Početkom prosinca u Galeriji Klovićevi dvori u Zagrebu otvorena je 28. Međunarodna izložba karikatura "Zagreb 2023" s glavnom temom "Kućni ljubimci". Ovaj festival sa svojom popratnom izložbom tradicionalna je manifestacija koju već 28 godina organizira Hrvatsko društvo karikaturista te je odaziv umjetnika karikaturista iz cijeloga svijeta uvijek velik. Ove su godine, štoviše, oboreni svi rekordi jer je na žiriranje, koje je bilo u svibnju, pristigao impresivan broj od 1.437 karikatura od 618 karikaturista iz 70 zemalja. Po broju prijavljenih autora primat drži Iran sa njih 68, dok ih je iz Hrvatske bilo 37. Među njima bio je i rad Puljanina Zvonimira Čačića, samostalnog umjetnika - grafičkog dizajnera. I upravo je njegov rad odnio pobjedu!
- Ovih je dana Galerija Klovićevi dvori najvećim dijelom zauzeta velikom retrospektivnom izložbom Ivana Meštrovića, tako da je izložba karikature, za razliku od prijašnjih godina, bila postavljena u prizemnoj dvorani gdje su i predstavljena 84 najbolja rada. Predsjednik ocjenjivačkog suda bio je Antun Ponoš, inače autor i voditelj TV emisije 'Kućni ljubimci', koji je za moj rad rekao da je odnio pobjedu gotovo jednoglasno. Osvojio sam tako prvo mjesto i novčanu nagradu od 1.000 eura te uspio stati uz bok rijetkim karikaturistima iz Hrvatske kojima je to pošlo za rukom na ovom festivalu, poput, primjerice, legendi karikature Otta Reisingera i Mojmira Mihatova, rekao nam je Zvonimir Čačić - Zvone po povratku iz Zagreba.
Pobjednička karikatura Zvonimira Čačića
- Kao autor pobjedničkog rada mogu nadodati i da su me ljudi, kako na izložbi, tako i ostali, često pitali što sam točno htio reći svojim radom i kakvu on točno priču priča, da li je to samo velika ljubav prema kućnim ljubimcima ili ima i nešto više. Uvijek odgovaram da to jest priča o ljubavi ljudi prema svojim ljubimcima, ali i da sam rad otvara i neka dublja promišljanja o prirodi te ljubavi na način da promišlja da li se ona možda kroz povijest mijenja i na koji način. Upravo vizualnim sukobom oprečnih simbola, u smislu emocionalnog doživljaja, kao što su dječja kolica u obliku srca što predstavlja percepciju nježnosti, velike ljubavi i slično, i silueta psa dobermana poznatog sa signalistike koja upozorava na opasnog psa čuvara itd. što predstavlja percepciju nelagode, stvara se neočekivan doživljaj koji se na prvi pogled čini potpuno jasnim, a opet s druge strane ostavlja i stanovitu nedoumicu koja je podložna individualnom tumačenju ovisno o shvaćanjima samog promatrača. Mislim da je na taj način stvorena ta dodatna dimenzija koja je privukla žiri, možda čak i na podsvjesnom nivou, pojašnjava Zvonimir.
Dodaje kako tome također pridonosi i vizualni stil koji dosta odudara od većine drugih radova koji su izraz čiste likovnosti i crteža, dok se u njegovom radu praktično osjeti i dizajnerski pristup u izradi, što i nije čudno jer je, između ostalog, i grafički dizajner pa je mislio da će na taj način bolje prenijeti željenu poruku.
Drugo mjesto na međunarodnom sajmu autokarikature, na temu autostopiranja
Osim ovoga uspjeha, u domeni karikature, postigao je i velik međunarodni uspjeh prošle godine na 15. međunarodnom sajmu autokarikature, na temu autostopiranja, koji je održan u Zagrebu, gdje je između 497 radova od 296 autora iz 56 zemalja osvojio 2. mjesto i novčanu nagradu. Međutim, taj je događaj prošao medijski potpuno nezamijećeno. Također, pred više godina dobivao je priznanja za karikature i s festivala iz Južne Koreje i SAD-a. Međutim, kako sam priznaje, karikature radi iz gušta, da uveseli prijatelje. Ono za što se školovao, što voli, je grafički dizajn.
Službeno, Zvonimir Čačić - Zvone, pulski je grafički dizajner i ilustrator, član Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika, koji je svojim radom i suradnjom s brojnim klijentima ostavio traga u sportskom, civilnom, gospodarskom, kulturnom i turističkom segmentu grada Pule i šire. Za svoje je radove dobio nekoliko domaćih i inozemnih nagrada i priznanja, imao je jednu samostalnu izložbu, dvije autorske koncepcije izložbi te sudjelovao na 55 skupnih izložbi u Hrvatskoj i svijetu, a neki od radova su mu objavljeni u stručnim knjigama renomiranih izdavača. Neslužbeno, Zvone je samo dečko iz kvarta, i vrlo uspješan crtač.
