republika - dugi

NETFLIX, 2022.

Recenzija nove Netflixove serije 'WEDNESDAY': 'Socijalne su mreže otupljujući bezdan isprazne informacije"

Osmodijelna serija dijelom je fantazija, a dijelom misterij ubojstva te deadpan (suhoparna, vrlo izravna) komedija s elementima horora. No, uglavnom je to priča o odrastanju u formi srednjoškolske drame. U središtu radnje je tinejdžerka gotičarka alergična na boje; čelistica koja gotovo nikad ne trepće, a do tuđeg mišljenja kao ni do prijateljstva, nimalo ne mari. Prve četiri epizode režirao je Tim Burton, a režiju posljednje četiri prepustio je Jamesu Marshallu i Gandji Monteiro

6 min

Suvremeni prikaz života jedne od članica kultne filmske obitelji Addams, osmodijelna Netflixova serija ‘Wednesday’ dijelom je fantazija a dijelom misterij ubojstva, te deadpan (suhoparna, vrlo izravna) komedija s elementima horora. No, uglavnom je to priča o odrastanju u formi srednjoškolske drame.

U središtu radnje je tinejdžerka gotičarka alergična na boje, čelistica koja gotovo nikad ne trepće, a do tuđeg mišljenja kao ni do prijateljstva, nimalo ne mari. Prve četiri epizode režirao je Tim Burton, a režiju posljednje četiri prepustio je Jamesu Marshallu i Gandji Monteiro.

Novi život obitelji Addams

Nakon krvoločne osvete dječacima koji su mučili njezinog brata, Wednesday (Jenna Ortega) izbačena je iz škole. Njezina majka Morticia (Catherine Zeta-Jones) i otac Gomez (Luis Guzmán) zbog toga je šalju u školu za izopćenike, Akademiju Nikad više, koju su i oni nekoć pohađali. The Thing ili Stvar, živa, pokretna odsječena ruka, pridružuje se Wednesday kako bi izvještavala roditelje, no ona ju pridobije kao svog suradnika i pomoćnika. Stvar igra mađioničar Victor Dorobantu. U sedmoj epizodi pojavljuje se i ćelavi Ujak Fester (Fred Armisen), šašavi kriminalac u vječitom bijegu.

Škola se nalazi u blizini kolonijalnog gradića Jerihon kojeg su osnovali hodočasnici. U okolnim se šumama događaju neobična ubojstva, koja izgledaju kao da ih je počinilo čudovište. Wednesday je prisiljena odlaziti na seanse kod školske psihologice kako bi se prilagodila okolini u koju je dovedena protiv svoje volje. Privikava se na suživot sa živopisno odjevenom cimericom koja za razliku od nje, voli društvene mreže i sve će učiniti kako bi imala mnogo prijatelja u stvarnom i virtualnom svijetu. Dobroćudna vukodlakica, plavuša Enid (Emma Myers) i Wednesday, svoju su prostranu sobu Ophelia Hall na vrhu zamaka, podijelile na pola, sukladno svojim sklonostima prema bojama.

Simboliku radova Edgara Allana Poe-a susrećemo u slici i narativu. Samo ime Akademije nazvano je po onome što njegov Gavran ponavlja, a i jedan od najvažnijih sportskih događaja škole, je Poeov Kup u drugoj epizodi. Upravo su kostimirano natjecanje u veslanju(Poev Kup), kao i sama ideja Akademije na kojoj su učenici raznih natprirodnih moći, već viđeni u poznatom ciklusu fantazije ‘Harry Potter’. Rusvaj u kojeg se pretvorio eklektični maturalni ples u dvorani boje leda, gdje para evaporira iz čarobnjačkog koktela dobrodošlice, naginje događajima iz horora ‘Carrie’.

Tu su i školske klike, prva zaljubljivanja i slomljena srca, kodeksi tajnog društva, te uštogljena ravnateljica Larissa (Gwendoline Christie) koja je nekoć pohađala tu istu školu. Christina Ricci koja je u nekadašnjim ekranizacijama igrala Wednesday, ovdje je Mrs. Thornhill, naizgled pitoma učiteljica bez posebnih moći, točnije ona je ‘običnjak’.

Šesnaestogodišnjakinja Wednesday

Djevojka sitna rasta s dvije dugačke pletenice, ne voli snobove s gadgetima, bogate sportaše ni razdragane djevojke. Nema interesa za gotovo ništa čime se bave njezini vršnjaci. Ako nešto i napravi za nekog od njih, ona time rješava svoj tajni zadatak ili se upoznaje s nekim tko će je odvesti na mjesto koje mora istražiti. Istovremeno je na meti mnogih dječaka kojima su njezina mistika i staromodnost uzbudljive, dok ih se većina muči sa nesposobnošću kontrole vlastitih supermoći i činjenicom da su izopćenici.

Ona želi biti autsajderica, a gdje god se upetlja, nekoga životno ugrozi, no sve završi dobro. Neki nevini ljudi ipak stradaju. Njezini sardonični, neugodni komentari i zaključci, smiješni su zbog njezinog nedostatka interesa za svaku vrstu humora ili emotivne povezanosti, ali i izvrsne izvedbe Jenne Ortege.

Wednesday je time što je i čudna i smiješna, zbunjena nametnutim životnim normama i posve sigurna u sebe, izvanredna ali i tipična tinejdžerka. No, protokom radnje ona ipak zericu omekša. Malo bolje razumije i prihvaća roditelje, čak i svoju majku. Sazrijevajući, njezina kontradiktornost blago opada, ali ona ostaje vjerna svojoj mračnoj prirodi.

