Kultura

TRUE CRIME SERIJA ‘LJUBAV & SMRT’ NA HBO MAXU

BRUTALNO UBOJSTVO U TEXASU: Četrdesetak udaraca sjekirom u ostavi

Kroz postavljanje dramskih zapleta i konstrukciju karaktera, u seriji čija je radnja nastala prema krvoločnom ubojstvu sjekirom u teksaškom gradiću, višestruko nagrađeni dramski pisac David E. Kelley često daje svoje komentare na američko društvo i njegove socijalne prilike, društvene nedostatke i rupe u zakonu, koje suptilno provlači kroz dinamiku svakodnevice, najčešće u obiteljskom okruženju * Kolorit slike u svijetlo bež i smeđim toplim tonovima nostalgično vraća vrijeme u ono doba Amerike kad je život bio mnogo sporiji i nije se odvijao u digitalnim sferama


 
5 min
Iva Sirotić

Kroz postavljanje dramskih zapleta i konstrukciju karaktera, u seriji čija je radnja nastala prema krvoločnom ubojstvu sjekirom u teksaškom gradiću, višestruko nagrađeni dramski pisac David E. Kelley često daje svoje komentare na američko društvo i njegove socijalne prilike, društvene nedostatke i rupe u zakonu, koje suptilno provlači kroz dinamiku svakodnevice, najčešće u obiteljskom okruženju * Kolorit slike u svijetlo bež i smeđim toplim tonovima nostalgično vraća vrijeme u ono doba Amerike kad je život bio mnogo sporiji i nije se odvijao u digitalnim sferama

Nova HBOova true crime serija Love & Death, čija je radnja nastala prema krvoločnom ubojstvu sjekirom u teksaškom gradiću, 1980. još je jedno u nizu brojnih djela velikog majstora industrije televizijskih serija, nekadašnjeg bostonskog odvjetnika Davida E. Kelleya, o čijim uradcima Anatomy of a scandal i The Lincoln lawyer (obje dostupne na Netflixu) smo već pisali.

Medijska popularnost slučaja

Slučaj Candace Montgomery - u seriji je najčešće oslovljavaju sa Candy, (izvrsno je utjelovljuje Elizabeth Olsen) koja je sa 41 udarcem sjekirom ubila svoju prijateljicu Betty Gore (Lily Rabe) 1980. godine, u Wylieu, u Bettynom domu u predgrađu teksaškog Dallasa, dijelu takozvane Silikonske prerije, odjekivao je medijima, a ovo o njemu nije prvi dramski uradak (film Stephena Gyllenhaala A Killing in a Small Town iz 1990.).

Elisabeth Olsen

Stoga nije nimalo neobično da je i američka platforma Hulu nedavno pustila true crime seriju od pet nastavaka, temeljenu na istom slučaju i medijskoj aferi, u kojoj ulogu Candy igra Jessica Biel. Tako da imamo dvije recentne serije o istom slučaju, a obje se baziraju na romanu Johna Blooma i Jima Atkinsona Evidence of Love: A True Story of Passion and Death in the Suburbs, utemeljenom na iscrpnim intervjuima s obiteljima Gore i Montgomery.

No, kako to uvijek i biva kod Kelleya, životno raspisan slučaj kroz dvije epizode više nego Hulu-ova serija o istom događaju (‘Love & Death’ ima sedam nastavaka), vjerno prikazuje stvarni život likova u tadašnje doba i njihove odnose te odlično postavlja živopisne karaktere u ondašnje prilike, pokazujući život u tom prilično dobrostojećem predgrađu početkom osamdesetih u Teksasu.

Kelleyev dramaturški pristup

Pojava Candyinog odvjetnika Dona (u izvrsnoj izvedbi Toma Pelphreya) u seriji, koji se nikada prije toga nije bavio kaznenim pravom što i jest bilo tako u stvarnosti, zatim čitav njegov nastup, pristup obrani te odnos prema medijima, drski odgovori sucu prilikom branjenja klijentice koja je priznala ubojstvo, tipičan je Kelleyevski dramaturški zamah narativa u odvjetnički posao, pravničku nišu koju osobno poznaje te izdašno dramaturški iskorištava u gotovo svakom svom scenariju.

Kao nekadašnji aktivni sudionik mnogih slučajeva, kroz postavljanje dramskih zapleta i konstrukciju karaktera Kelley često daje svoje komentare na američko društvo i njegove socijalne prilike, društvene nedostatke i rupe u zakonu, koje suptilno provlači kroz dinamiku svakodnevice, najčešće u obiteljskom okruženju.

