BLAGO IZ ZAMBRATIJE Brod star više od 3000 godina nakon obrade u Francuskoj vratit će se u novi pulski Muzej šivanih brodova!
Kao europski i svjetski raritet, prapovijesni brod iz uvale Zambratija kod Umaga protekle je dvije godine proveo u Puli na desalinizaciji u posebnim bazenima sa slatkom vodom * Za novi muzej već imamo spremnu dokumentaciju i krećemo u realizaciju možda već sljedeće godine s izgradnjom. Plan je da bude otvoren 2028. godine, kada će se iz Francuske vratiti brodski ostaci, kaže viša konzervatorica-restauratorica Ida Koncani Uhač
3 min
Zoran Angeleski
Pulske stručnjakinje Monika Petrović, Andrea Dugandžić i Ida Koncani Uhač (foto: Arheološki muzej Istre)
Kao europski i svjetski raritet, prapovijesni brod iz uvale Zambratija kod Umaga protekle je dvije godine proveo u Puli na desalinizaciji u posebnim bazenima sa slatkom vodom * Za novi muzej već imamo spremnu dokumentaciju i krećemo u realizaciju možda već sljedeće godine s izgradnjom. Plan je da bude otvoren 2028. godine, kada će se iz Francuske vratiti brodski ostaci, kaže viša konzervatorica-restauratorica Ida Koncani Uhač
Vrijedan rad Odjela stručnih i muzejskih poslova Arheološkog muzeja Istre omogućio je da prapovijesni brod iz uvale Zambratija kod Umaga, najstariji u potpunosti šivani drveni brod na Mediteranu, jučer krene put Francuske na daljnju obradu.
Kako navode u muzeju, u laboratoriju ARC Nucléart slijedi završna faza njegova konzervacije, a zatim povratak u novi Muzej šivanih brodova, čija je priprema u tijeku.
Prapovijesni brod iz uvale Zambratija kod Umaga, najstariji primjer u potpunosti šivanog drvenog broda na Mediteranu, protekle je dvije godine proveo na desalinizaciji u posebnim bazenima sa slatkom vodom.
Riječ je o iznimnoj brodskoj konstrukciji datiranoj u razdoblje između posljednje četvrtine 12. i posljednje četvrtine 10. stoljeća prije Krista.
Pokretalo ga je 12 veslača. Šivanje i spajanje jedinstveno na Mediteranu
Drveni brod bio je dugačak devet metara i pokretalo ga je 12 veslača, nije imao jarbol, služio je za priobalnu plovidbu, vjerojatno trgovačkog, a možda i gusarskog karaktera. Također, primjer je histarske gradnje brodova te svjedoči o bogatoj pomorskoj i brodograditeljskoj povijesti Istre.
Brod iz Zambratije najstariji je primjer šivanog broda na Mediteranu. Njegova arhitektonska rješenja i gradnja, tehnika šivanja i spajanja dijelova oplate, kao i sustav brtvljenja trupa nemaju paralela na širem području Mediterana.
Zahvaljujući međunarodnoj ekipi hrvatskih i francuskih stručnjaka, ovaj europski i svjetski raritet otkriven je 2008. na dubini od dva metra, samo stotinjak metara od plaže. Od samog pronalaska postala je predmet ambicioznog znanstvenog istraživanja i zaštite u koju su bili uključeni i znanstvenici marsejskog Centra Camille-Jullian. Oni su s arheolozima Arheološkog muzeja Istre prije dvije godine izvadili brod iz podmorja.
Izvlačenje broda 2008. godine:
- Drvo je u dobrom stanju očuvanosti, dosta je čvrsto, a sad ga pripremamo i močimo spužvu da bi ga mogli dobro spakirati i učvrstiti za daljnji transport, naglasila je za HTV uoči prijevoza za Francusku Monika Petrović, viša konzervatorica-restauratorica.
- Važno je kod tog transporta kada drvo ide iz Pule sada u Grenoble u Francusku da se drvo ne suši, jer kada bi se drvo sasušilo izgubilo bi ligninske veze i distorziralo se i onda se ne bi moglo dobiti točno drvo odnosno plitice, rekla je Andrea Dugandžić, viša konzervatorica-restauratorica.
Put Francuske, povratak u Pulu za tri godine
Brod je bio dugačak 9, a pronađeni su ostaci u dužini od 6 i pol metara.
Ovaj jedinstveni brod poveznica je između takozvanih "monoksila" i pravih brodova, iznimno važan za poznavanje pomorske i kulturne tradicije jadranskog prostora.
Brodski ostaci stari više od 3 tisuće godina u Pulu će se iz Francuske vratiti 2028. godine, i to izravno u prostor novog muzeja šivanih brodova.
- Za novi muzej već imamo spremnu dokumentaciju i krećemo u realizaciju možda već sljedeće godine s izgradnjom i plan je da on bude otvoren 2028. godine ako se sve zvijezde poklope, naglasila je Ida Koncani Uhač, viša konzervatorica-restauratorica.
Uz Zambratiju u novom će muzeju mjesto naći i Pula 1 i Pula 2, šivani brodovi iz rimskog razdoblja, otkriveni u kopnenim istraživanjima u Puli, koji su već prošli sve potrebne faze konzervacije.
Kako je najavljivano prije dvije godine, muzej bio trebao biti u novom paviljonu Arheološkog muzeja Istre na Rivi blizu željezničkog kolodvora.
Izvlačenje u podmorju kod Umaga (foto Philippe Soubias)
Ovo je naše smeće i mi se moramo pobrinuti da se njime na adekvatan način gospodari i to na zadovoljstvo svih, i onog poljoprivrednika, stočara i iznajmljivača koji se nalazi tik do Kaštijuna, ističe medulinski načelnik Ivan Kirac koji je uputio niz zahtjeva prema vlasnicima Kaštijuna, državi i istarskim saborskim zastupnicima
Ujutro smo najavili da su na zgradi Gradske tržnice Centar u Puli pri kraju radovi na ugradnji zaštitne mreže protiv golubova, no popodne, upravo zbog tih radova koji su zasmetali ugostitelju, izbila je masovna tučnjava *Objavili smo danas doprinos biografijama dvoje trenutnih važnih istarskih političara * Sutra donosimo detalje o apelu koji je Medulinski načelnik Ivan Kirac uputio svim načelnicima i gradonačelnicima u Istri vezano uz problem Kaštijuna, objavljujemo novosti vezane uz najstariji u potpunosti šivani drveni brod na Mediteranu, prapovijesni brod izvađen iz uvale Zambratija kod Umaga, a u subotnjoj rubrici na istrovenetskom dijalektu potegnut ćemo paralelu između jučer preminulog modnog genija Giorgia Armanija i talijanske Renesanse
Davor Mezak kroz cikluse Solastalgija i Top Secret promišlja o utjecaju klimatskih promjena, krhkosti društvenih struktura i ljudskoj potrebi za skrivanjem i razotkrivanjem, Darija Jelinčić u seriji Escapes istražuje trenutke bijega i slobode
Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.
Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.