„Zašto pulska Lučka uprava gradi nove urede i ugostiteljske objekte, dok ribari nemaju uvjete za rad, a građani nemaju vezove?“, pitanje je koje su članovi pulskog Možemo! postavili na današnjoj konferenciji za novinare, povodom najavljenih investicija Lučke uprave Pula u 2023. godini.
Prema riječima Dušice Radojčić, nedavno je objavljeno da Lučka uprava Pula planira izgradnju četiri zgrade između Riječkog gata i Mandrača, na prostoru od 12.000 kvadratnih metara nasutog dijela Rive. Za dvije zgrade građevinska dozvola je već pribavljena i početak gradnje je planiran u ovoj godini. Jedna od zgrada trebala bi postati novo sjedište LUP-a, a u drugoj bi se nalazili ugostiteljski objekti.
U preostale dvije zgrade, čija izgradnja je planirana nešto kasnije, najavljeno je useljavanje pomorskih agencija i arheološkog muzeja s muzejom mora.
Procijenjeni trošak izgradnje jedne cijele zgrade i temelja druge, dostupan na stranicama LUP-a, iznosi 2 milijuna eura, iako je sasvim očekivano da, u skladu s poskupljenjem građevinskih radova, iznos bude i viši, kažu članovi Možemo!. Osim toga, povezivanje zgrada s kanalizacijom zahtijevat će prekopavanje ceste i željezničkog kolosijeka, a cijeli proces gradnje objekata na nasutom dijelu znatno je skuplji od gradnje na kopnu, zbog potrebe za pilotiranjem temelja, objasnili su Možemovci.
Ovaj projekt znatno mijenja i estetiku Rive pa bi Pula, ako se ovi planovi ostvare, rekla je Dušica Radojčić, uz Uljanikov, imala još jedan zid na obali, umjesto da se, prema najavama, dogodi otvaranje Pule prema moru.
- Jednog dana kada se izgradi ta zgrada, ona će morati biti dana u koncesiju, budući da se radi o pomorskom dobru. Tako da se i dodatno postavlja pitanje, postoji li potreba? A, zanimljivo je pitanje i postoje li zainteresirani ugostitelji, dodala je Radojčić.
S obzirom na to da je primarna zadaća LUP-a osigurati vezove i kvalitetnu infrastrukturu lučkog područja, članovi Možemo! pitaju zbog čega se gradi nova zgrada LUP-a i restoran, kada cijela obala pod ingerencijom LUP-a vapi za obnovom.
Slaven Boljun naveo je niz problematičnih točaka koje bi, kaže, morale imati prioritet pred najavljenim zgradama.
- Opće je poznata velika potreba za novim komunalnim vezovima. Koliko god da ih se izgradi, neće biti dovoljno. Imamo slučaj Vargarole na kojoj je koncesionar Tehnomont upravo naložio uklanjanje 40-ak plovila, nešto ribarskih, a nešto sportskih. Pitamo se da li je LUP pripremila alternativu za te ljude? Gdje će oni sada, nakon što su tamo 30-ak godina imali vez?, pitao je Boljun.
Građani kojima treba vez, ribari, građani svih lučica kojima upravlja LUP imaju razloga biti razočarani
Možemo!
Članovi Možemo! spomenuli su i najavljene ali nerealizirane vezove na južnom dijelu Bunarine i Ribarskoj kolibi, gdje je puno brodica „na sidru“ te dotrajale molove u Krničkom portu.
Dobar primjer lokacije kojoj je neophodna obnova je, prema Možemo!, uvala Kuje u Ližnjanu u kojoj nedostaje vezova i molovi su u izuzetno lošem stanju, stoga ribari imaju problem s izvlačenjem barki na redovno održavanje. Tamošnji ribari nemaju zaklon niti adekvatne uvjete za rad, kažu u Možemo! i pitaju se zbog čega se novcem za zgrade ne bi izgradio lukobran u Ližnjanu.
Bunarina
U planu nabave LUP-a za 2023. godinu, navedene su samo dvije nabave u svrhu obnove i izgradnje lučke infrastrukture, kažu u Možemo!, a to su sanacija obalnog zida Slobodne zone, u vrijednosti od 500.000 eura bez PDV-a, i navedena izgradnja zgrada na Rivi.
„Ako investiciju u izgradnju zgrade kafića i restorana usporedimo s ostvarenim prihodom LUP 2021. godine od 21 milijun kuna, vidimo da ta zgrada košta 70% ostvarenih prihoda“, navode u Možemovci i dodaju kako su, prema planu nabave za 2022., ukupne investicije za održavanje i popravljanje infrastrukture i obalnih zidova iznosile 1,4 milijuna eura, dakle, manje nego što se planira utrošiti za izgradnju jedne zgrade i temelja druge.
„Proces donošenja odluka o trošenju javnog novca LUP trebao bi biti jasan i racionalan, naročito kada za njegovo trošenje postoji cijeli niz zainteresiranih korisnika zbog lošeg stanja lučke infrastrukture“, poručuju iz Možemo! i pozivaju sve zainteresirane strane da se uključe u raspravu.