Kultura

Danski film 'FLEE', JONAS POHER RASMUSSEN, 2021.

Recenzija: Animirana potresna priča o izbjeglici iz Afganistana

U danskom dokumentarno-animiranom filmu "Flee", izbjeglica iz Afganistana svom srednjoškolskom prijatelju (redatelju) postepeno priča o bolnim sjećanjima koja većinu nikome nikad nije rekao, ali iznosi i činjenice iz sadašnjeg života sa svojim budućim suprugom Kasperom. Film je nastao prema istinitim događajima, a Aminov identitet je izmišljen za potrebe filma


 
4 min
Iva Sirotić
Od početka Aminove priče susrećemo se i s pitanjem njegovog gay identiteta,koji razotkrivamo kroz njegova sjećanja

U danskom dokumentarno-animiranom filmu "Flee", izbjeglica iz Afganistana svom srednjoškolskom prijatelju (redatelju) postepeno priča o bolnim sjećanjima koja većinu nikome nikad nije rekao, ali iznosi i činjenice iz sadašnjeg života sa svojim budućim suprugom Kasperom. Film je nastao prema istinitim događajima, a Aminov identitet je izmišljen za potrebe filma

Privlače me priče o autsajderima. redatelj Jonas Poher Rasmussen

Amin je s bratom, sestrama i majkom pobjegao iz Kabula nakon sovjetskog povlačenja 1989. godine i stradavanja njegovog oca disidenta kojeg su u zatvoru ubili mudžahedini.

Nakon prebjega njegove obitelji u Moskvu s turističkom vizom, godinama su se skrivali u iznajmljenom stanu, pretežito gledajući meksičke sapunice. Aminove dvije sestre prve su prevezene u Švedsku na kontejnerskom brodu.

Nakon nekog vremena i Amin je, sa svojom majkom i bratom pokušao pobjeći. Mukotrpno i zastrašujuće putovanje po Rusiji, te ukrcavanje na maleni brod preko Baltika; njegova je tada već starija majka, jedva izdržala.

Taj pokušaj bijega iz Rusije nije im uspio, pa su svi deportirani natrag u Moskvu. Amin i brat počinju tražiti pouzdanije trafikere.

Novi trafikeri uputili su ga u jedini način da mu uspije bijeg u Dansku; da se preda u zračnoj luci u Kopenhagenu tvrdeći da mu je cijela obitelj mrtva.

Ta laž je bila ključna kako bi ga prihvatili kao maloljetno izbjegličko siroče. Otkrivanje istine i danas bi moglo zakomplicirati njegov boravak u Danskoj.

Od početka Aminove priče susrećemo se i s pitanjem njegovog gay identiteta, koje zaigrano razotkrivamo kroz njegova sjećanja.

Izvrstan momenat je u razgovoru s danskom socijalnom pedagoginjom u kojem Amin tvrdi da ima bolest od koje se mora izliječiti jer mu se sviđaju muškarci (tako su ga naučili u Afganistanu, te nastavili u Rusiji), a ona mu govori da je s njime sve u redu.

Animacija protkana dokumentarnim televizijskim isječcima povezuje Aminovu sadašnjost i prošlost, ne otkrivajući identitet osobe o čijoj se životnoj priči radi.

Međunarodni uspjeh jedinstvenog animiranog dokumentarca

Film ‘Flee’ pobijedio je na uglednom festivalu animiranog filma u Annecyju, gdje je također nagrađena i originalna glazba kompozitora Una Helmerssona. Osvojio je i dansku filmsku nagradu ‘Robert’ za najbolji dokumentarac i najbolju originalnu glazbu.

Na Sundanceu 2021. osvojio je nagradu najboljeg dokumentarca u međunarodnoj konkurenciji, a kritičari Indiewirea proglasili su ga najboljim dokumentarcem 2021. godine.

‘Flee’ je prvi film ikada koji je Akademija nominirala u kategorijama najboljeg dokumentarca, najboljeg animiranog filma i najboljeg stranog filma.

‘Flee’ je treći film ikad dosad nominiran za najbolji dokumentarac i najbolji strani film, nakon poetske ‘Medene zemlje’ iz Sjeverne Makedonije; i zastrašujuće realnosti rumunjskog ‘Kolektiva’, oboje iz 2019.

Ovdje bi bilo loše ne spomenuti izvrsni, višestruko nagrađivani izraelski animirani film “Valcer s Bashirom”, koji izbacuje iz kolotečine percepcije sjećanja.

‘Valcer s Bashirom’ prvi je animirani film ikad koji je Akademija nominirala u kategoriji najboljeg filma na stranom jeziku, 2009. godine. Na Youtubeu je dostupan s engleskim titlovima.

Animirani dio filma ‘Flee’ nije napravljen klasičnom rotoskopijom, već su kadrovi intervjua s Aminom, nakon što su snimljeni, korišteni kao referenca za ručno ilustriranje. Izuzetno detaljno ilustriran je emotivni razvoj Aminovog lika kroz 20-ak godina.

To je znatno produžilo ionako dugačak proces proizvodnje dugometražnog animiranog filma, kao i podiglo financijske zahtjeve i ljudske resurse, posebno za dugometražne uratke. Direktor animacije je Kenneth Ladekjaer, umjetnički direktor Jess Nicholls, a dizajner likova Mikkel Sommer.

Obiteljska priča o izbjeglištvu suptilno je približena širokoj publici

Dokumentarno animirani film, kao vrlo rijetka forma, sve je popularniji upravo u temama poput ove, gdje je osobna priča protagonista izrazito bolna. Na taj ju je način pitkije približiti širokoj publici koja je svojim životnim uvjetima i sredinom gdje živi, vrlo daleko od protagonistovog realiteta, kojeg se opisuje ovim narativom.

Također je vizualno vrlo zanimljivo rješenje u slučaju kad se radi zaštite, ne smije otkriti identitet osobe o čijoj se životnoj priči radi, poput Aminovog.

Kombinacijom odličnih ilustracija, emotivne glazbe čiji naboj prati razvoj radnje, dokumentarnih isječaka te neposrednim Aminovim pripovijedanjem (u ležećem položaju, koji se nekad koristio u radijskim intervjuima, radi lakšeg prizivanja sjećanja) postignut je opuštajući i posve neoptužujući ton filma.

Empatija za ljudska bića, za njihova prekinuta djetinjstva, te prerane životne borbe i otkrivanje identiteta koje su ih snašle, glavna su nit poveznica ovog autentičnog redateljsko umjetničkog koncepta.

Dramaturški je vrlo dobro istaknut glavni motiv Aminove sudbine i života, no ova je priča i vrlo obiteljska. Počinje od Aminovog djetinjstva, te usputno prati i njegove roditelje, a i njegov nastariji brat je zapravo zaslužan za njihov, na kraju ipak uspješan prelazak u Skandinaviju.

Stoga pri kraju uratka, koji dolazi poput genijalnog osvježenja (i nećemo ga otkriti), kao da nedostaje djelić više tog odnosa s obitelji nakon što se outao pred njima, njihova života i obiteljske dinamike u posve novoj sredini.

Originalni soundtrack:


Nastavite čitati

Svijet
 

Washington poslao Ukrajini novi raketni sustav dugog dometa

Predsjednik Joe Biden je upozorio da bi, ako Ukrajina ne uspije, sljedeći korak ruskog predsjednika Vladimira Putina mogao biti izravan napad na saveznike u NATO-u: "Ne bismo imali drugog izbora nego priteći im u pomoć. Baš kao što su naši saveznici u NATO-u pritekli u pomoć nama nakon napada 11. rujna."

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.