- Oduvijek sam volio crtati, od malih nogu, ali, iskreno, nikada me nitko nije u to usmjeravao. Vjerujem da mi je ta crta prirođena i to zbog mame Gordane, stilistice, koja je u Puli imala svoj vlastiti atelier i tate Borisa, građevinskog inženjera kojem je preciznost u crtanju bila važna. Međutim, ovako gledajući, mogu reći da sam zapravo samouk. U srednjoj školi, a išao sam u opću gimnaziju, nekako sam to sve raspršilo između brojnih predmeta. U svemu sam bio dobar i u matematici i u drugim predmetima, ali kada sam trebao upisati fakultet ništa me posebno nije zanimalo. Ono što me u životu doista zanimalo je izrada loga. Sjećam se, kada sam bio negdje peti, šesti razred, da me strašno dojmio logo tvornice duhana za Walter Wolf. To mi se baš usjeklo u pamćenje. I to je bit grafičkog dizajna, napraviti nešto stilizirano, priča nam Zvone put do konačnog odabira Grafičkog fakulteta u Zagrebu, smjer Dizajna gdje je i diplomirao 2001. godine.
Zaštitni znakovi za razne klubove, mahom sportske
Gotovo odmah se vratio u Pulu i nastavio usavršavati u struci. Prošao je tako razne tvrtke, među kojima i rovinjsku Istragrafiku.
- Sam dizajn je tada i na fakultetu bio gotovo u povojima, ali mi je, s druge strane, pomogao u tehničkom i tehnološkom dijelu, u dijelu tiskarstva. Upravo zato sam i radio u Istragrafici da vidim u praksi kako se rade vizuali, koje tehnike se koriste, koja tinta, na kojem stroju... To je ono što vjerojatno drugim dizajnerima nedostaje, jer dizajn nije samo crtanje, treba znati i tu tehničku stranu izrade kako bi i mi dizajneri znali dobro odraditi pripremu, na što se najviše i žale ljudi u tiskari. Mnogi su dizajneri danas talentirani, ali ne znaju tehniku i tu onda dolazi do problema između ideje i realizacije, kaže nam Zvone.
Pojašnjava kako karikature crta iz zabave, iz gušta, još od srednjoškolskih dana, ali prvenstveno kako bi iznenadio i zabavio prijatelje te da se povremeno pojavi na kakvom festivalu karikature. Upitan radi li i grafite, odgovara potvrdno, ali se odmah i ograđuje - samo na papiru.
- Grafite sam radio, ali na papiru. To je uvijek bio 'skup sport' jer je trebalo kupovati sprejeve, i tako sam ja ostao na skicama, pogotovo unatrag 25 godina kada sam dosta radio na temu sporta. I u školu sam išao s poznatim hrvatskim grafiterima, poput Slavena Kosanovića, s kojim sam studirao, on je tim putem nastavio, a ja sam išao u dizajnerski dio, kaže nam.
Izrada maštovitih plakata
Nakon promjene još nekoliko radnih mjesta, rada u ljetnom kampu u Americi, 2008. godine dobiva status samostalnog umjetnika i otada je njegova karijera u strmoglavom usponu. A posla ima, kaže, a najviše radi za domaće tvrtke. Primjerice, izrađuje plakate, loga za klubove, uglavnom sportske, zadnje tri godine radi i ambalažu za liniju sportskih suplemenata Fit line, zajedno s Ervinom Štifanićem, u jednom posebnom uličnom stilu koji se ističe među proizvodima te branše pa su reakcije jako pozitivne.
Oslikana ambalaža sportskih suplemenata
Za pulsku Gimnaziju nedavno je izradio zidne infografike o poznatim Istranima, a na temelju natječaja kojeg je provela Gimnazija, a financirao Grad Pula putem javnog poziva "Velikani u školskim klupama". Izradio je tako velike karikature Mate Balote i Slobodana Branta na jedan neobičan i djeci prihvatljiv način.
- Želio sam im na ovaj način približiti poznate i manje poznate Puljane, da ih upoznaju i da ih zapamte. Nadam se i nastavku ovog projekta 'Velikani u školskim klupama 2' jer je riječ o stvarno zanimljivom načinu učenja djece. Istina, ovakav mi rad oduzima više vremena, ali i pričinjava puno više zadovoljstva. Same radove crtao sam duže od mjesec dana, ali je tome prethodilo i istraživanje o životu i radu tih ljudi, poznatim i manje poznatim detaljima iz njihova života da bih potom upravo te stvari mogao prenijeti putem rada. Inače, kad nisu ovako zahtjevni crteži, najduže traje razvijanje ideje, i po nekoliko dana, a onda sama izvedba bude u dan, dva. Napravi se skica i ostalo dovrši putem računala. Ova plakati ipak su bili zahtjevniji. Tu je ideja najbitnija, da je fora, jednostavna, a opet da šalje tu snažnu poruku i odudara vizualno od ostalih. I upravo tu dolazi do izražaja taj dizajnerski dio, a ne toliko likovnost, pojašnjava nam na kraju Zvonimir i dodaje kako je ovaj projekt pogodio bit te se nada da će se i nastaviti jer su ga i učenici odlično prihvatili.
Zvone pored svog rada u pulskoj Gimnaziji (Foto Gimnazija Pula)