Mnoge dobre, 'ozbiljne' stvari, rode se posve slučajno; iz zezancije s prijateljima. Tako je i s brendom "Nešto ljuto" iza kojeg se 'skrivaju' Puljani Igor Budeš i Lara i Sandro Benčić.
Kako nam priča Igor, kojega je zapao 'zadatak' brendiranja i promocije proizvoda sve je krenulo posve slučajno.
- Ideja se rodila 2020-te kada sam, preko maslinarstva kojim se oboje bavimo, upoznao Laru, diplomiranu agronomku.
Jednog dana nazvala me i pitala bi li zajedno naručili sjeme papričica, da podijelimo troškove dostave, ali i iskustvo u njezi biljaka. I tako smo naručili, ni manje ni više, nego cijeli box sjemenki ljutih papričica, 15 različitih sorti i pet razine ljutine, u kojem je bila i Carolina Reaper do lani najljuća certificirana papričica, priča nam Budeš.
Ove godine, dodaje, poziciju najljuće otela joj je papričica Pepper X.
Lara i Sandro
Od jupol kanti do njive u Šivatima
- Posijali smo oko dvjesto sjemenki i uskoro u jupol kantama kod mene u Šišanu imali puno dvorište sadnica paprike. Papričice su rasle, odlično rodile i pojavilo se pitanje: što sada?, prisjeća se Budeš, kojega mnogi znaju kao vođu navijačke skupine Demoni.
Kako nam priča, na stranicama "Volim ljuto" pronašli su savjete, googlali po Internetu, skupljali recepte, promišjali svoje i uskoro su se našli kako kuhaju vlastite craft ljute umake.
Brend 'Volim ljuto', odakle su i naručili sjemenke, napominje naš sugovornik, stvarno daje dobre savjete - od uzgoja do pripreme umaka i ne brine ih konkurencija jer im je cilj promovirati kulturu jedenja ljutog u Hrvatskoj.
Na pitanje koliko je ta kultura kod nas uopće raširena, navodi da je donedavno glavni ljuti umak u Hrvatskoj bio tabasco, no kako je posljednjih godina živnula proizvodnja domaćih, kraft umaka.
Tako u Hrvatskoj trenutno postoji desetak domaćih umaka, dok se na području Istre time bave četiri OPG-a.
- To je ono što ja znam, moguće da više ljudi kuha svoje umake, no ovo je za sada na tržištu, veli nam Igor dodajući da se njemu i Lari pred prvu berbu u listopadu/studenom pridružio i tadašnji dečko, a sada suprug, koji je već imao otvoren OPG i tu je krenula ideja da svoj hobi profesionaliziraju.
Ime brenda "Nešto ljuto" nametnulo se samo po sebi, veli Budeš, navodeći da mnogi na roštilju upitaju domaćine "Imaš li nešto ljuto" pa se ime njihova brenda izgovara samo po sebi, već u pitanju.
Nakon dvorišta u Šišanu, proizvodnja se preselila na njivu u Šivatima gdje uzgajaju ljute papričice, obične paprike, pomidore za šalšu. Sami proizvedu oko 400 sadnica ljutih papričica raznih sorti, od onih blagih do extra ljutih.
Kapacitet im je oko tisuću bočica umaka i 200-tinjak teglica ajvara i šalše.
- Lara i ja smo recimo osnivači brenda, no Sandro je svakako pokretač. Budući da je već imao OPG Rosignola, nakon što smo dvije godine kuhali i poklanjali umake, odlučili smo hobi profesionalizirati. Tu se moram zahvaliti brojim ljudima koji su me pratili i pomagali te neke poslove odrađivali potpuno volonterski, navodi Budeš.
Ističe da je prve dvije godine umake poklanjao bez ikakvih etiketa, prvenstveno jer je htio dobiti feedback ljudi sviđa li im se to što rade. Kada su shvatili da tržište za tako nešto itekako postoji, odlučili su se ozbiljnije uloviti kuhače, ali i finalizirati svoj proizvod kroz ambalažu, etiketu, brendiranje i promociju.
- Ideja nam je bila da boja umaka prati boju papričice. Tako smo tamnima dodavali šljivu, žutima krušku, narančastim marelicu. Volimo se igrati s okusima, eksperimentirati i prije nego što smo osmislili recepture istraživao sam koja voćka gastronomski paše uz koje jelo. Pa tako šljiva ide uz stejkove i burgere, kruška uz sporo kuhanu junetinu....
Od ljutog ljuće
No moj je savjet uvijek: probajte sami što vam odgovara i paše. Eksperimentirajte, krenite možda s blažim umacima, da se nepce navikne, a onda probajte jače, savjetuje Igor.
Kako napominje, neki su umaci doista toliko jaki da ih ni on - koji je ljubitelj ljutog - ne jede 'na živo', već ih primjerice koristi kod kuhanja; tek nekoliko kapi prilikom spravljanje variva, gulaša...
