Biblijski motivi dugo su bili središnja tema i najboljih radova likovnih umjetnika, a kako su crkve i samostani među rijetkim mjestima u kojima su se slike ili pak freske javno izlagale, crkva je stoljećima bila najveći naručitelj umjetnina, što je dodatno činilo starozavjetne i novozavjetne prikaze vrlo čestim motivom izražavanja umjetnika.
Pored toga, ikonografsko prikazivanje ključnih scena za stvaranje i jačanje vjere, imale su i didaktičnu funkciju, obzirom na raširenu nepismenost naroda sve do 19. stoljeća.
Pored Isusova smaknuća na križu, jedna od glavnih prikazanih svetih tema je Isusovo rođenje. No, ako se kod raspeća prikaz temelji na jednom preciznom događaju, kod Božićnih scena često se, samom rođenju, spaja i drugi novozavjetni događaj, a to je Bogojavljanje, odnosno posjet i poklonstvo tri Kralja.
Bazilika Rođenja Isusova naziv je crkve u Betlehemu
I danas traje rasprava o stvarnom mjestu Isusovog rođenja: je li to bila spilja ili štala? Dok evanđelisti Marko I Ivan ne ulaze u detalje, Matej i Luka izričito tvrde da se Isus rodio u Betlehemu, ali bez ključnih pojedinosti o samom mjestu poroda. K tome, Lukini su navodi zbunjujući: on piše da jer nije bilo mjesta "na konaku" i da je zbog toga dijete povijeno i stavljeno u jasle (hranilica za životinje) što, s jedne strane, spomenom jaslica, navodi na to da se Isus zaista rodio u štali no, prema nekim novim teorijama temeljenim na prijevodima korištenih riječi, Isus se zaista rodio u jaslama, ali koje su se nalazile u prostoriji unutar neke kuće (toga je tada bilo) u kojoj nije bilo više mjesta u gostinjskoj sobi.
Varijanta o rođenju u spilji nastaje oko 150 godine sa svetim Justinom mučenikom koji spominje spilju koja se koristila kao štala. U apokrifnom evanđelju iz 6 .stoljeća, Pseudo Matej piše da je Isus rođen u spilji, gdje je ostao tri dana, da bi potom sljedeća 3 dana proveo u štali. Eto kompromisa.
Sve su navedene mogućnosti prisutne u najpoznatijim umjetničkim prikazima Isusovog rođenja, povodom Božića priredili smo izbor koji uključuje djela nepoznatog autora iz ranokršćanske faze, a potom sljedećih umjetnika: Giotto iz doba srednjovjekovne gotike, Piero Della Francesca, Botticelli, Ticijan i Giorgione iz razdoblja Renesanse, Caravaggio i El Greca iz manirizma te Rubens iz ranog baroka.
Isusovo rođenje, 3. st., Priscilline katakombe, RimIsusovo rođenje, Giotto, 1305., kapela Scrovegni, PadovaIsusovo rođenje, Piero della Francesca, 1470-75, National Gallery, LondonIsusovo rođenje, Sandro Botticcelli, 1470-75, National Gallery, London
Sveta obitelj, Tizian, 1510, National Gallery, London
Isusovo rođenje Allendale (prema imenu nekadašnjih vlasnika), poznata i kao „Poklonstvo Kraljeva" Giorgione 1500-1505, National Gallery of Art, Washington
Isusovo rođenje, El Greco, 1603-1695, oltarna pala u svetište Gospe od Milosrđa u Illescasu u Španjolskoj
Isusovo rođenje, Caravaggio, 1609 Museo Regionale di Messina / Regionalni muzej u Messini
Poklonstvo Pastira, Rubens,1608, Fermo, Pinacoteca civica / Fermo (Italija), umjetnička Galerija