Kultura

JEDANAEST NOMINACIJA ZA OSCARA

EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE: I u vrtlogu paralelnih svemira mora se platiti porez

S elementima fantasya i znanstvene fantastike unutar obiteljske dinamike, ova kung fu komedija-drama tematizira homofobiju, sukob generacija, imigracijske politike i paradoks poreznog sustava * Urnebesno brz, a pritom nimalo površan ali tužan i zabavan istovremeno, preispituje hirovitu sudbinu koja vodi živote neočekivanim smjerovima i ljudsku sklonost zapitkivanju kako bi naši životi mogli ispasti da smo donijeli drugačije odluke * U glavnoj ulozi Evelyn, izvrsna je i glumački sazrela, vrlo ekspresivna Michelle Yeoh


 
6 min
Iva Sirotić
foto: A24

S elementima fantasya i znanstvene fantastike unutar obiteljske dinamike, ova kung fu komedija-drama tematizira homofobiju, sukob generacija, imigracijske politike i paradoks poreznog sustava * Urnebesno brz, a pritom nimalo površan ali tužan i zabavan istovremeno, preispituje hirovitu sudbinu koja vodi živote neočekivanim smjerovima i ljudsku sklonost zapitkivanju kako bi naši životi mogli ispasti da smo donijeli drugačije odluke * U glavnoj ulozi Evelyn, izvrsna je i glumački sazrela, vrlo ekspresivna Michelle Yeoh

Fantastična kung fu komedija-drama s elementima apsurda, film vrlo promjenjive forme, bavi se užurbanim ritmom moderne svakodnevice, međugeneracijskim sukobima i prihvaćanjem, odnosom majke i kćerke te odnosima unutar obitelji, kao i borbom dobra nad zlom. Uz prikaz apsurdnosti porezno-revizorskog sustava i sveopćeg zaborava što je to ljudska dobrota, izvrsno koristi metafore, s dozom ironije promatra život i mnoga djela filmske umjetnosti, na koje se referira. Dok je film još bio u produkcijskim fazama kad ni trailer nije izašao, kao najava na imdbu stajao je kratki sinopsis: žena pokušava platiti svoje poreze.

U glavnoj ulozi Evelyn, izvrsna, glumački sazrela i vrlo ekspresivna  Michelle Yeoh ovdje je ostvarila jednu od najneobičnijih uloga svog života, za koju je izjavila da ju je u potpunosti izbacila iz zone komfora. Ona je majka i supruga koja vodi obiteljski biznis praonice rublja doseljeničke kineske obitelji u Americi dok istovremeno organizira proslavu lunarne Nove godine, natuca engleski a zapravo govori englesko - kinesko - mandarinski. Uz sve to otkrije da je možda najmoćnije biće u univerzumu te se povezuje s raznim verzijama sebe, svojim identitetima koji egzistiraju u paralelnim svemirima.

Foto: A24

Yeoh je prva glumica azijskog podrijetla ikad nominirana za glavnu žensku ulogu za Oscara, a za ulogu Evelyn već je osvojila Zlatni Globus. Njezina je kćerka Joy / Jobu (Stephanie Hsu) s kojom je odnos majka - kći izvrsno dramatično razložen, čemu pridonosi odlična izvedbena, ali i vizualna, posebno kostimsko maskirna transformacija Hsu u nihilističku silu koja prijeti uništenju svega postojećeg. Hsu je također nominirana za Oscara za sporednu žensku ulogu, što je prva njezina nominacija.

Živiš svoju najgoru sebe.

Neponovljivo originalna Jamie Lee Curtis, također je nominirana, i to prvi put u karijeri, za sporednu ulogu porezne referentice Deidre. Ona je pomalo isfrustrirana baba pred penzijom koja ozbiljno shvaća svoj posao, no ipak pokaže i malo suosjećanja. Tu je i simpatični Evelynin suprug, dobričina Waymond, kojeg igra izvrsni Ke Huy Quan. Njemu je ovo prva veća uloga u posljednjih dvadeset godina te je nominiran za najbolju sporednu mušku ulogu, a za nju i nagrađen Zlatnim Globusom. Evelynin otac Alpha Gong Gong (James Hong) vozi se u turbo invalidskim kolicima no kad preuzme drugi identitet, vješto se i bori.

Jamie Lee Curtis - foto: Blizt

Prije nekoliko su dana Yeoh, Quan i Curits za svoje uloge osvojili Screen Guild Actors Awards (SAG), tzv. nagradu glumačkog ceha; a Udruženje Američkih Producenata (Producers Guild of America) dan prije toga nagradilo je film za najbolju produkciju.

Film preispituje hirovitu sudbinu koja vodi živote neočekivanim smjerovima te ljudsku sklonost zapitkivanju kako bi naši životi mogli ispasti da smo mi sami ili oni koji djeluju na nas donijeli drugačije odluke, jer svaka je misao - novi paralelni svemir. U prvom se, najdužem dijelu, događa sve, zatim se u drugom dijelu događa svugdje a u trećem se, najkraćem dijelu događa u isto vrijeme.

foto: A24

Ovakav se film, s elementima fantasya i znanstvene fantastike unutar obiteljske dinamike, tematiziranja homofobije, sukoba generacija, imigracijske politike i paradoksa poreznog sustava, kroz spajanje paralelnih svemira u kojima se mogu doživjeti svi oni nikad ostvareni životni putevi dok u njima likovi doslovno iz kadra u kadar mijenjaju osobnost, teško može svrstati u neku ‘fiksnu’ filmsku kategoriju ili u više njih. Neki su ga kritičari nazvali vrtlogom žanrovske anarhije.

