Poljak krao po Umagu. Provalio u hotel, trgovinu....
Muškarac je uhićen te je uz kaznenu prijavu 14. rujna u jutarnjim satima predan u pritvorsku jedinicu policije
Većina filmova prikazanih na Porečdoxu pokazuje težnju k ispadanju iz jasno definiranih žanrovskih određenja kroz formalna eksperimentiranja i propitkivanjem ustaljene podjele filmskih rodova na igrani, dokumentarni i eksperimentalni. Porečdox je u ovogodišnjem izdanju selekcijom filmova, uvođenjem nagrada žirija, dodatnim projekcijama izvan programa, suradnjama s ostalim festivalima i radionicom analogne fotografije pokazao da ima ambicije zaživjeti kao pravi filmski festival koji želi ponuditi više od samih projekcija filmova i dostići razine festivala većih gradova u Hrvatskoj i šire
Većina filmova prikazanih na Porečdoxu pokazuje težnju k ispadanju iz jasno definiranih žanrovskih određenja kroz formalna eksperimentiranja i propitkivanjem ustaljene podjele filmskih rodova na igrani, dokumentarni i eksperimentalni. Porečdox je u ovogodišnjem izdanju selekcijom filmova, uvođenjem nagrada žirija, dodatnim projekcijama izvan programa, suradnjama s ostalim festivalima i radionicom analogne fotografije pokazao da ima ambicije zaživjeti kao pravi filmski festival koji želi ponuditi više od samih projekcija filmova i dostići razine festivala većih gradova u Hrvatskoj i šire
Porečdox, porečki međunarodni festival dokumentarnog filma, održao se u svom 13. izdanju od 4. do 11. 11. 2023. uz više od 1400 posjetitelja. Atraktivan i sadržajan program ponudio je 32 filma u 38 projekcija u konkurentskom programu, programu van festivalske konkurencije te matinejama za djecu vrtićkog i školskog uzrasta, a obogatile su ga i jedna radionica, dvije izložbe, koncert te dva DJ-seta.
Program trinaestog izdanja međunarodnog festivala dokumentarnog filma Porečdox publici je predstavio vrijednosno relevantnu suvremenu svjetsku produkciju dokumentarnoga filma, kako renomiranih autora i autorica, tako i onih na filmskim počecima, za što su zaslužni selektori Karla Carević i Davor Sanvincenti. U odabiru kojim dominiraju cinéma vérité, dokufikcija i recentne tendencije preobrazbe uloge arhiva, ugodno iznenađuje zavidna razina tehničkih i estetskih sastavnica, ne samo u filmovima etabliranih imena, već i u nekim redateljskim prvijencima. No, i kod filmova skromnijih produkcijskih mogućnosti, itekako se mogu raspoznati različite autorske perspektive i kreativne formalne odluke kojima se sagledavaju određene problematike.
Ovogodišnji se festival u potpunosti oporavio od pandemijskog šoka koji je poremetio sva kulturna događanja te se vratio s dva dodatna dana u odnosu na prethodna izdanja, bogatijim programom i žirijem. Pa su tako uz tradicionalnu nagradu publike Charming Porečdox Audience Award, koja se dodjeljuje u čast Dragu Orliću, uvedene i nagrada žirija za najbolji film te posebno priznanje. Žiri u sastavu montažerke Sandre Bastašić, ravnateljice porečkog Pučkog otvorenog učilišta Snježane Radetić, filmske kritičarke Erike Roše i redatelja Mladena Đakovića najboljim je filmom festivala proglasio film Apolonia, Apolonia danske redateljice Lee Glob. Ovaj time-lapse dokumentarac sniman više od trinaest godina prati uspon mlade pariške umjetnice Apolonie Sokol da bi postupno prešao u film o odnosu između protagonistkinje i same redateljice sustavnim razotkrivanjem vlastite fikcionalnosti. Spajajući dokumentarističke elemente cinéma vérité žanra s konvencijama priče o odrastanju, ovaj slojevit, ali stilski koherentan film tematizira odnose između fikcije i stvarnosti, privatnog i političkog, autorske slobode i masovnog tržišta te ženskog tijela i umjetničkog djela postavljajući pitanje može li se živjeti autentično u svijetu represije, kapitala i licemjerja.
