Jedan od zasigurno najvećih arhitektonskih dragulja u Puli, zgrada bivšeg Admiraliteta na pulskoj rivi, najveću pozornost je dobila kada se početkom travnja 2019. godine s nje odlomio veliki kameni komad s bogato dekoriranog krovnog vijenca i pao na prometnicu, te je time njena zapuštenost postala vidljiva široj javnosti.
Sreća u nesreći je što se to dogodilo u zoru, neposredno prije nego što su kolone ljudi krenule na posao ovom veoma prometnom cestom.
Jedino što je učinjeno odmah nakon odrona je prestanak korištenja glavnog prednjeg ulaza u zgradu, a kao zaštita za prolaznike, postavljena je zaštitna skele ispred samog ulaza u zgradu, čime je ujedno zaštićen i nogostup.
Skela ispred glavnog ulaza
Skelu je postavila Istarska županija o svom jednokratnom trošku u iznosu od 5.700 eura.
Obišli smo prednju stranu zgrade izvana, prvi dojam ukazuje na desetljetnu zapuštenost, oko kamenih erti prozora materijal se raspada. O boji na fasadi ne treba niti govoriti, jer ona je izblijedjela još za vrijeme bivše države. Pogled s rive prema velikoj terasi, iznad koje se uzdižu kameni noseći stupovi krovne konstrukcije pokazuju napuknuća na nekoliko mjesta, koja izgledaju veoma opasno i kao da govore da je samo pitanje vremena kada će se sve urušiti.
Zgrada bivšeg Admiraliteta je u vlasništvu Republike Hrvatske te se nalazi unutar kulturno-povijesne cjeline grada Pule koja ima status zaštićenog kulturnog dobra, te ju na temelju Ugovora o ustupanju nekretnine iz 2007. godine, sklopljenog na vrijeme od 30 godina, bez naknade, uz obvezu podmirivanja režijskih troškova, koriste; Carinska uprava i Istarska Županija.
Od županijskih odjela i ustanova tu su smješteni; Upravni odjel za proračun i financije, Javna ustanova za upravljanje zaštićenim dijelovima prirode Natura Histrica, Regionalni koordinator Istarske županije za europske programe i fondove, te Zavod za prostorno uređenje Istarske županije.
Kako doznajemo, nakon otpadanja dijela kamenih ornamenata vijenca s pročelja zgrade, kao i dijelova vijenca na dvorišnoj strani zgrade, Istarska županija je početkom 2020. godine pismeno obavijestila tadašnje Ministarstvo državne imovine Republike Hrvatske te predložila zajedničko sufinanciranje hitne sanacije nužnih dijelova zgrade, tako da se dio sredstava u iznosu od 50 posto osigura iz državnog proračuna, što od strane Ministarstva nije prihvaćeno.
"Za cjelovitu rekonstrukciju zgrade Istarska županija je ishodovala i akt za građenje, ali su procijenjeni troškovi rekonstrukcije bili previsoki i daleko premašivali proračunske mogućnosti", vele iz županije, te nadodaju da redovito prate mogućnost rekonstrukcije zgrada kulturnog dobra putem EU fondova, ali se javlja zapreka u vidu ostvarivanja, pošto su takva sredstva dostupna samo kada se u zgradama obavlja neka od kulturnih djelatnosti što ovdje nije slučaj.
- Agencija je upoznata s tematikom te je više puta najavljeno da će se urediti na razini EU, no još nema konkretnih informacija i/ili najava natječaja, kažu iz županije, te naglašavaju kako su saborski zastupnici iz različitih stranaka Istarske županije, prošlih godina, pa tako i ove godine uložili amandmane na Državni proračun na temu osiguranja sredstava u državnom proračunu radi sanacije/rekonstrukcije zgrade Admiraliteta, poručuju iz Istarske županije.
I dok tako Država ne pokazuje namjeru za sanacijom zgrade bivšeg Admiraliteta, Istarska županija čeka prilagodbe EU fondova kako bi se zgrade kulturnog dobra mogle prijaviti na natječaje ako se u njima ne obavlja kulturna djelatnost, jedan od dragulja Pule, malo po malo, ali sigurno, sve više propada pred očima Puležana i mnogobrojnih turista koji se zasigurno pitaju, kako je moguće da jedna tako lijepa građevina izgleda tako zapušteno.
Tu je i činjenica da se prednji natkriveni ulaz, najviše koristi kao javni toalet, što je posebno neugodno preko ljeta, kada se s tog mjesta širi nesnosni smrad.
Mnogobrojni prolaznici potvrđuju da se nakon svake jače kiše, ispred zgrade može vidjeti jako puno ispranog materijala, što u konačnici, upozoravaju, možda može dovesti do novog urušavanja većih dijelova građevine.
Ostaje nam nadati se da u tom trenutku nitko neće prolaziti ispred nje.