U jeku turističke sezone, kao jedan od najvećih problema na moru, javlja se prekomjerna brzina na nedozvoljenim mjestima, odnosno na tristo metara od obale, te udaljavanje plivača više od sto metara od kopna.
Odlučili smo provjeriti kakve preventivno – represivne aktivnosti poduzimaju policijski službenici pomorske policije u svojim svakodnevnim ophodnjama istarskim obalama, te se s njima uputili u obilazak lokacija na kojima se najčešće čine prekršaji, odnosno gdje postoji najveća ugroza za sigurnost pomorskog prometa.
Prije same plovidbe s brodom Sveti Šimun pomorske policije, Emil Maružin pomoćnik načelnika za pomorsku policiju, napomenuo nam je da se tijekom turističke sezone najviše baziraju na glisiranja blizu obale i udaljavanja kupača od obale.
Brod Sveti Šimun
"Sigurnost kupača i plovila na moru su nam prioritet u ovom periodu. Postupamo i po drugim prekršajima i kaznenim djelima koja zateknemo na moru. Prema onima koji čine prekršaje uvijek prvo idemo s opomenom, ali ako se radi o recidivistima, onda djelujemo represivno", naglašava Maružin.
Emil Maružin
Maružin nam je također pojasnio koji su neki od najučestalijih prekršaja na moru i koliko iznose kazne za najučestalije prekršaje na moru, pa tako za osobe koje glisiraju na mjestima gdje to nije dozvoljeno odnosno tristo metara od obale i u lukama i lučicama, kazna iznosi od 405 eura pa sve do 6.600 eura. U pravilu se piše minimalna kazna, a ako osoba plati odmah ili u roku od osam dana, onda plaća dvije trećine iznosa predviđene kazne.
Sa sigurnosnog aspekta po pitanju stradavanja, rizik predstavljaju i neodgovorni kupači koji plivaju na udaljenosti većoj od 100 metara od obale ili van ograđenih plaža ili na plovnom putu, što može biti izuzetno opasno, te se prema takvima djeluje preventivno, ali po potrebi i represivno.
Kontrola plovila
Plivanje na udaljenosti većoj od sto metara od obale kažnjava se novčanim iznosom u rasponu od 69 do 1.300 eura. Tijekom ophodnji obraća se posebna pozornost i na ronioce, koji su u obvezi propisno obilježiti mjesto na kojem rone plutajućom oznakom koju moraju vući za sobom i koja je znak nautičarima da osobe rone na tom području, te da ih zaobiđu u širem radijusu.
Čest prekršaj s kojim se službenici pomorske policije susreću na moru je i upravljanje plovilom bez ishodovanog uvjerenja o osposobljenosti za voditelja brodice tipa B koje se stječe polaganjem u Lučkoj kapetaniji. Ista odredba se odnosi i na osobe koje upravljaju jet skijem. Za osobe koje pak upravljaju plovilima pod utjecajem alkohola većim od 0,5 promila, novčana kazna iznosi od 270 do 2.600 eura.
U ophodnji s četveročlanom ekipom sastavljenom od Miljenka Legovića, zapovjednika broda Sveti Šimun te članova posade Davorina Marinića, Josipa Ritoše i Kristiana Maglice, doznajemo da sprječavanje nezgoda i nesreća na moru te sankcioniranja prekršitelja, za njih predstavlja rutinu.
Miljenko Legović, Davorin Marinić, Josip Ritoša i Kristian Maglica
Uz mirno more, ubrzo dolazimo u rovinjski akvatorij. Mnoštvo je raznih vrsta plovila, jedrilica, glisera, turističkih brodova, daskaša s veslima, kajaka... Putem radara, na monitorima posada prati cjelokupno događanje u akvatoriju, a budno oko zapovjednika Legovića ubrzo detektira prekršitelja na skuteru za vodu (jet ski), te ga zvučnim signalima pozivaju da dođe ka njima.
Miljenko Legović
Radi se o poljskom državljaninu koji je glisirao svega šezdeset metara od obale. Pristaje uz brod pomorske policije i na poziv zapovjednika se s osobnom dokumentacijom penje na brod.
Na upit je li znao da čini prekršaj, odgovara da nije, ali da sada, kada mu je zapovjednik ukazao na očito, prihvaća da je bio u prekršaju i spreman je odmah podmiriti kaznu, jer tako će platiti najmanji iznos.
Poljskom državljaninu je pokazano gdje je točno napravio prekršaj
Primarni poslovi pomorske policije odnose se na obavljanje poslova zaštite državne granice na moru i poslova granične kontrole u lukama na moru te obavljanju poslova na moru iz nadležnosti policije. Pomorska policija također obavlja određene poslove inspekcijskog nadzora sigurnosti plovidbe na temelju Pomorskog zakonika za koje je primarno nadležno Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Naime, svaki policijski službenik je od strane Ministarstva mora, prometa i infrastrukture ovlašten za obavljanje inspekcijskog nadzora pomorskog prometa.
Vremena su neka modernija, pa se i kazna može platiti karticom, sve je veoma jednostavno. Prekršitelj je prislonio karticu na POS uređaj i stvar je riješena.
Prekršitelj je zadovoljan s minimalnom kaznom koju je dobio
Pouka plaćena malim iznosom, zasigurno će odgojno djelovati na ovog gosta iz Poljske, te vjerojatno neće više glisirati tako blizu obale, a ako se to ponovi, kazna će drugi puta biti znatno veća.
Osmatranje sigurnosti plovidbe
Naše praćenje ophodnje je prekinuto baš na putu za Limski kanal, mjesto na kojemu se događa najveći broj prekršaja glisiranja blizu obale.
Naime, posada je dobila poziv da je u Novigradu nestao češki državljanin, te su nas u dogovoru iskrcali u Rovinju i hitro krenuli prema lokaciji kako bi sudjelovali u potrazi i pretrazi akvatorija.
Kako smo kasnije doznali, češki turist je pronađen živ i zdrav, a djelatnici pomorske policije su nam pokazali koliko je važan njihov svakodnevni rad, jer se samo takvim predanim radom povećava sigurnost svih koji borave na moru.