Posebno priznanje žiri je dodijelio filmu Između revolucija rumunjskoga redatelja Vlada Petrija zbog iznimno kreativnog spoja dokumentarizma arhivskih snimki koje nas vraćaju u doba rumunjske i iranske revolucije i fikcionalne priče u epistolarnoj formi o dvije prijateljice, Rumunjki Mariji i Iranki Zahri, čiji distancirani pogled na društveno-političke kontekste propitkuje vjerodostojnost kolektivnog pamćenja revolucionarnih događaja kako bi na njih bacio novo svjetlo te progovorio o sadašnjem trenutku. Porečka je publika nagradu dodijelila vizualno impresivnoj dokufikciji El Eco meksičko-salvadorske redateljice Tatiane Huezo. Snimateljska bravura Ernesta Parda te glazba Leonarda Heibluma i Jacoba Liebermana dočaravaju život malog meksičkog sela u kojem se običaji, tradicije i rodne uloge o kojima ovisi preživljavanje zajednice u nemilosrdnim uvjetima koje diktiraju prirodne sile, prenose poput jeke s koljena na koljeno. No, i u ovome strogo pragmatičnome mikrokozmosu, postoji prostor za buntovan čin čija jeka može odzvanjati do nekih budućih generacija. Opservacijskim se snimanjem odaje dojam vjerodostojnog prikaza svakodnevice, u igranim se dijelovima prenose tenzije između supružnika, roditelja i djece, a vješto pozicioniranje kamere lovi silu vremenskih prilika koja se nadvija nad prekarnim životima.
U natjecateljskome programu istaknuo se i film Suho tlo u plamenu portugalsko-brazilskog dvojca Joane Pimente i Adirleya Queirósa, u kojemu se živopisna stvarnost dviju gangsterica iz brazilskih favela nadopunjuje igranim scenama i amaterskim glumcima koji igraju verziju sebe u izdvojenom mjestu onkraj stvaranja brazilske nacije. U filmu Alis Nicolasa van Hemelrycka i Clare Weiskopf publika je mogla upoznati mlade kolumbijske tinejdžerke iz skloništa u Bogoti, čiji je zadatak bio konstruirati imaginarnu prijateljicu Alis. Daleko od fantazmagorije Alise u zemlji čudesa, kolumbijska Alis uronjena je u surovu svakodnevicu koja nam je ispričana u obliku intervjua s elementima epske naracije, gdje se ne može jasno raspoznati granica između fiktivne Alis i stvarnih iskustava mladih djevojaka. Na marginu francuskoga društva odveo nas je nagrađivani francuski dokumentarist Nicholas Philibert filmom Na Adamantu: Nitko nije savršen o dnevnoj psihijatrijskoj ustanovi Adamant usidrenoj na rijeci Seini u Parizu. Adamant prividno djeluje kao utopističko mjesto i otok solidarnosti gdje se pacijenti slobodno izražavaju kroz različite umjetničke forme, demokratski odlučuju o dnevnome redu i vode budžet, no kroz intervjue sa štićenicima razotkrivaju se svakodnevni izazovi pacijenata te nedostatak izvaninstitucionalne podrške i solidarnosti. Problematikom Drugoga u hrvatskome društvu pozabavila se Tea Vidović Dalipi u redateljskom debiju Snajka: Dnevnik očekivanja, u kojem preko intimne priče o svome braku s Romom Mirsadom razotkriva šire društvene predrasude i licemjerja. Publika je imala priliku pogledati prvijenac još jedne mlade redateljice. Radi se o filmu Ljubav nije u narančama Moldavke Otilije Babare o postsocijalističkoj emigraciji žena i njihovom razarajućem utjecaju na moldavske obitelji. Redateljica je vješto spojila amaterske videouratke u kojima djeca otvaraju poklone koje im majke šalju iz Italije s fikcionalnim prizorima na rubu apstrakcije koje funkcioniraju kao perspektive majki. U trenutnoj konstelaciji odnosa snaga na Bliskome istoku koju nažalost pratimo u medijima iz dana u dan, publiku je posebno zanimao film Sakupljači bilja palestinske vizualne umjetnice Jumane Manne o otporu palestinskih berača bilja koje je izraelska vlada zabranila pod izlikom zaštite prirode, ne bi li postepenim istiskivanjem palestinskog narodnog običaja demonstrirala svoju ekonomsku i političku moć.