Uz slikovit prikaz medijske hajke, pritiska, općenite važnosti i utjecaja medija u situacijama koje obrađuje, kroz svoje pomno posložene i postepeno razotkrivene karaktere, izvrsno prikazuje posljedice odluka, ponašanja, odnosa i reagiranja likova na razvoj događaja, a što je najvažnije: oslikava posljedice društvenih prilika ondašnje Amerike, točnije Teksasa, na pojedince i njihove obitelji. Kolorit slike u svijetlo bež i smeđim toplim tonovima nostalgično vraća vrijeme u ono doba Amerike kad je život bio mnogo sporiji i nije se odvijao u digitalnim sferama.

Lily Rabe i Jesse Plemons

Krajem osamdesetih godina prošlog stoljeća zasićen odvjetničkim poslom, igrom slučaja Kelley se počinje baviti dramaturgijom serija, a do danas je dobitnik 11 Emmy nagrada. Iako je već i prije toga raspisivao scenarije s pravničkom pozadinom dramskog zapleta, ugled je stekao a i proslavio se Zakonom u Los Angelesu. Kasnije ga znamo najviše po zgodama iz privatnog i profesionalnog života odvjetnice Ally McBeal; te serijama Boston Public (kod nas Školske tajne) i Boston Legal (kod nas Bostonsko pravo), itd.

U zadnje vrijeme njegova je najuspješnija serija, odlična Big Little Lies za koju je primio brojne nagrade i priznanja, dostupna na HBO Maxu. Vrlo solidna The Undoing također je dostupna na HBO Maxu, a i mnoge su druge Kelleyeve serije dostupne na raznim mrežnim servisima i televizijskim platformama.

Izvrsna glumačka izvedba

Kelleyevo raspisivanje karaktera kroz popratne životne okolnosti je ono što ovu seriju čini zanimljivom dok se brutalno ubojstvo, iako najavljeno montažno pri samom početku, dogodi tek na početku četvrte epizode, dakle u drugoj polovici čitavog uratka.

Razvoj radnje koja dovede do toga, objašnjava karaktere i njihove međusobne odnose kroz dinamiku zajednice čiji se članovi često druže uz aktivnosti metodističke crkve. Dinamika svake pojedine obitelji pretežito je povezana s trudnoćom supruge ili poslovnim aktivnostima supruga. Izvrsnu popratnu glazbu koja prati psihološka stanja protagonistice, skladao je kompozitor Jeff Russo koji je za glazbu u seriji Fargo nagrađen Emmyem.

Lijevo Olsen u seriji Love & Death, desno prava Candace Montgomery

Veza između Candy i Bettyinog supruga Allana (Jesse Plemons) koja je nastala ‘na upit’ doima se čudno, no kad upoznamo Candy, ali i Betty, stvari postaju lakše vjerojatne. Bez ovako maestralne glumačke izvedbe, posebno Elizabeth Olsen, koja je sitnom mimikom lica ali i žustrim pokretima glave, gordim držanjem, maskom, perikama i kostimima utjelovila Candy, sve bi to bilo puno manje dojmljivo. Dijaloška razmjena u njezinom kompleksnom karakteru tek je sekundarna u odnosu na njezin bogat i razrađen scenski pokret.

Također izvrstan, potisnuti i neizraženi Bettyin suprug Allen, pravi je zatomljeni lik za čije je utjelovljenje Plemons izvrsno odabran te odlično maskirno pripremljen glumac. Kelley dobro prikazuje brakove, kako onaj Candy i Pata (Patrick Fugit) kao i Betty i Allana, čime su zapravo postepeno i objašnjene Candyine preljubničke intencije, zbog ponašanja, reagiranja i odnosa supružnika u prilikama ondašnjeg teksaškog predgrađa velegrada.

Candy, Pat, Allan i Betty

Candyina dosada u životu, točnije ‘ostajanje’ doma kako bi brinula o djeci i kući, sva ta suhoparna rutina - jer žene tada nisu još u ovolikoj mjeri radile, posebno u obiteljima čiji su supruzi odlično zarađivali poput njezinog ljubavnika Allena ili supruga Pata, zapravo je povod čitavog slučaja, a Kelley tu činjenicu postavlja u širem kontekstu društvenih prilika. U točki kad je priča mogla skrenuti u klasičan ljubavni trokut, počinju navirati osobne psihološke traume Candy Montgomery iz djetinjstva, kako i jest navedeno u romanu predlošku, što je uobličeno glumačkom izvedbom čitavog ansambla uz vodstvo izvrsne Olsen.

 

Ocjena serije 4 / 5


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.