U nedavno usvojenom proračunu Grada Pule planirano je 49.108 eura za preliminarne aktivnosti buduće realizacije projekta Interpretacijskog centra Pule koje uključuju izradu konzervatorske podloge za pripremu projektne i ostale dokumentacije.
Interpretacijski centar Pule, kako piše u tekstu proračuna, osmišljen je kao moderni interpretacijski muzej grada koji će na suvremen način pričati priču Pule te obrađivati tematske cjeline: rimsko razdoblje, srednji i novi vijek, austrougarsko razdoblje, talijansko razdoblje, doba Jugoslavije, razdoblje hrvatske neovisnosti. Te bi cjeline činile ovaj muzej kompaktnom cjelinom koji bi na zoran način zrcalio prošlost grada koristeći modernu tehnologiju, digitalne alate interpretacije kulturne baštine
Pulska pročelnica za kulturu Emina Popović Sterpin prije dva mjeseca izjavila je da se interpretacijski centar planira u jednoj od pulskih utvrda, no pritom je negirala da je riječ o u tvrđavi Maria Luisa na Muzilu, time opovrgavajući i pulskog gradonačelnika Filipa Zoričića koji je u listopadu 2021. kazao da tvrđavu na Muzilu vidi kao središnji interpretacijski muzej grada Pule. Još nije odlučeno u kojoj će tvrđavi biti planirani centar, veli ona, ističući da je otvaranje ovog centra "jedan od kapitalnih projekata".
Pulska pročelnica za kulturu Emina Popović Sterpin
Od danas opravdano odsutne pročelnice čekamo odgovore na pitanja o kojoj se utvrdi radi, za čijim će se stručnim uslugama u kreiranju sadržaja centra posegnuti te koliko će koštati cijeli projekt.
Struka pojma nema o namjeri gradnje Interpretacijskog centra Pule, niti ju je itko iz Grada Pule kontaktirao, neovisno što stručnjaci koje smo nazvali predvode u Puli povijesni i arheološki muzej (a koji itekako zahvaćaju staru i novu povijest Pule) odnosno konzervatorski odjel, bez čijih se konzervatorskih podloga ne mogu koristiti pulske tvrđave.
Pročelnica Konzervatorskog odjela u Puli Lorella Limoncin Toth kaže: 'Nemam pojma o tome. Za sve tvrđave i utvrde koje nemaju konzervatorsku podlogu najvažnije je vlasničko pitanje , a većina utvrda su u državnom vlasništvu. Drugo, treba imati svu dokumentaciju, za što treba imati osnovnu konzervatorsku podlogu, snimak postojećeg stanja, najznačajnija istraživanja... Možda to jest kapitalni projekt, ali do mene nije stiglo. Ne znam u kom se pravcu ide, veli pročelnica Limoncin Toth.
Tvrđava na Monvidalu
Ravnatelj Arheološkog muzeja Istre Darko Komšo: "Ne znam ništa o tome. Čuo sam nešto, ali me nitko ništa nije službeno pitao. Interpretacijski centar nema, poput muzeja, originalne predmete s umjetničkom, kulturnom i društvenom vrijednošću, već se u takvim centrima uz visoku tehnologiju ilustrativnim medijima prezentira baština. Nije loše kao ideja, no sada svjedočimo poplavi takvih Interpretacijskih centara, a po meni su tek neki dobri".
Ravnatelj Povijesnog i pomorskog muzeja Istre na pulskom Kaštelu Gracijano Kešac bio je najkraći: "Ono što znam, znam iz medija".
Ravnateljica Muzeja suvremene umjetnosti Istre Ketrin Mijošek Miličević kaže: "Znam za ideju, ali službeno me nitko o tome nije informirao. Možda je to zato jer smo mi specifičan muzej".
Interpretirati = otkriti smisao neke stvari
U stručnom radu dr. sc. Caroline Martin Piñol, voditeljice muzeografskih i muzeoloških projekata Sveučilišta u Barceloni (a koji se bavi Interpretacijskim centrom u dolini Boí u Kataloniji, unutar kojeg se upravlja i interpretira osam crkava i jedna romanička kapelica koje su u studenome 2000. uvrštene na UNESCO-ovu listu svjetske baštine), ona pojašnjava da je pojam interpretacijskog centra suvremen koncept koji se najprije počeo primjenjivati u američkoj muzeografiji.
Riječ izložiti, od latinskoga 'exponere', označava postupak jasnog i metodičkog predstavljanja neke materije, dok s druge strane interpretirati, od latinskoga 'interpretare', znači otkriti smisao neke stvari.
Što je interpretacijski centar?
Svaki grad, selo ili regija posjeduje važnu kulturnu baštinu, bilo da je riječ o urbanističkoj, arhitektonskoj ili etnološkoj.
Međutim, da bi se ti resursi mogli doživljavati kao proizvod, veli dr. Caroline Martin Piñol, moraju se posjetiteljima predstaviti na prikladan način. To je jedna od zadaća interpretacijskog centra.
Druga mu je, pak, funkcija isključivo kulturno-obrazovne naravi. Riječ je o promicanju korištenja kulturnih i prirodnih resursa među samim stanovništvom, a posebno među školskim đacima. Funkcija nekog interpretacijskog centra podrazumijeva razjašnjavanje postojeće stvarnosti i prošlosti nekog kraja, čime to postaje korisno edukacijsko sredstvo na svim razinama obrazovanja.
Zbog svega navedenoga pod pojmom interpretacijskog centra podrazumijeva se kulturni sadržaj smješten u zgradi ili na otvorenome koji najčešće ne raspolaže originalnim predmetima i kojemu je cilj otkriti očito ili skriveno značenje onoga što se želi interpretirati.