Filmovi izvan konkurencije također su ispunili sva očekivanja. Za istarsku publiku posebno je bio zanimljiv film Mladena Đakovića Zemlja ognja o stradanjima na području Istre tijekom Drugog svjetskog rata. Kratkometražni film Baloni redateljice Meri Dishnice tematizirao je veze na daljinu, Lutajući oceanom Tome Zidića propitkivao je odnos između čovjeka i prirode, a Kako ubiti oblak finske redateljice Tuije Halttunen naglasio je moralne implikacije umjetnog stvaranja kiše u pustinjskim područjima. Prikazan je i film Nesvrstani, dio diptiha Dosje Labudović srpske redateljice Mile Turajlić, koji je popratila i zbirka Arhivski život Nesvrstanih otvorena u Maloj galeriji. I ove je godine Porečdox nastavio tradiciju prikazivanja dokumentarca s glazbenom tematikom dvama filmovima talijanskih redatelja. Ennio Giuseppea Tornatorea razotkrio nam je velikana filmske muzike Ennija Morriconea, dok je festival zatvorio film Bella ciao – Za slobodu Giulije Giapponesi o najpoznatijoj angažiranoj pjesmi na svijetu.
Porečka je publika mogla pogledati i četiri kratkometražna filma studentica s Umjetničke akademije u Splitu, a najmlađima su i ove godine prikazane animirane matineje u suradnji sa zagrebačkim Animafestom. Održana je i radionica analogne fotografije pod vodstvom Svena Stilinovića, čiji su radovi izloženi posljednjeg dana festivala.
Kako je to često slučaj u umjetnosti, pa tako i filmskoj, najzanimljivija ostvarenja su ona koja se ne daju svesti na jednoznačne interpretativne kategorije bilo koje vrste. U tom smislu većina filmova prikazanih na Porečdoxu pokazuje težnju k ispadanju iz jasno definiranih žanrovskih određenja kroz formalna eksperimentiranja i propitkivanjem ustaljene podjele filmskih rodova na igrani, dokumentarni i eksperimentalni. Porečdox je u ovogodišnjem izdanju selekcijom filmova, uvođenjem nagrada žirija, dodatnim projekcijama izvan programa, suradnjama s ostalim festivalima i radionicom analogne fotografije pokazao da ima ambicije zaživjeti kao pravi filmski festival koji želi ponuditi više od samih projekcija filmova i dostići razine festivala većih gradova u Hrvatskoj i šire. To je za manje sredine poput porečke cilj do kojeg se dolazi sustavnim radom i koji ćemo, ako organizatori ovako nastave, u nadolazećim izdanjima sigurno imati priliku gledati. (Erika Roša)
Muškarac je uhićen te je uz kaznenu prijavu 14. rujna u jutarnjim satima predan u pritvorsku jedinicu policije
Ocjenjivačka komisija je drugo mjesto dodijelila smokvenjaku OPG-a Loris Ferlin iz Vodnjana, dok je treće mjesto osvojio smokvenjak Margareta slastice iz Cresa
Istra bi mogla biti predvodnica šparugarstva, mogli bi biti pioniri, no potrebno je da za to imamo i potporu lokalne zajednice. Tržište za ovu deliciju postoji, kilogram divljih šparuga u Njemačkoj košta čak sto eura, i sami znate koliko koštaju u proljeće na tržnici - mac deset eura. Priroda nam je dala idealne uvjete, znanje se širi, potrebno je samo malo dobre volje i ovo će postati istarska ekskluziva, poziva Martinović
Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.
Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.