Sutra će se u Gradskoj galeriji Fonticus u Grožnjanu, s početkom u 18 sati, predstaviti monografijia te otvoriti izložba nagrađenih i pohvaljenih radova u 15 godina manifestacije "Foto Ex Tempore Novigrad / Cittanova".
Autorica projekta FET i monografije je Miranda Legović, a time je povodom voditelj galerije i likovni kritičar Eugen Borkovsky napisao prezentaciju koju objavljujemo u cijelosti.
"Ovaj projekt je, 2005. godine, zamišljen kao tradicionalno, godišnje, kulturno-turističko događanje koje u prvi plan postavlja medij umjetničke fotografije. Autorica i inicijatorica ovih događanja, Miranda Legović, uložila je mnogo napora i energije prilikom realizacije svakog izdanja. Bogati rezultati publicirani u monografiji koju ovdje predstavljamo samo su rezime nevidljivog, ali napornog, cjelogodišnjeg njenog rada, predanog angažmana vezanog za raznorodne poslove koordinacije svih uspješno ostvarenih 15 događaja.
Korice monografije
Naravno, treba navesti podršku službenog organizatora – Zajednice Talijana Novigrad, kao i Grada Novigrada te njegove Turističke zajednice. No, kad ste autor ideje i krenete realizirati projekt, ne možete administrativno predvidjeti baš svaku pojedinost, trošak, mogući problem koji se iznenada pojavljuje, a skoro da ga je nemoguće opisati. To je jasno samo kreativcima koji su radili dogovore/pregovore s ljudima, a napose umjetnicima. Na sreću, uvijek prevagnu rezultati: tiha radost uspješne realizacije.
Rino Gropuzzo
Ovaj višegodišnji projekt izdignuo je Novigrad iz uobičajenosti i postavio ga na poziciju bitnih likovnih destinacija, s naglaskom na fotografski medij. Uvijek postoji problem valorizacije, ali naknadni upiti i interes umjetnika koji se bave fotografijom, ali i publike, svjedoče o vrijednosti. Za Novigrad je to važan trenutak jer se ova manifestacija nije događala u vrijeme špice turističke sezone kad lokacija vrvi, često populističkim, zabavnim programima u vrijeme najvećeg broja sunčanih dana.
Ovaj projekt je oživljavao već zamrlu špicu turističkih posjeta da bi privukao sasvim drugačiji tip posjetilaca. Kao akteri su se pojavljivali fotografi, od studenata početnika do svjetskih imena. Također, umornim, pretežno turističkim djelatnicima, ljudima koji u Novigradu žive cijelu godinu, ova je manifestacija unijela sasvim drugačije, osvježavajuće i također, njima namijenjene zanimljive događaje.
Zoran Erceg
Kako i autorica piše u predgovoru monografije, Fotografska varijanta Ex tempore Novigrad, nastala je po uzoru na likovne, slikarske manifestacije, od kojih je piranski Ex tempore, od 1966. najdugovječniji, a slikarski Ex tempore Grožnjan, od 1994., autorima, takmičarima najposjećeniji. Ona kaže: „Kako smo projekt prilagodili fotografskoj tehnologiji, ali i nastojali zadovoljiti fotografsko oko željno uvijek novih motiva, morali smo za svako izdanje, svake godine posebno promišljati što ponuditi kao temu i/ili motiv.
Moreno Brandi
Fotografi su se rado odazivali na ponuđene teme, ali bi postojala selekcija pa je uvijek ponuđen poziv pojedinim autorima. Velika većina se sa zadovoljstvom odazvala. Tako su oni, osim rada, snimanja, postajali aktivni gosti koji su dolazili na nekoliko dana u Novigrad. Nakon manifestacije, doživljaji i impresije Novigradom i Istrom prenosili su se diljem Europe i Svijeta. Jer, grad je bio epicentar, nukleus dojmova i fotografskih izvješća. U respektabilnom vremenu od 15 godina redovnog održavanja manifestacije ugostili smo više od dvjesto autora iz petnaestak država svijeta...“.
