Već nekoliko tjedana traje žestoka rasprava oko biciklističke staze od Kamika do Premanture. Problem se pojavio kada se na terenu uvidjelo da je zbog gradnje staze na području zaštićenog krajolika Gornji Kamenjak posječeno na stotine stabala.
Interes javnosti izazvali su vrlo opsežni radovi na budućoj biciklističkoj stazi koja se gradi u sklopu projekta europskih zelenih politika dekarbonizacije prometa.
Projekt vrijedan 5.500.000 eura
Naime, s ciljem dekarbonizacije kroz razvoj biciklističke infrastrukture na potezu od Pule do Premanture i Medulina predviđeno je 5,5 milijuna eura iz ITU mehanizma. Evo službenog opisa projekta iz dokumenta „Strategija razvoja urbanog područja Pula 2021-2027.”
- Projektom se planira izgradnja biciklističke infrastrukture na frekventnim prometnicama, kao i uz glavnu prometnicu, koje povezuju grad Pulu sa općinom Medulin, od Pule do Premanture i Kamenjaka. Biciklistička infrastruktura bi se također izgradila od Kamika prema Medulinu te bi na taj način Grad Pula bio povezan sa naseljem Medulin, a od Medulina bi se izgradila biciklistička infrastruktura uz glavnu prometnicu u smjeru Pule. Biciklisti bi mogli koristiti infrastrukturu od gotovo ukupno 15 kilometara, predviđeno je kroz spomenuti projekt.
-Cilj izgradnje biciklističke infrastrukture je poboljšanje sigurnosti biciklista, promicanje i unapređenje sadržaja za rekreaciju, kretanje i zdrav način življenja, razvoj i rast ciklo turizma i produženje turističke sezone. Istovremeno bi se rasteretila parkirališta u gradu Puli i općini Medulin, obzirom da posjetitelji iz jedne jedinice lokalne samouprave često odlaze u drugu. Osim navedenog, smanjenjem korištenja automobila doprinijelo bi se smanjenju onečišćenja zraka, smanjenju uporabe fosilnih goriva te bi se postigli i drugi ciljevi održivog razvoja, naglašeno je u dokumentu „Strategija razvoja urbanog područja Pula 2021-2027.”
Na dijelu koji pokriva Grad Pula projekt biciklističke staze zasad nije zaživio. Početak radova u Medulinu izazvao je tenzije.
Radovi bez odobrenja nadležnih ustanova
Nakon reakcije medija i javnosti vezano za preveliku sječu šume, na zadnjoj sjednici medulinskog vijeća bilo je vidljivo da je došlo do laganog reteriranja i kod načelnika Ivana Kirca i kod njegovog novog partnera, bivšeg načelnika Gorana Buića koji je i pokrenuo cijeli projekt. Najavili su da će se šuma ubuduće znatno manje sjeći.
Medulinski načelnik Ivan Kirac dao nam je na uvid svu relevantnu dokumentaciju vezano za dio biciklističke stazu između Banjola i Premanture. Iz dokumentacije koju smo primili vidljivo JE da je za sve radove postoji pravomoćna građevinska dozvola.
Ono što je upitno jest činjenica da za radove, sukladno zakonu, suglasnost nikad nisu dali niti Javna ustanova Kamenjak ni županijski Odjel za održivi razvoj.
Iz Istarske županije odgovorili su nam da predmet više nije kod njih te da nam za potrebe ovog članka trenutno nisu u mogućnosti odgovoriti je li županijski dio postupka izveden u skladu sa zakonom.
- Predmet je s područja nadležnosti Općine Medulin pa je prije traženja spisa iz arhive potrebno dobiti suglasnost Općine, tako da nismo sigurni da će biti moguće dostaviti odgovor u traženom roku, napisala nam je Lorna Zimolo.
Veći dio biciklističke staze nalazi se na parcelama u vlasništvu Republike Hrvatske a ugovor o osnivanju prava služnosti potpisali su ministrica poljoprivrede Marija Vučković i načelnik Ivan Kirac.
Odobrenje za sječu šume dao je nadležni županijski pročelnik Ezio Pinzan.
Inspektorica: Zaštićenim krajolikom upravlja JU Kamenjak
Iz Općine Medulin dostavili su nam i inspekcijske zapisnike iz kojih je vidljivo da su izvidi pokrenuti nakon terenskog zapisnika JU Kamenjak kojim je 17.01.2024 utvrđeno da je započelo malčiranje područja pod njihovim upravljanjem.
Tom prilikom je ravnatelj JU Kamenjak Slobodan Belević zatražio očitovanje od Općine Medulin o kakvim se radovima radi. Oni su mu dostavili traženu dokumentaciju uključujući i pravomoćnu građevinsku dozvolu.
Iz tog dijela zapisnika jasno je da u JU Kamenjak nisu imali blage veze da se na zaštićenom području kojim upravljaju trebaju odraditi obimni radovi poput rezanja stotina stabala.
To naravno nije u skladu sa Zakonom o prirodi na što je ukazala i inspektorica zaštite okoliša Mirjana Fonjak.
