Hrvatska, Istra i Buzet, već tradicionalno, ponovno postaju epicentar automobilističkog svijeta – na legendarnoj stazi dugačkoj 5001 metar, s 32 zavoja i visinskom razlikom od 250 metara, od 19. do 21. rujna održat se 44. izdanje Buzetskih dana, najvažnije i najprestižnije brdske auto utrke u Hrvatskoj.
Ta kultna utrka, piše Poslovni.hr, od 2014. boduje se za FIA Europsko prvenstvo u brdskim utrkama, a svake godine u Buzet dovodi više od 200 natjecatelja iz više od 15 zemalja.
No, Buzetski dani nisu samo utrka, već višednevna manifestacija, društveni i turistički fenomen koji svake godine u grad podno Ćićarije dovodi tisuće gledatelja, stotine timova i pravi val oktanske energije.
Cijeli grad “diše” za utrku: restorani, kafići, škole, udruge i obrtnici uključeni su u organizaciju, a atmosfera na stazi i oko nje često se uspoređuje s festivalom.
Dejan Hren voditelj je medija i marketinga na Buzetskim danima, a u razgovoru nam kaže da je 44. izdanje Buzetskih dana strateški projekt destinacije Buzet i šire Istre te da je utrka koja već gotovo pola stoljeća okuplja najbolje vozače i ljubitelje automobilizma, postala jedan od najprepoznatljivijih brendova Buzeštine.
“Za lokalnu zajednicu Buzetski dani znače izravne gospodarske učinke kroz turističku potrošnju – od smještaja, ugostiteljstva i trgovine do lokalnih proizvođača, jačanje međunarodne vidljivosti Istre na karti Europe jer u rujnu u Buzet dolazi više od 200 vozača i timova iz 15-ak zemalja, zajedno s publikom i medijima – tu pričamo o više od tisuću ljudi izravno vezanih uz utrku te dodatnih od 12 do 18 tisuća posjetitelja svake godine, ali i pozicioniranje Buzeta kao centra autosporta, destinacije cjelogodišnjih događanja…
Priprema Buzetskih dana traje cijelu godinu, a organizatori kažu da utrka zapravo – nikad ne prestaje.
Zato su Buzetski dani i generator razvoja destinacije. Oni povezuju sport, turizam, lokalno i inozemno poduzetništvo (iz razloga blizine Slovenije i Italije) i kulturni identitet. Grad Buzet tih dana diše jednim ritmom, a posjetitelji koji dođu zbog utrke često se vraćaju i tijekom godine – što dugoročno doprinosi rastu makroekonomskih pokazatelja destinacije”, kaže Hren te iznosi procjene da će tijekom tri dana utrke Buzet posjetiti između 15.000 i 20.000 ljudi, među kojima je više od 200 vozača i timova iz 15-ak europskih zemalja. To generira značajan gospodarski učinak – od osam do deset noćenja u Buzetu i okolici te gotovo potpunu popunjenost kapaciteta u rujnu, što je od iznimne važnosti za posezonu.
Prosječna dnevna potrošnja posjetitelja kreće se od 100 do 150 eura, što ukupno predstavlja više od 1,5 milijuna eura izravne potrošnje kroz smještaj, ugostiteljstvo, trgovinu, gorivo i lokalne proizvode. Uz to, manifestacija okuplja više od 250 ljudi u organizaciji, a medijski doseg – od HRT-a do specijaliziranih auto-moto portala u Europi s više od 50 aktivnih medijskih kuća na stazi – dodatno gradi prepoznatljivost Buzeta i Istre kao destinacije aktivnog i sportskog turizma. Koliko je ljudi uključeno u pripremu i provedbu utrke?
“U samoj pripremi i provedbi sudjeluje više od 250 ljudi – od članova organizacijskog odbora, sudaca i tehničkog osoblja do redara, volontera, sigurnosnih i medicinskih službi. Bez stručno obrazovanog kadra i predanih volontera ova utrka ne bi mogla biti održana na tako visokoj razini. Svaki pojedinac ima svoju ulogu u stvaranju sigurnog, kvalitetnog i atraktivnog događaja – od onih koji rade na stazi i brinu o tehničkoj sigurnosti do onih koji koordiniraju s medijima i brinu o posjetiteljima”.
