Oblačno s pljuskovima i grmljavinom
Vjetar većinom slab. Na sjevernom Jadranu samo ponegdje umjerena bura i sjeverozapadnjak
Dio radništva je duboko zaglibio s nacionalističkom desnicom, a dio lunja od jednog do drugog političkog šarlatana. Radništvo će se vratiti ljevici kad to ljevica zasluži. Za sada nije. Prije Drugog svjetskog rata partijski volonteri su radnicima na crvenoj Trešnjevki čuvali djecu dok su ovi na poslu, a starijim stanovnicima su cijepali drva * Gredelj je bio onaj nukleus iz kojega je industrijaliziran ostatak SR Hrvatske
Dio radništva je duboko zaglibio s nacionalističkom desnicom, a dio lunja od jednog do drugog političkog šarlatana. Radništvo će se vratiti ljevici kad to ljevica zasluži. Za sada nije. Prije Drugog svjetskog rata partijski volonteri su radnicima na crvenoj Trešnjevki čuvali djecu dok su ovi na poslu, a starijim stanovnicima su cijepali drva * Gredelj je bio onaj nukleus iz kojega je industrijaliziran ostatak SR Hrvatske
Nagrađivani redatelj Goran Dević dolazi večeras u 20 sati u pulski Klub & knjižaru Giardini 2 na projekciju svog dokumentarno-igranog filma "Što da se radi?", filma koji govori o borcima i radnicima, sanjarima i revolucionarima, sindikalnim vođama i stečajnim upraviteljima, u krajnjoj liniji o nezaštićenom pravu na rad. Dević je kamerom pratio desetogodišnju borbu sindikata posrnule Tvornice vagona Gredelj.
Što Vas je potaknulo da snimite upravo ovu priču? Kako ste došli do sindikalca Željka i priče o Gredelju?
Prije 12-ak godina imao sam želju napraviti igrani film o pobuni radnika u nekoj zamišljenoj hrvatskoj tvornici. Scenarij sam počeo pisati sa Andrejem Nikolaidisom, jednim od meni najdražih pisaca naše generacije. Za vrijeme pisanja tog teksta niti 500 metara od mog stana u Zagrebu odigravala se drama u TŽV Gredelju. Nakon velikih prosvjeda, jedan od sindikalnih čelnika, radnik, oduzeo si je život jer si je samonametnuo krivnju za potencijalnu propast svoje tvornice. Nakon što sam te tragične informacije primijetio u medijima, zamolio sam sindikalce da kao promatrač sudjelujem u njihovim prosvjedima. Koliko god mi je bilo neugodno tražiti tako nešto, smatrao sam da je za budući igrani film nužno ovako teške stvari osjetiti iz prve ruke. Sindikalci Gredelja, radnici, otvoreno su me primili i s njima sam ostao naredno desetljeće.
Kako su radnici reagirali na činjenicu da ih snimate? Koliko vam je trebalo da steknete poziciju nevidljivog autora?
Događaji su od prvog trena bili toliko "jaki" i stvari su se događale brzo da na mene nitko nije obraćao pažnju. Prihvatili su me kao jednoga od njih i to je bila vrlo privilegirana pozicija. Nadam se da sam ju svojim filmom opravdao.
Koliko je Gredelj, proizvodeći vlakove još od 1954., bio važan za industrijalizaciju socijalističke Hrvatske?
Gredelj je bio onaj nukleus iz kojega je industrijaliziran ostatak SR Hrvatske.
Gredelj je imao u slavna vremena 5000 radnika, a danas, nakon što ih je prije par godina preuzela slovačka grupa Tatravagonka, osam puta manje. Kako doživljavate današnji Gredelj?
Držim mu fige, kao i svakom privrednom subjektu koji zapošljava ljude. Želim im sve najbolje.
Prije više od šest godina, uoči pulske projekcije vašeg sjajnog filma "Na vodi" kazali ste mi i ovo: "Naprosto se kao filmaš više pouzdam u vlastiti emocionalni svijet, a manje na zanat kojim raspolažem. Ako sam ja na nešto reagirao emocionalno, postoji neka šansa da će tako reagirati i bilo tko drugi u publici. Napola radim filmove racionalno, a napola kao instinktivac koji se igra s emocijama koje smo uspjeli iz svijeta dovesti u montažu".
Kako ste radeći ovaj film balansirali estetsku stranu s potrebom da ostanete vjerni stvarnosti, tim više što ste u deset godina snimanja skupili puno autentičnog, životnog materijala?
Ne mislim da bi dokumentarni film trebao biti vjeran stvarnosti. Već činjenica da postoji osoba ili osobe koja selektiraju što će se od te stvarnosti snimati, a što ne, a kasnije što će se od tog već selektiranog materijala ostaviti u filmu a što baciti, na neki način isključuju svaki oblik tzv. "objektivnosti" ili tzv. "istinitosti". Dokumentarni film je prije svega Film. A Film ima svoje zakonitosti. Tim je i teže napraviti dobar i točan dokumentarni film. Kad govorim o točnosti, mislim na emotivno točan film, dakle ponovno se vraćamo na sferu instinkta.