-Upućuje se Općina Medulin da za zahvate u zaštićenom području mora obavještavati javnu ustanovu koja upravlja tim područjem – JU Kamenjak – i surađivati s njom te poštovati upute koje im ustanova daje. Također se upućuje Općina Medulin na Zakon o zaštiti prirode osobito na članke 143. i 144. te da je upravljanje zaštićenim područjima isključivo u ingerenciji javne ustanove, a općina je u svojstvu korisnika tih područja, naredila je viša inspektorica zaštite okoliša Mirjana Fonjak.
Nije jasno kako su za tako veliki projekt izdane i lokacijska i građevinska dozvola, a da nitko ništa nije pitao Kamenjak.
Burna rasprava na Facebooku
Nakon našeg članka „Medulinska vlast "povukla ručnu" vezano za biciklističku stazu Kamik-Premantura” o dijelu sjednice medulinskog vijeća na kojem se raspravljalo o biciklističkoj stazi, na našim društvenim mrežama povela se zanimljiva rasprava.
Članak je odmah po objavi komentirao profil „Ivan Kirac-Moramo” te Istra24 optužio za iznošenje neistina.
- Ma ča vi tu pišete ? Samo da je skandal, makar izmišljeni. Srećom da prenosimo sjednice u živo jer da je vjerovati vama,... napisao je profil Ivana Kirca.
Tim se optužbama pridružio i Vedran Bakija, svojevrsni glasnogovornik Kirčeve Nezavisne liste i životni partner zamjenice načelnika Općine Dine Bužlete.
- Jedan mjesec u stranci Republika, drugi mjesec pušu stari vjetrovi. Pušite jedino vi u redakciji pa izlazi ovakvo žutilo, napisao je Vedran Bakija u podršci komentaru svog načelnika.
Na naš upit načelnik Ivan Kirac je odlučno demantirao da je on napisao spomenuti komentar. Čini se da ih je napisao sam Bakija koji u mnogim prilikama širi dojam da je upravo on pravi gazda Medulina.
- Kakov fren san povuka? Radovi idu dalje bez ikakvih promjena ili prepreka uz, malo je reći, široko odobravanje mještana. Kadi su ti nezadovoljni mještani o kojima pišete? Nemamo niti jednu službenu primjedbu u Općini, netko je nadalje napisao u ime Ivana Kirca.
Osim lažno potpisanog pisca, lažan je i sadržaj.
Naime, pokazalo se da je Općini Medulin u zadnjih nekoliko mjeseci vezano za biciklističku stazu upućeno više službenih primjedbi. Tako su se, primjerice, javile Dušica Radojčić iz platforme Možemo! i Silvia Butignoni iz Nature Histrice koje su navele da su obje službeno tražile objašnjene prekomjerne sječe i zaobilaženja postojeće staze Monte Kope-Premantura, inače jedne od ljepših u Istri.
Gradi se još jedan most na Šćuzi
Vrlo zanimljoj raspravi na spomenutom Facebook statusu pridružio se i Igor Blašković iz Banjola koji je obrazložio zašto se nije iskoristila postojeća biciklistička staza koja preko Monte Kopa.
- Prvobitna ideja je bila da biciklistička staza ide tom starom cestom za Premanturu, jer je atraktivna i lijepa i definitivno bi bilo manje problema i manje novaca za Općinu da je to moglo biti rješenje. Ali, ruku na srce, ta cesta je već dugi niz godina označena znakovima kao biciklistička staza koja vodi u Pulu i uvedena je na biciklističke karte Istre no, međutim, bez obzira na sve to, vrlo malo turista po ljeti koristi taj put. Postoji niz razloga za to, ili nemaju adekvatan bicikl za tu cestu, ili najčešče prate GPS mape koji ih navodi na glavnu cestu, objasnio je Blašković.
-Došlo je do ideje da se sa znakovima proba zabraniti prometovanje biciklom glavnom prometnicom i da ih se navodi na taj put ali u razgovoru sa prometnim stručnjacima zaključilo se da je to nemoguće napraviti jer ne možeš zabraniti ljudima da se biciklom voze po cesti, osim ako to nije neka vrsta brze ceste što Premanturska cesta nije. Stoga je najbolje rješenje da se biciklistička staza gradi u neposrednoj blizini prometnice jer je takva praksa u sređenim i urbanim sredinama iz kakvih nam ti turisti i dolaze. Znači nije se samo tako krenulo radit da bi se radilo, razgovaralo se, tražile su se ideje i rješenje i u to je bilo uključeno puno ljudi. Iskreno se nadam da će uskoro doći do dogovora i sa gradom Pulom te da će se ta biciklistička staza napraviti i spojit skroz do grada, zaključio je Blašković iz Banjola.
Za kraj treba naglasiti da su radovi stali kod Šćuze jer zasad za nastavak dionice nisu riješeni imovinsko pravni odnosi. Biti će zanimljivo pratiti nastavak gradnje koji je uz Tašaleru cijelim putem kruz gustu šumu.
Uvidom u projekt otkrili smo da se na Šćuzi namjerava izgraditi još jedan most prema pomerskoj i medulinskoj strani i to na lokaciji starog mosta.
Iz Općine Medulin objasnili su nam da taj dio zasad nije prioritet.