Sada, doznajemo, u sklopu brenda nude 12 različitih proizvoda: šest umaka (Double trouble, Kraljica Carolina, Jamajkanac, Šljiva, Šamarelica, Kruška), tri ajvara Ajvarson (blagi, ljuti i ljuto ljuti) koji je rađen isključivo od pečene i ručno guljene paprike bez dodavanja patlidžana, dvije šalše (blagu i ljutu - Pomidorina i Rabijana Pomidorina) i jalapeno slice koji se mogu koristiti umjesto klasičnih ukiseljenih feferona.
Zanimljivo je da se u pripremi umaka koristi domaće voće i domaći kompoti, a da su oni samo kuhani, a ne i fermentirani.
Stoga se, nakon otvaranja, moraju čuvati u hladnjaku.
Tedi Korodi
Bočice umaka posebne su i po svojim ilustracijama i dizajnu.
Duhoviti nazivi i zanimljiv dizajn
Većinu je osmislio upravo Igor, a ilustrirao Neven Martinčević iz Vukovara. Bočicu za umak 'Jamajkanac' ilustrirao je Puljanin Stefan Černi, a za šalšu Puljanka Thea Akelić. Za dizajn je zaslužna još jedna Puležanka - Ina Pajković.
Na pitanje gdje se umaci mogu kupiti Igor nam veli da svu promociju, i prodaju, rade preko društvenih mreža. U planu im je i izrada web shopa.
Stranice na Facebooku i Instagramu posebno su zanimljive i duhovite u predstavljanju umaka.
Tako za umak s posvetom, nazvan Kraljica Carolina, piše:
"Posvećujemo ga svim jakim ženama, jer je opće poznato da žene imaju veću toleranciju na ljutinu, dok dobar dio muškaraca koristi ekstremno ljuto jer se prave važni, dok tek određeni dio istih stvarno voli ekstremno ljuto.
Umak koji koristiš samo ako želiš nekome nanijeti zlo ili samome sebi il' si stvarno jak igrač i znaš što je Carolina reaper i jednostavno voliš tu razinu ljutine.
Naš najljući umak rađen od čiste Carolina reaper papričice, razine ljutine od 1200 000-2000 000 scovilla, a shodno time i naš umak je razine ljutine 5+/5.
Tko preživi pričat će..."
Podjela zadataka; od njive do promocije
- Sada, kada smo krenuli ozbiljnije, podijelili smo si zadatke pa su tako Lara i Sandro zaduženi za radove u kampanji, a ja za brendiranje, promociju i distribuciju, iako puno stvari odrađujemo zajedno, posebno na njivi kada je berba, veli Igor.
Priznaje nam da su ga mnogi ugostitelji već kontaktirali oko toga da bi uvrstili umake u svoju ponudu, no o tome će tek odlučiti.
- Želim da se umaci nađu na stolovima, ali po našim uvjetima. To se prvenstveno odnosi na to kako se poslužuju jer se oni moraju čuvati na hladnom, a ne biti po cijele dane na stolovima, na suncu. Ukoliko je netko za to spreman, tu smo, poziva Budeš.
Ljuto je zdravo
Navodi da trenutno u proizvod i dalje ulažu. Proizvodnja je skupa, tu su i obveze preme državi, pa košta bočica, etiketa, čep....
- Tri godine trebalo nam je da stignemo do ove razine, i zadovoljni smo. Naš je proizvod prepoznat i tražen. Obzirom da svi imamo svoje poslove i ovo radimo više iz hobija i ljubavi prema proizvodnji i gastronomiji, za sada nam je glavni cilj promovirati ljuto i kulturu jedenja ljutog, veli Igor.
Dodaje kako je svjestan da se mnogi boje ljutih umaka, no uvjerava - straha nema.
- Ljuto donosi brojne zdravstvene benefite koji su već istraženi - širi krvne žile, smanjuje masnoću, snižava tlak. Naravno, kao i kod svih drugih stvari, treba biti umjeren i na ljuto se navikavati polako, veli nam Budeš.
Ukoliko pretjerate - nudi savjet; ljutina se nikako 'ne gasi' vodom, već mlijekom, kruhom ili pomidorima te dodaje zanimljivu činjenicu; prema istraživanjima žene bolje podnose ljuto nego muškarci.
Ljuti med i sladoled
Budeš nam na kraju odaje i nekoliko ideja na čijoj realizaciji tek rade: u planu im je tako osmisliti ljuti sladoled ali i - ljuti med.
- Zamislite ljetni hit, hladi vas i pecka istovremeno, smije se Budeš, napominjući da bi sladoled bio za široku potrošnju, dok bi med ponudio gastronomiji, kao marinadu.
Zanimljivo je da na ovom OPG-u šalšu proizvode od stare talijanske sorte San Marzano.
Riječ je o sorti rajčice koje je stvorena i selektirana još 1926. godine. To je standardna rajčica tipa “šljivar” koja daje lijepe, izdužene crvene plodove. Neki, veli nam, tvrde da se pravi San Marzano pomidor može uzgojit samo podno Vezuva, no oni su ga iz sjemene uzgojili tu, u Istri.