Za ovaj tjedan pulski gradonačelnik Filip Zoričić najavio je izaći s nekim konkretnim mjerama vezano uz pismo upozorenja koje je pred nekoliko tjedana uputio na adrese istarskih komunalnih tvrtki koje i dalje na Kaštijun donose neprikladan otpad.
Kao što smo već pisali, Uprava Kaštijuna odlučila je javno razotkriti o kojim se tvrtkama radi, pa gotovo na dnevnoj bazi na svojim službenim stranicama objavljuju snimke i fotografije koje zorno prikazuju koja to komunalna društva u županijski centar dovoze otpad kojemu u Centru nije mjesto.
Na snimkama su ulovljeni pulska Herculanea, ali i medulinski Med eko servis, umaški 6.Maj, Usluga Poreč i Usluga d.o.o iz Pazina ali i 1.Maj iz Labina. Ranije je svoju stranu priče rekao direktor pulskog komunalnog društva Robi Fuart rekavši da je moguće da im promakne otpad koji nije prikladan za obradu u postrojenju.
"U slučaju kad djelatnici centra primijete neprikladan otpad i odbiju prihvat, Pula Herculanea otpad dalje zbrinjava putem ovlaštenih tvrtki, utvrđuje mjesto nastanka te tereti odgovornog korisnika", odgovorio nam je ranije Fuart.
U međuvremenu odgovorili su i još neki direktori komunalnih poduzeća kojima smo postavili pitanja o neprikladnom otpadu koji s njihovog područja stiže u Centar. Među njima je i Saša Pola, direktor medulinskog Med eko servisa, dakle tvrtke u vlasništvu Općine Medulin koja je ujedno i najglasnija u upozorenjima oko neugodnih mirisa koji se svake sezone šire Kaštijunom.
Med eko servis prvi uveo kante za biootpad
- Svjesni smo rastuće problematike oko gospodarenja otpadom kako unutar Istarske Županije tako i šire. Pojednostavljeno rečeno, sam ŽCGO Kaštijun kao postrojenje nije dovoljno za značajnije iskorake u poboljšanju navedenog sustava. Med eko servis kao pružatelj javne usluge uz podršku načelnika Općine Medulin i vijećnika Općine Medulin, intenzivno radi na poboljšanju vlastite usluge unutar segmenta odvajanja i prikupljanja otpada, a sve u skladu sa mogućnostima (tehničkim, kadrovskim i financijskim), kaže nam Pola.
Naglašava da je ova medulinska tvrtka među prvim komunalnim poduzećima u Istri, prije ljetne sezone 2022. godine uvela prikupljanje biootpada iz kuhinja i kantina.
Najturističkija općina najviše pati zbog Kaštijuna
- Od početka 2024. godine dijelimo i prikupljamo smeđe spremnike za biootpad koji dodatno prikupljamo kamionima te potičemo odvajanje biootpada dijeljenjem besplatnih kompostera, vršimo edukacije te kažnjavamo prekršitelje, a sve sa ciljem reduciranja otpada koji ne spada u miješani komunalni otpad, kaže Pola. I on podržava javno objavljivanje snimki istovara poluprikolica i kamiona tvrtki budući da se radi o dodatnoj mjeri poboljšanja sustava gospodarenja otpadom.
- Pojedine snimke uključuju i otpad Med eko servisa. S obzirom na izrazitu sezonalnost jedinice lokalne samouprave i povećanje količina prikupljenog miješanog komunalnog otpada u ljetnim mjesecima dogodi se da u određenom manjem postotku promakne i neprikladan otpad za obradu u postrojenju. U slučaju kada je takav otpad odbijen od djelatnika centra Med eko isti dalje zbrinjava putem ovlaštenih tvrtki. Slijedom navedenog, zaključujemo kako će svi sudionici navedene problematike unutar jedinice lokalne samouprave i dalje ulagati maksimalne napore i značajnija financijska sredstva u poboljšanje sustava gospodarenja otpadom, kaže Saša Pola iz Med eko servisa.
"Teško je uočiti otpad neprikladan za obradu u Centru"
Evo što na istu temu kažu u labinskom komunalnom poduzeću 1. Maj. U samom uvodu istuču kako konstantno rade na edukaciji građana i pravnih osoba o pravilnom razvrstavanju i odlaganju otpada.
- U tu svrhu utrošena su značajna sredstva u opremu, kao što su posude za odvojeno prikupljanje otpada, oprema reciklažnog dvorišta, vozila i dr. Za prikupljanje miješanog komunalnog otpada gdje god je moguće uveden je sustav prikupljanja na kućnom pragu. U takvom sustavu moguće je lakše kontrolirati sastav otpada prilikom pražnjenja u vozila. Međutim, kod dijela korisnika teže je uočiti određene nepravilnosti u postupanju s otpadom, kaže direktor labinskog komunalca Dorijano Bažon. Dodaje da su uglavnom to zajednički spremnici većeg volumena namijenjeni miješanom komunalnom otpadu ali se zbog veličine spremnika ne vidi sadržaj prilikom pretovara u komunalno vozilo.