Iako je Wednesday Addams dosad bila djevojčica, njezin spinoff progres u gotičku tinejdžersku kraljicu vještičjih moći, u izvrsnoj scenskoj i mimičkoj izvedbi Jenne Ortege, čini je teen vladaricom malih ekrana. Njezini superiorni uvidi, tvrdoglavost, kao i društveni komentari postavljaju je kao pozitivnu pobjednicu priče, ezoteričnu dark heroinu čija je narav izgradila srž ovog narativa.

'I find social media to be a soul-sucking void of meaningless information' ('Socijalne su mreže otupljujući bezdan isprazne informacije.) Wednesday

Narativ serije kombinacija je odrastanja tinejdžera i strašnih duhova, te niza zastrašujućih, nerazjašnjavajućih ubojstava. Tako je spojen proces kojeg svatko poznaje, s nečim tajanstvenim. Priča je približena mlađoj populaciji, dok ostaje zanimljiva i odraslima, a istovremeno je i nastavak priče o Addamsovima, koju svi znamo. Dio konačnog razrješenja zapleta događa se u kripti, koja je kao jedno od bitnih mjesta radnje, gotovo pa školski odabran filmski objekt gotičke fikcije. Kreatori serije su Alfred Gough i Miles Millar.

Svjetovi Tima Burtona

Tim Burton, svestrani je autor, ilustrator, animator, redatelj i producent brojnih igranih I animiranih filmova.

U svojim fantazijama često dočarava upravo gotičku, dark atmosferu i dojam. Poznat je po naputku ‘pravi kut je krivi kut’ zbog scenografskih elemenata pod oštrim kutevima (postavljenima prema centralnoj osi kadra) kojima stvara fantastično stiliziranu stvarnost, u izraženom kontrastu tame i svjetla. Kako voli koristiti žablju perspektivu, takvi se 'nagnuti' objekti doimaju zastrašujućima, kao da će se srušiti. Ovdje time dodatno ističe sitnu Wednesdayinu figuru, u borbi s nadnaravnim silama i čudovištima.

Njegovi filmovi, puni mističnih rekvizita poput kutijica, mačeva ili talismana, periodnih kostima od starinskih tkanina, frizura s maštovitim šinjonima, kao i maestralne filmske glazbe i glasa, te svakojakih zvukova, često su nagrađeni upravo u kategorijama scenografije, set dekoracije, maske, kostima ili glazbe. Dvaput je nominiran za Oscara za najbolji animirani film: ‘Mrtva nevjesta’ 2006. i ‘Moje nadraže čudovište’ 2013. Njegov film o netalentiranom ali ambicioznom redatelju, ‘Ed Wood’ osvojio je 1995. dva Oscara, za najbolju sporednu mušku ulogu (Martin Landau) i skupine slikara maske, za najbolju filmsku masku.

Scenograf Marc Scruton, koji je već radio s Burtonom, ističe da su gargoyles, koje posvuda vidimo po fasadama, važan dio vizuala filma. To su groteskni ukrasi koji predstavljaju fantastična, mitološka bića ili bića iz mašte, sa ili bez tijela. Ovdje predstavljaju začudne likove koji pohađaju Akademiju, objašnjavajući tako zamršen zaplet, koji proizlazi iz različitih nadnaravnih moći svakog učenika.

U trećoj epizodi čujemo 'Nothing Else Matters' u obradi Apocalyptice. Autori glazbe koja sadrži i poznate glazbene teme obitelji Addams, zatim Rolling Stonese, Dua Lipa, The Cramps, Edit Piaf, itd. kao i prepoznatljivo ‘Addamsovo’ pucketanje prstima (kojima se otvara ulaz u tajnu knjižnicu Akademije gdje se održavaju sastanci tajnog društva), su Chris Bacon i Danny Elfman. Elfman je dosad četiri puta nominiran za Oscara (‘Milk’, ‘Krupna riba’, ‘Ljudi u crnom’, Dobri Will Hunting’) za filmsku glazbu, te je dugogodišnji Burtonov suradnik (‘Batman’, ‘Edward Škaroruki’, ‘Bubimir’, ‘Sanjiva dolina’, itd.).

Serija je u cijelosti snimljena u Rumunjskoj, u Bukureštu i okolici, te u Transilvaniji. Neoromanički dvorac Cantacuzino u pokrajini Munteniji igrao je zamak Akademije. Snimalo se u još nekoliko rumunjskih palača i povijesnih spomenika, a dio je snimljen i u studiju. Tim s više od 50  članova radio je na vizualnim efektima serije.

Serija 'Wednesday' vrlo visoke ocjene na imdb-u, 8.5 (koja je još uvijek uzlazna) dostupna je na Netflixu, simbolično, od prošle srijede. Prema Netflixovoj klasifikaciji primjerena je djeci starijoj od 14 godina. Trenutno je na prvom mjestu gledanosti Netflixovih serija

Ocjena serije 4 / 5

Istra

Poznata su gotovo sva imena vodećih kandidata u našoj izbornoj jedinici, čak i Furio Radin dobio protukandidata

Danas je bio predzadnji dan za predaju kandidacijskih lista za parlamentarne izbore, a to su učinile i mnoge stranke i koalicije koje će glasove tražiti u našoj, osmoj izbornoj jedinici * Corrado Dussich iz Buja neočekivano se kandidirao za zastupničko mjesto Talijanske nacionalne zajednice, a nije isključeno da u izbornim listama pronađemo i ime osebujnog načelnika Višnjana Angela Matticha * Sutra objavljujemo razgovor s frontmenom grupe Film Jurom Stublićem, autorom pjesme "Rijeke pravde", dva tjedna nakon što je predsjednik Republike Zoran Milanović stihovima te pjesme preokrenuo zemlju naglavačke