/477 k.o. Vodnjan.
Kako smo već naveli, Grad Vodnjan je parcelu 479/759 k.o. Vodnjan, veličine 335 kvadrata, kupio od Jurmanovog sina Gracijana za 1,3 eura ili deset kuna po metru. Čitava parcela plaćena je 3.350 kuna.
Ta se kupoprodaja dogodila samo godinu dana prije procjene ali je u njoj potpuno ignorirana.
S obzirom da je vještakinja Ana Hećimović s Njuškala uzela dvije parcele nepoznatog katastarskog broja, a koje su potpuno neusporedive s parcelom pod dalekovodima, na taj je način umjetno napumpan prosjek, pa je jedina mjerodavna, susjedna, parcela ispala iz obračuna te se došlo do cijene od 73 eura.
Ana Hećimović: Grad Vodnjan nije dostavio podatke o dalekovodu
E-mail komunikaciju s Ana Hećimović započeli smo upravo pitanjem zbog čega je po svim karakteristikama potpuno identična parcela, koja se nalazi nedaleko one čija se vrijednost procjenjuje, ispala iz procjene?
-Predmetna nekretnina izostavljena je iz daljnje analize sukladno članku 4. Pravilnika o metodama procjene vrijednosti nekrentina (NN 79/2014) budući da njezina cijena odstupa od prosječne cijene za više od 30 % nakon provedene analize ( odstupanje je 98,27 %).
Pritom ste s Njuškala, kao referentne, uzeli parcele bez katastarskog broja koje su neusporedive, s obzirom da se radi o parcelama na kojima se mogu graditi višestambeni objekti. Zašto?
- S obzirom da nisam raspolagala s dovoljnim brojem poredbenih nekretnina iz kupoprodajnih ugovora koristila sam podatke o oglašenim nekretninama, umanjujući njihovu oglašenu cijenu za trećinu ( oglašena cijena pomnožena sa 0,66). Time sam valorizirala njihovu namjenu, odnosno činjenicu da su gradive za građevine visokogradnje, dok je za zemljište koje je bilo predmet procjene ishođena građevinska dozvola za gradnju javnih površina i komunalne infrastrukture-zemljište II kategorije.(Spomenuta građevinska dozvola na koju se poziva Hećimović izdana je 1986. godine, ili 30 godina ranije op.a.)
U elaboratu niste uzeli u obzir da se na parceli nalazi dalekovod. Je li to uobičajeno?
Naručitelj procjene nije dostavio podatke o teretima (pa ni o dalekovodu), odnosno geodetsku skicu zračnog voda. Prometnicu je moguće izgraditi u koridoru zračnog voda - ograničenja postoje za gradnju prostora za trajni boravak ljudi: zračni vod nije ograničenje za izgradnju prometnice. S obzirom da je zemljište procijenjeno kao zemljište II kategorije (gradivo zemljište za određenu namjenu - namjena prema građevinskoj dozvoli za prometnicu i komunalnu infrastrukturu) neupisani teret zračnog voda nije posebno valoriziran, odnosno uračunat je u procijenjenu vrijednost kroz umanjenja odnosno kategoriju poredbenih nekretnina.
Bi li vam ovakav procjembeni elaborat prošao kod neke banke?
Mišljenja sam da banke, s obzirom na osnovnu djelatnost, nemaju interes za kupnju nekretnina na kojima se planira prometnica ili komunalne infrastrukture.
Nepotrebna kupovina ceste - omiljen biznis vodnjanskih kumova
Sudska vještakinja Ana Hećimović vješto je odgovorila na sva pitanja ali dvije se stvari izdvajaju. Prvo, činjenica da Grad Vodnjan prilikom naručivanja procjene nije dostavio podatke o dalekovodima.
Drugo, vještakinja je itekako bila svjesna postojanja dalekovoda jer se stup nalazi na naslovnoj strani njene procjene, a morala ga je vidjeti i prilikom izlaska na teren.
Osim ove parcele na koju su potrošili pola milijuna kuna, Vitasović i Pajić od obitelji Jurman kupili su još desetak parcela za ukupnu vrijednost od nekoliko milijuna kuna.
Nepotrebna kupovina cesta bila je iznimno popularna tijekom nihovog mandata te su na taj način brojnim bliskim suradnicima isplaćivali pozamašne svote ili potpuno nepotrebno davali zamjenske nekretnine.
Kada su prošle godine u dva slučaja, prilikom zamjene s IDS-ovom vijećnicom Nevijom Štokovac i s tvrtkom "TGT-Adriatic d.o.o.", uhvaćeni s prstima u pekmezu, vodnjanski kumovi jednostavno su odustali od zamjene.
Klaudio Vitasović nije želio komentirati okolnosti kupovine cesta u Betigi.