"Domaćim ljudima koji ovdje žive Miranda Legović je uvijek posvećivala posebnu pažnju: Finalne izložbe bile su prezentirane na javnoj površini u gradu, kako bi bile dostupne publici – i onim ljudima koji ne zalaze u galerije"
Miranda, autorica projekt pojašnjava: „Sinopsis događanja, profesionalno naporan, i za aktere i za organizatore, svake je godine bio drugačiji, ali se može svesti na opis koji slijedi. Nakon dva dana snimanja, sudionici su odabirali po nekoliko svojih radova, koji su trećeg dana njihovog boravka u Novigradu bili isprintani i javno izloženi na panoima te pregledani i ocijenjeni od strane stručnog žirija, ocijenjeni od publike (Vox populi) i glasanjem preko interneta. Za vrijeme pripreme završne izložbe, organizirali smo sudionicima fotografske radionice, stručna predavanja i promocije fotografskih brendova koji su nas ponekad sponzorirali. Uz to, predstavljali smo, otvarali i družili se uz brojne samostalne, autorske izložbe, često prisutnih fotografa…“ Domaćim ljudima koji ovdje žive Miranda Legović je uvijek posvećivala posebnu pažnju: „Finalne izložbe bile su prezentirane na javnoj površini u gradu, kako bi bile dostupne publici – i onim ljudima koji ne zalaze u galerije. Stanovnici Novigrada i drugi gosti svake su godine s nestrpljenjem iščekivali izložbu da vide kako su ti „čudni nomadi oboružani fotoaparatima“ vizualizirali, doživjeli naš zavičaj. Nakon vox populi glasanja moglo se zaključiti da postoji visoka razina razumijevanja suvremenih stremljenja u umjetnosti, koja se u našem Novigradu godinama prezentirala…“.
Vesna Špoljar
Autorica projekta uspjela je obuhvatiti skoro cijelo područje Istre i zanimljivosti ili posebnosti područja: „Odličnu suradnju postigli smo i s brojnim gradovima, općinama, muzejima i galerijama na područjima na kojima smo obrađivali teme natječaja ili gostovali s nekim od popratnih projekata. Ne smijem zaboraviti suradnju s visokim učilištem Profokus iz Zagreba, čiji studenti su kao diplomski rad izradili kostime za temu „Venecijanska povijest Istre“, te s veleučilištem Baltazar iz Zaprešića, gdje smo gostovali s izložbom „Venecijanska povijest”. „Višegodišnju međunarodnu suradnju imali smo s „Akademijom umetnosti Novi Sad“. Također, ostvarena je višekratna odlična suradnja s Grožnjanom, Gradom umjetnika i reprezentativnom Gradskom galerijom Fonticus. Stvorile su se čvrste veze, kulturne suradnje, vrijedna prijateljstva, a i pokoja ljubav. Postali smo velika obitelj u kojoj su se rađala djeca, odrastala u kreativnom okruženju, upoznavala svijet različitosti, pa sve do oplakivanja naših preminulih fotografa i članova organizacijskog tima…“.
Ivan Balić Cobra
Mnoga druga odličja i rezultate ovog projekta možete pronaći u monografiji. Ovaj komentar možemo privoditi kraju umjetničinim zapisom: „Fotografi, kao iskusni svjetski putnici, vizualni nomadi, ali ujedno i marketinški promotori raznih destinacija, mnogim objavama fotografija u medijima i na društvenim mrežama, reportažama u tiskanim izdanjima, privukli su mnoge druge posjetioce koje zovemo turistima, a koji su željni takvih kreativnih sadržaja, kojima nisu dovoljni sunce, plaže i more.“
Osobno, kao urednik, ali i dizajner samog predmeta, trudio sam se da kronološki prikažem situacije po godinama, u blokovima teksta/stranica, predstavljanje svakog nagrađenog ili pohvaljenog rada prema zadanim temama (odrađene su 23!). Želio sam, barem površno ilustrirati poslove koji javno nisu vidljivi: organizaciju, obradu materijala, rad žirija, postave izložbi, medijsku podršku, sponzore i pokrovitelje. Uz to, kao česti svjedok – član žirija ili samo prijatelj, želio sam predstaviti i atmosferu rada umjetnika – fotografa, ozračje lokacije Novigrada i drugih radnih, temama zadanih okruženja, popratna događanja, tečajeva, predavanja, dodjela nagrada, ali i nikako nevažno: atmosferu druženja tijekom i/ili poslije radnog, službenog dijela manifestacije.
I, na kraju, potrebno je još kazati da je ova prezentacija na Grožnjanu željena, a evo i ostvarena iz razloga što je Grožnjan prijatelj s Novigradom te da je jedna od glavnih zadanih tema sudionicima FOTO EXTEMPORE Novigrad bila obljetnica 50. godina od proglašenja Grožnjana Gradom umjetnika. Zahvaljujemo Mirandi Legović i fotografima, sudionicima FET-a na aktivnom prispodobljavanju visoke obljetnice Grožnjana. Spojile su se intencije Novigrada kao epicentra fotografske umjetnosti s tradicionalnim likovnim postignućima Grožnjana", napisao je Eugen Borkovski