Labinski 1. Maj ne bježi od odgovornosti
- Sam postupak pretovara otpada u poluprikolice Kaštijuna je takav da je teško uočiti otpad koji je neprikladan za obradu u Centru. Zbog toga se može desiti da se na Kaštijunu zajedno s ostalim otpadom dopremi i manja količina neprikladnog otpada. Napominjemo da se radi o pojedinačnim slučajevima u jeku turističke sezone kada je znatno povećan obim posla. Za buduće razdoblje planirano je poduzimanje određenih aktivnosti kako bi se minimalizirali problemi sa neprikladnim otpadom koji završava u miješanom komunalnom otpadu, odgovara nam direktor 1. Maja Labin Dorijano Bažon.
Odgovorio nam je i predsjednik uprave rovinjskog 6.Maja Reuf Šerbečić koji ne osporava da je i iz područja Umaga na Kaštijun stizao otpad koji nije smio.
- Neupitno i ne osporavamo da je i s naše pretovarne stanice Donji Picudo Umag, a kojom upravlja naše poduzeće, u nekoliko navrata išao neprikladan otpad koji se kao takav našao u sastavu mješanog komunalnog otpada, a što se vidi i na fotografijama koje objavljuju kolege s Kaštijuna. Po svemu tome i saznanjima o transferu neprikladnog otpada prema Kaštijunu, unutar poduzeća 6. Maja Umag poduzeli smo niz aktivnost sa zaposlenicima oko kontrole sadržaja otpada iz kanti koje se prazne kako kod građana tako i kod privrednih korisnika, kaže Šerbečić.
6.Maj: "Trudimo se da ne dolazi do ovakvih situacija"
Naglašava da 6.Maj pruža uslugu za preko 22.000 različitih korisnika.
Radi se o korisnicima iz kategorije kućanstava koji žive u obiteljskim kućama pa tako i onih koji žive u višestambenim zgradama.
- Još na sve to moramo nadodatI i velike turističke kuće, ugostiteljske objekte i različite vrste drugih privrednih korisnika.Trudimo se da ne dolazi do ovakvih situacija, ali nadamo se da ćete shvatiti da je izuzetno teško, a posebno u špici turističke sezone iskontrolirati sadržaj svih kanti, kako onih malih od 120 ili 240 litara koju koriste kućanstva, a kojih je na terenu podijeljeno oko 11.000, tako i kontejnera od 1.100 litara koje koriste višestambene zgrade, ugostitelji i velika turistička privreda, a kojih je stavljeno na raspolaganje oko 2.000, pa tako isto i baja od 5 ili 7 kubika. Sve zajedno na području Bujštine na kojem pružamo uslugu prikupljanja otpada, imamo raspoređeno i dato korisnicima usluge na raspolaganje oko 13.000 kontejnera različitih volumena, tako da je neminovno da ima i korisnika usluge koji to zloupotrebljavaju i na pogrešan način koriste sustav gospodarenja otpadom, tvrdi šef umaške komunalne tvrtke.
Foto: 6.Maj Umag
Na kraju zaključuje da će 6. Maj nastaviti s aktivnostima oko uspostave prihvatljivijeg sustava gospodarenja otpadom, a kako bi uspostavili sustav koji neće stvarati probleme u radu ni Kaštijunu niti građanima koji žive oko njega.
- S naše strane, u suradnji sa svim korisnicima naše usluge i svim zaposlenicima 6. Maja činimo i činiti ćemo sve da takav neprikladni otpad ne završava u kantama za otpad, a kako se ne bi dalje odvozio prema Kaštijunu, kaže Reuf Šerbečić.
Evo zašto veliki udio biootpada završi u miješanom komunalnom otpadu
Kaštijun nikad nije bio predviđen za sve vrste otpada niti su bila predviđena postrojenja i oprema u ŽCGO za sve vrste otpada. Za obradu biootpada nije namijenjeno MBO postrojenje već kompostana ili bioplinsko postrojenje.
Na Kaštijunu nikada nije bilo govora o gradnji kompostane ili ozbiljnijih najava oko gradnje bioplinskog postrojenja. Vezano za trošak, oporabitelji, prema neslužbenim informacijama naplaćuju oko 200 EUR/tona biootpad, dok je za ŽCGO Kaštijun cijena obrade miješanog komunalnog otpada 146 EUR/tona.
Komunalci su započeli s uvođenjem "smeđe kante" namjenjene za biootpad, ali niti jedna jedinica lokalne samouprave nema podjeljene smeđe kante svim korisnicima. Rezultat je da veliki udio biootpada završi u miješanom komunalnom otpadu.