‘Uvijek postoji nešto za voljeti. Čak i u glupom glupom univerzumu u kojem umjesto prstiju na rukama imamo hot dogove. Snalazimo se jako dobro sa svojim stopalima.’

Fantazmagorični redateljsko scenaristički dvojac smjelo razvija svoj estetski put, nešto poput suprotstavljanja konvencionalnoj filmskoj naraciji, čak i onoj nelinearnog toka. Dan Kwan i Daniel Scheinert, koji sami sebe nazivaju ‘Danielsi’, već imaju jedan zajednički uradak, fantastičnu komediju ‘Swiss Army Man’ iz 2016., nagrađenu na Sundanceu za najbolju režiju; a Scheinert je 2019. samostalno režirao komediju ‘The Death of Dick Long’.

‘Moja mama je bila vrlo ponosna, ali zbunjena nominacijama. Rekla je: 'Znam da se ljudima sviđa film, ali možete li objasniti zašto ga ljudi vole?’

(Dan Kwan u intervjuu za časopis Vulture, govoreći o danu kad su objavljene nominacije za Oscara)

Danielsi su nominirani za režiju i najbolji originalni scenarij, a zajedno s producentom Jonatanom Wangom i za najbolji film godine. Glavnu su ulogu u početnoj verziji scenarija zamislili dodijeliti Jackieu Chanu, no kasnije su ipak odlučili da to bude žena jer je odnos suprug - supruga znatno uvjerljiviji za ono što su željeli tematizirati filmom.

‘Sve u isto vrijeme’ postigao je visok komercijalni uspjeh, zaradivši preko 107 milijuna dolara diljem svijeta. Tako je postao prvi film nezavisne njujorške producentske kuće A24 čija zarada je prešla 100 milijuna dolara, nadmašivši njihov zaradom dosad najuspješniji ‘Naslijeđeno zlo’ iz 2018. (u originalu ‘Hereditary’). Planetarno je popularan među mlađom publikom.

Redatelj Kwan objašnjavajući izniman uspjeh filma: ‘..vješto približava teksturu i tempo života u današnje vrijeme kada se može žonglirati s više osobnosti i životnih niti odjednom: svijet u kojem možda odgovarate na važan e-mail od vašeg šefa dok se svađate s desetak budala na Twitteru, pokušavate podnijeti poreznu prijavu i bavite se raznim obiteljskim dramama. Ali naravno nije samo to. To je također način na koji se film, kroz svoju multiverzalnu priču, poigrava s idejom onoga što je moglo biti, o odlukama donesenim u prošlosti koje su promijenile putanju naših života. Ta se posebna nit možda povezuje s imigrantskim iskustvom, s onima od nas koji provodimo puno vremena razmišljajući kako bismo mogli ispasti da nismo napustili svoje domovine i često se pitamo kako je taj ja-koji-nikad-nije-otišao — svojevrsni multiverzum uma.

foto: A24

Teško bi se išta iz ovog 139 minutnog uratka moglo opisati konačnim, dok se sam film sastoji od brojnih detalja, urnebesno je brz, a pritom nimalo površan ali tužan i zabavan istovremeno. Većina je kadrova snimljena s više frejmova u sekundi nego je to uobičajeno (24 frs je standardno). HFR ili high frame rate postupak je kojim se dobija tzv. usporena snimka, što je ujedno i preduvjet za stvaranje brojnih ubrzanih kadrova u filmu. Tako snimljeni kadrovi su priprema za vizualne efekte kojima ovaj film obiluje, primjerice izvrsno odrađeni kung fu potezi, trzaji i preletavanja, koji su odlično izvedeni. Sve efekte radio je tim od 9 ljudi, uključivo i oba redatelja, među kojima nitko nije školovan za vizualne efekte, već su sve što im je bilo potrebno, naučili iz besplatnih tutorijala.

Za montažu filma nominiran je Paul Rogers, koji je već nagrađen i britanskom BAFTOM; za izvrsnu kostimografiju Shirley Kurata, a za Oscara su nominirani još i autor originalne glazbe Son Lux, te Ryan Lott, David Byrne i Mitski za originalnu pjesmu ‘This is a Life’.

‘Sve u isto vrijeme’ na programu je Kina Valli danas te 4. i 6. ožujka.


Nastavite čitati

Svijet
 

DOBA JE KORIZME: Povremeni post je dobar i može smanjiti znakove starenja imunosnog sustava

"Ciklusi načina prehrane koji oponašaju post mogu smanjiti znakove starenja imunosnog sustava, kao i inzulinsku rezistenciju i masnoću u jetri, što u konačnici rezultira nižom biološkom dobi", kažu istraživači nakon što su proveli testiranja na dvjema skupinama ljudi u dobi od 18 do 70 godina, koji su se pridržavali dijete pet dana mjesečno tijekom tri ili četiri uzastopna mjeseca

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.