Jedanaesto izdanje Visualia Festivala održat će se od 18. do 20. rujna. Od ove je godine Visualia dio projekta Imagine Peace zajedno s festivalima svjetla u Brixenu, Kopenhagenu, Essenu i Oslou.
Svaki festival partner predložio je nekoliko nacionalnih umjetnika/ica od kojih je iz svake države izabran jedan/a. Kao hrvatski predstavnik odabran je pulski umjetnik Petar Šćulac. Njegov će se rad „Stairs Between Wars" premijerno prikazati u Puli, a već u listopadu bit će prikazan na Essen Light Festivalu u Njemačkoj.
Povodom sudjelovanja na Visualia Festivalu razgovarali smo s Petrom Šćulcem.
„Svjetlosnim instalacijama bavim se zadnje tri-četiri godine. Počeo sam s idejom da se bavim sjenama, na koju sam došao tijekom rada. Tada sam krenuo u tom smjeru. Radovi su analogni, a izgledaju kao digitalni. Naravno da su ti radovi od tada do danas napredovali. Neki proces se događa, svaki rad je sve bolji. Bolji u ideji, u tehničkoj izvedbi. Ima tu i grešaka, kada ih ispraviš ili kada ih pustiš otkriješ nešto novo“, objašnjava Petar početak svog zanimanja za svjetlosnu umjetnost.
U početku su to bile projekcije za galeriju poput onih koje su prikazane na njegovoj izložbi „Zapuštene forme" u Dnevnom boravku Društvenog centra Rojc.

S izložbe „Zapuštene forme"
„Te male projekcije na zidu, koje su bile isključivo galerijski rad, smo proširili na vanjske zidove u suradnji s Markom, Nikolinom i ostalima uključenima u organizaciju Festivala što se na kraju super uklopilo u Visualiju. Suradnja s njima mi se do sada jako svidjela“, komentirao je Petar.
Objasnio je i što mu je važno tijekom suradnje na projektima:
„Taj mi projekt puno znači zato što je Marko Bolković, po meni, jedina osoba koju ja srećem u Puli koja je otvorena za promjene i za suradnju tog tipa. On me pozvao vidjevši moj rad i to jako cijenim jer smatram da se ovdje ponekad ne cijeni sami rad nego neka druga priča. To mi se jako dopalo što se tiče suradnje s Markom i otvoreno razgovaramo o novim idejama koje će se isto tako možda realizirati u njihovoj produkciji.“
Svjetlosna instalacija „Stairs Between Wars" bit će prikazana u dvorištu Arena Hospitality Groupa, iza kafića Skandal.
„Motivi su instalacije stepenice koje su izgrađene u različitim sistemima koji su nam svi obećavali neki mir, neko dobro i slično, a na kraju su svi propali ratom. To se uklapa u temu projekta Imagine Peace (zamisli mir). Jako mi je zanimljiva ta situacija kako su zamišljali mir u različitim sistemima i je li moguće zamisliti mir bez rata. Mjesto na kojem će se biti projekcija je malo zabačeno, mrak je i tamo se sa svjetlom može postići puno“, govori Petar.
„Tehnika je ista kao i u galerijskom radu, princip je isti, ali nismo više unutar galerije, nego vani jer smo povećali projekciju. Rad je uvijek neka slika, skulptura projicirana na zid analognim svjetlom. U mom su radu važne i same skulpture, a i njihova projekcija. Konkretno u ovom je radu riječ o stepenicama u zgradi Pošte, stepeništu Doma hrvatskih branitelja i unutarnjim stepenicama Spomenika ustanku naroda Banije i Korduna koji se nalazi na vrhu Petrove gore."
„Od ta tri rada za Visualiju, dva veća rada bit će otprilike veličine 7x4 metra, bit će projicirana skoro preko cijelog zida zgrade. Rad se projicira pomoću širokokutnog reflektora koji mora od zida biti udaljen oko 7-8 metara“, otkriva nam Petar.

Visualia 2024.
Inicijalna ideja je bila drukčija, a do igre sa sjenama došlo je slučajno.
„To je zapravo na početku trebala biti slika za zid, uopće nije trebalo biti svjetla. Onda kako sam radio, slučajno sam primijetio da uz pomoć svjetla preko tog rada dolazi do odlične sjene na zidu. Tijekom rada u ateljeu svako toliko provjeravam na jednom praznom zidu sa svjetlom kako izgleda sjena. Ako na tom malom zidu izgleda dobro, na velikom će izgledati još bolje“, objasnio je Petar.
U svojim sljedećim projektima Petar Šćulac uključit će i novu dimenziju.
„Trenutno imam još jednu ideju, projekt koji će dobro vizualno izgledati, a imat će i zvučnu komponentu koja će odraditi jednu atmosferu. Za tu mi ideju treba i produkcija i veliki prostor u kojem ću to moći izraditi jer će to biti za unutrašnji prostor. Audio dio je nešto novo u mom radu.“
Za kraj, otkrio nam je što misli o umjetnosti i kulturi u Puli.
„Umjetnost u Puli mogu usporediti s jednim malim gradićem u Portugalu. Taj je grad imao daleko više sluha za umjetnost. Ja sam se tamo došetao, tražio atelje i prodajni prostor što sam i dobio u centru grada bez problema. Nisu me puno ispitivali o tome što ću raditi, nego im je samo bilo stalo da napune prostor umjetnicima odnosno nekim kreativnim radom za koji su to namijenili. Tamo stvarno nije bilo nepotizma i sličnih stvari. Jednostavno je trebalo dostaviti ono što radiš, a oni su procijenili je li tvoj rad adekvatan za taj prostor. To mi se u Puli nikad nije dogodilo“, objašnjava Petar.
„U Puli tražim prostor od 2012. i nikad se nisam niti približio prostoru. Dio zasluga za to pridajem i sebi jer možda nisam dovoljno ambiciozan, a i ja sam fizička osoba, a ne udruga. Tako da mislim da ću ovdje jako teško dobiti prostor bez obzira na kvalitetu rada. Prema mojem iskustvu s kulturom u Puli, kulture u Puli ima, mislim da ima kvalitetnih ljudi koji rade kvalitetne stvari, ali mislim da nije dovoljno podržana. Uvijek je izlika da nema novaca za to. Možda drugi imaju nekakvo drukčije iskustvo, ali znam da sam ja negdje drugdje čak i s manje kvalitetnim radom prolazio puno bolje“, dodao je.
„Zahvalio bih organizatorima Visualije na ovoj prilici kao i Savezu udruga Rojca te Istarskoj županiji koji su mi na početku ovog rada dodijelili sredstva koja su mi pomogla u realizaciji ideja“, završio je Petar.

Visualia 2024.
Rad „Stairs Between Wars" kao i ostale svjetlosne instalacije moći će se vidjeti od 18. do 20. rujna u raznim dijelovima Pule. Festival svjetla Visualia prvi je od pet festivala koji će se održati, a koji su dio projekta Imagine Peace.
Projekt Imagine Peace, koji sufinancira Europska unija, potiče suradnju pet festivala i znanstvenih institucija, a cilj mu je istaknuti europsku kulturnu raznolikost, važnost trajnog mira i ekološku osviještenost u organizaciji festivala.