Rodom ste iz Siska, nekad industrijskog, radničkog središta Hrvatske, s Ina Rafinerijom nafte, Željezarom Sisak, Termoelektranom, kemijskom industrijom Radonja, tekstilnom industrijom Siscia, tvornicom alkoholnih i bezalkoholnih pića Segestica... Koliko je njihovo gašenje utjecalo na vas osobno, a onda i na vaš dokumentaristički opus?
U svakoj od nabrojanih firmi su mi radili otac i majka ili vrlo bliski srodnici. Mislim da jedino u Segestici od mojih nitko nije radio. U tvorničkom krugu Radonje, gdje je moja majka proživjela radni vijek, preko ograde sam neki dan vidio stado ovaca. No, Sisak po ničemu nije iznimka. Rat i deindustrijalizacija su utjecali i utječu na sve nas kao ljude, pa posljedično i na mene kao filmskog radnika.
Kao i Sisak, i Pula je nakon propasti brodogradilišta Uljanik i drugih tvornica, stekla status postindustrijskog grada, sada ovisnički oslonjenog na turizam, na rentijerstvo, na prekarni rad. Kako biste uopće opisali današnje radnike? I koja ih to ljevica, ako uopće postoji bez jakih sindikata i bez tvornica, može zastupati i na koji način?
Radnici su i danas i prije, svi oni koji žive od svog rada. Kao i na zapadu i kod nas, tzv. ljevica je izdala radništvo, pa su radnici prešli na desnicu. Dio je duboko zaglibio s nacionalističkom desnicom, a dio lunja od jednog do drugog političkog šarlatana. Radništvo će se vratiti ljevici kad to ljevica zasluži. Za sada nije. Prije Drugog svjetskog rata partijski volonteri su radnicima na crvenoj Trešnjevki čuvali djecu dok su ovi na poslu, a starijim stanovnicima su cijepali drva.
Možemo li se kao društvo izvući bez reindustrijalizacije i kako to učiniti? I u slučaju Gredelja, Uljanika i stotine propalih tvornica nama je, uz radna mjesta, nestalo ogromno znanje, inženjeri, stručnjaci, projektanti..., uz masovan odlazak kvalificirane radne snage u zapadne zemlje. Ostajemo li trajno rubna kolonijalna zemlja EU-a za odmor i ulaganje u nekretnine?
Da, proces ste opisali tako da se nema više što dodati.
Jednom ste se našalili da biste, da ste znali da ćete snimati sve crne filmove, otišli u
zidare pa bar gledali kuću koju ste napravili. Prije ovog razgovora radili ste u montaži? Snimate li ovaj put možda komediju?
Uf, ne sjećam se svoje šale... U montaži sam sa Vanjom Siručekom koji je montirao dobar dio onoga što radim. Ni ovaj puta nije komedija, po drugi puta se bavim stanarima jedne zgrade u Sisku.
Goran Dević rođen je 1971. godine u Sisku. Studirao je pravo i arheologiju. Diplomirao je filmsku i TV režiju na ADU Zagreb, gdje danas radi kao docent na BA i MA studiju Filmske i TV režije.
Redatelj je i scenarist 20-ak dokumentarnih i igranih filmova. Kao koautor napisao je scenarij i režirao nagrađivani igrani film "Crnci".
Autor je nagrađivanih dokumentarnih filmova: Na vodi (2018), Buffet Željezara (2017), 65+ (2016), Dvije peći za udarnika Josipa Trojka (2012), Don Juan: Oprostite, gospođice (2010), Poplava (2010), Sretna zemlja (2009), Tri (2008), Nemam ti šta reć’ lijepo (2005), Uvozne vrane (2004) i drugi. Film Crnci (2009), osvojio je više nagrada: grand prix Ljubljana Film Festival Slovenia 2009; grand prix Festival autorskog filma Serbia 2009; FIPRESCI award Cottbus Film Festival Germany 2009; specijalna nagrada za režiju Cottbus Film Festival Germany 2009; Zlatna arena za režiju Pula Film Festival 2009.
Retrospektive njegovih dokumentarnih filmova prikazane su u Arsenal Berlin i Crossing Europe Filmfestival Linz.
Vjetar većinom slab. Na sjevernom Jadranu samo ponegdje umjerena bura i sjeverozapadnjak
Kandidate koji su ušli u drugi izborni krug DIP podsjeća da mu sedam dana prije izbora, zaključno s 24. svibnja trebaju dostaviti izvješća kako su financirali promidžbu, što uključuje izvješća o troškovima, donacijama i popustu koji su dobili za medijsko oglašavanje
Optužnica je podignuta još u prosincu 2022., godinu dana nakon uhićenja Gabrijele Žalac i ostalih aktera ove afere. Osim vještačenja, u optužnici su kao dokazi priložene i poruke što ih je Žalac razmjenjivala s tadašnjom državnom tajnicom Josipom Pleslić, ex Rimac. U tim su porukama spominjale osobu označenu inicijalima "AP", a iz njihova sadržaja moglo se zaključiti da je riječ o premijeru Andreju Plenkoviću
Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.
Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.