Učenici i učenice žele veću ulogu u školama, ali da bi njihovi glasovi doista imali težinu, potrebna im je jasna struktura, motivirani članovi i članice te podrška odraslih. To je ključna poruka konferencije kojom je zaključen projekt „Vijeća u akciji – Promjena znači!“, koji su provodile udruge ZUM, Centar za građanske inicijative Poreč i Volonterski centar Istra, u suradnji s Gimnazijom i strukovnom školom Jurja Dobrile Pazin, Talijanskom srednjom školom „Dante Alighieri“ Pula – Pola, Gradom Pula – Pola, Gradom Pazinom i Istarskom županijom – Regione Istriana, uz financijsku potporu Europske unije kroz program Erasmus+. U projektu je sudjelovalo više desetaka učenika i učenica iz Gimnazije i strukovne škole Jurja Dobrile Pazin, Talijanske srednje škole Dante Alighieri Pula i Turističko-ugostiteljske škole Anton Štifanić Poreč.
U pripremi konferencije sudjelovali su učenici ovje škole, a Dana Ardalić, Zara Sofia Krajcar i Alex Mećava su zajedno s voditeljicama projekta Katharinom Mikulić i Sunčicom Damjanović vodili/e dvojezičan proces. O svojim iskustvima, izazovima i naučenim lekcijama govorili/e su i Petra Balde te Mak Jokić. Konferenciji su se odazvale koordinatorice i koordinatori vijeća, ravnateljice škola te brojni članovi i članice vijeća iz Talijanske Srednje škole Rovinj, Ekonomske škole Pula i Srednje škole Mate Balote Poreč.
Preporuke koje su učenici/e istaknuli/e kao najvažnije:
-
Uključivanje učenika i učenica u donošenje odluka koje ih se tiču, uz jasno definirane uloge i odgovornosti članova/ica vijeća i koordinatora/ica u školskim aktima.
-
Uspostavljanje jasne strukture vijeća, podjela uloga prema interesima, redoviti mjesečni sastanci, unaprijed pripremljeni dnevni red i dosljedno vođenje zapisnika.
-
Sudjelovanje vijeća u radu školskih tijela kada se raspravlja o temama važnima za učenike i učenice, te predstavljanje programa rada Školskom odboru i Vijeću roditelja.
Na konferenciji su se posebno istaknuli/e Dita Šegon i Mak Jokić, koji/e su prvi/e iznijeli/e stav na svako postavljeno pitanje i potaknuli/e ostale na sudjelovanje. Učenici/e su naglasili/e važnost jasnih kriterija za izbor motiviranih članova i članica te kontinuiteta rada: idealno bi, kažu, mandat trebao trajati četiri godine, kako bi se znanje i iskustvo prenijelo na nove generacije. Jedan od sljedećih koraka mogao bi biti prijedlog novog modela kandidiranja i strukturiranja vijeća koji bi učenici/e predstavili/e ravnateljima/cama.
Također smatraju da bi na početku školske godine članovi i članice vijeća trebali/e dobiti prostor za predstavljanje svog rada u razrednim odjelima, kako bi lakše prepoznali/e i uključili/e nove motivirane članove i članice.
„Treba nam pomoć odraslih – ravnatelja/ica, pedagoga/inja i svih koji poznaju zakone i protokole, kako bismo znali na što možemo, a na što ne možemo utjecati“, poručili su učenici
Proces je važan koliko i rezultat
Učenici i učenice poručuju da im nije važno samo imati vijeće, nego da im je stalo do kvalitetnog procesa – dobre organizacije, jasnih pravila i stvarnih mogućnosti djelovanja. Kroz projekt su ojačali/e komunikacijske i organizacijske vještine te razvili/e osjećaj odgovornosti i timskog rada. Sada očekuju da odrasli u školskom sustavu prepoznaju njihov trud, pomognu im postaviti realne ciljeve i saslušaju ih kada iznose argumentirane prijedloge.
Na konferenciji su sudjelovale i Tea Batel, pročelnica Upravnog odjela za talijansku nacionalnu autohtonu zajednicu, nacionalne manjine i mlade, koja je predstavila Savjet mladih kao savjetodavno tijelo kroz koje se mladi mogu uključiti u procese donošenja odluka na razini gradova i županije, te voditeljice Danijela Panić i Gea Rajić koje su predstavile centre za mlade - Centar za mlade Pula i Underdome te Centar za mlade Alarm Pazin - kao važne prostore za uključivanje mladih u zajednicu, aktivno sudjelovanje i razvoj participacije.
Kada mladi osjećaju da njihov doprinos ima smisla, raste i motivacija, a time i rezultati!