Priprema Buzetskih dana traje cijelu godinu, a organizatori kažu da utrka zapravo “nikad ne prestaje jer – dok jedno izdanje još traje, drugo je već u pripremi”.
“Već pri samom kraju ovogodišnjeg izdanja mi imamo spremno gotovo 30 posto programa za sljedeću godinu, ponajprije kroz razgovore sa sponzorima, stalnim partnerima i potencijalno novim suradnicima. Kontinuitet je nužan jer takav projekt zahtijeva puno ranog planiranja – od dogovora s međunarodnim automobilističkim institucijama, do sigurnosnih i tehničkih ulaganja na stazi, marketinga i turističke promocije. U praksi to znači da u rujnu zatvaramo jedno poglavlje, a već istog mjeseca otvaramo novo”, ističe Hren.
Brojne su kompanije upravo surađujući na utrci ostvarile nove poslovne kontakte i proširile mrežu klijenata
Sportski gledajući, konkurencija će i ove godine biti iznimno jaka jer u Buzet dolaze najbolji vozači iz cijele Europe, Hrvatske, s automobilima vrhunskih performansi. No, Buzetske dane posebnima ne čini samo borba za stotinke i pobjedničko postolje, već i publika uz stazu.
“Atmosfera je jedinstvena – gledatelji slave svakog vozača, od prvog do posljednjeg, i svaki je za njih pobjednik. Upravo taj odnos publike i natjecatelja stvara emociju po kojoj je Buzet prepoznat u cijelom svijetu automobilizma”, kaže Hren.
Posebnu važnost daje i činjenica da je Buzet finalna utrka Europskog prvenstva (EHC) i predzadnja utrka Prvenstva Hrvatske (PH). To znači da se nebrojeno puta upravo u Buzetu odlučivalo o ukupnim pobjednicima i europskog i nacionalnog prvenstva. Interes domaćih vozača za nastup na Buzetskim danima, kažu, uvijek je iznimno velik…
“Posebno nas veseli što uz etablirana imena imamo i mlade talente koji su već sada prepoznati na europskoj sceni. Najbolji primjer je Matija Jurišić iz Rijeke, koji je upravo u Buzetu prošle godine osigurao naslov prvaka Europe u kategoriji 2. To je treći vozač iz Hrvatske kojem je to uspjelo i upisao se u povijest za hrvatski automobilizam i potvrda da domaći vozači mogu stajati uz bok europskoj eliti”, kaže Hren ističući i da dolazi nova generacija, mladići i djevojke koji danas voze karting i već se pripremaju za prelazak u automobile.
“To su buduće zvijezde koje će u idućim godinama nositi hrvatski automobilizam, a Buzetski dani će biti njihova velika pozornica.” Buzetski dani nisu samo sportska manifestacija, već i snažan komunikacijski medij za sponzore i partnere. Kroz takav događaj brendovi imaju priliku pokazati znanje, vještine i stručnost u specifičnim projektima, od implementacije tehnoloških rješenja i sigurnosnih standarda, do kreiranja jedinstvenih iskustava za posjetitelje.
Sponzori često koriste Buzetske dane kao kanal komunikacije prema ciljanoj publici jer utrka okuplja širok spektar dionika – od lokalne zajednice i posjetitelja, do međunarodnih timova, medija i institucija. Upravo ta kombinacija omogućuje da se brendovi pozicioniraju kao lideri u svojim industrijama, a istovremeno stvaraju emocionalnu poveznicu s publikom kroz sport i zajedništvo.
Posebna vrijednost leži u činjenici da Buzetski dani funkcioniraju i kao “hub” za poslovne prilike i networking. Na jednom mjestu susreću se poduzetnici, menadžeri, međunarodni gosti i institucije – stvarajući prostor za potencijalna nova partnerstva i suradnje. Brojne kompanije upravo su surađujući na utrci ostvarile nove poslovne kontakte i proširile mrežu klijenata.
“S menadžerskog aspekta, najveće zadovoljstvo je kada znamo da smo stvorili manifestaciju koja je bila sigurna, organizirana na visokoj razini i koja je donijela konkretne koristi zajednici – od sportskog i turističkog učinka do promocije Buzeta i Istre na europskoj karti. To je trenutak kada osjetim ponos, ali i novu odgovornost da iduće godine podignemo ljestvicu još više”, kaže Hren.