Predsjednik IDS-a i kandidat te stranke za župana Dalibor Paus prozvao je danas nadležno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i nadležnog ministra Olega Butkovića zbog ignoriranja slučaja nasukanog broda Deala kod ulaza u luku Raša.
Paus je skupa s načelnicima Raše Leom Knapićem i načelnikom Marčane Predragom Pliškom održao konferenciju za novinare u krničkom portu iz kojeg su novinari potom brodom otišli do nasukanog broda.
Paus je, među ostalim, upozorio da ni deset mjeseci od nasukavanja, brod još nije uklonjen. Nije štedio ni istarskog župana Borisa Miletića ali ni druge političke opcije u Istri koje, kako je naveo, o ovom gorućem problemu šute.
- Deset mjeseci se borimo da maknemo ovu grdosiju iz dvorišta naših ljudi, iz dvorišta žitelja općina Marčana, Raša i Barban koji svi zajedno dijele ovaj raški zaljev. Deset mjeseci se borimo i deset mjeseci nas Butković ignorira unatoč službenim apelima naših općinskih vijeća Barbana, Raše i Marčane. Da je kojim slučajem ova grdosija ispred vile Costabella ili recimo Dubrovnika, sigurno bi bila uklonjena i mislim da to nije fer prema Istrijanima. Najviše me ljuti i nije mi jasno da nitko od ostalih političkih aktera, niti istarski župan, niti HDZ, niti SDP Istre nisu ni "A" rekli o ovoj temi. Ali nema veze, tu smo mi i borimo se da sačuvamo naše more, okoliš i naš turizam, kazao je Paus.
Na konferenciji je sudjelovao i Neven Iveša, biolog s Fakulteta prirodnih znanosti u Puli, rekavši "da stanje zbog proteka vremena nije nimalo zadovoljavajuće".
- S jedne strane dolina Raše je zaštićena kategorijom Natura 2000 i cijelo područje raškog zaljeva ulazi unutar posebne regulacije ribolova zbog svojih vrijednosti. To je jedini važan estuarij na istočnoj obali Istre koja snabdijeva nutrijentima i svime što je bitno za morski eko sustav cijelo ovo područje. To zapravo govori koliko je ovaj problem velik. Vjerujem da Lučka kapetanija i nadležno Ministarstvo rade nešto po tom pitanju, no činjenica je da sve ovo predugo traje, a svakim danom su štete za okoliš sve veće, upozorio je Iveša.
Istaknuo je da su vjerojatno poduzete određene mjere što se tiče uklanjanja sanitarnih i otpadnih voda kao i goriva, no problem je, tvrdi, što se zbog dotrajalosti broda, opasne tvari zasigurno ispuštaju u okoliš i u ovaj vrijedan eko sustav.
- Postoji više načina kako riješiti problem, no jedan koji nikako nije prihvatljiv je odsukavanje broda. Kada bi se jedan takav brod odsukao, to bi bi moglo izazvati dugoročnu štetu. Jedan od primjera kako to riješiti je primjer broda Coste Concordie u Italiji kao i angažiranje domaćih tvrtki i stanovništva kada je od tog broda dobivena vrijedna sirovina, kazao je Iveša.
Apelirao je na nadležne institucije da prestanu ignorirati ovaj problem i da javnosti pruže relevantne informacije.
- More je opće javno dobro i građani koji tu žive trebaju dobiti sve relevantne informacije kako bi znali što ih čeka. S jedne strane imamo potencijalnu ekološku bombu i opasnost za okoliš, a s druge strane značajno vizualno zagađenje prostora i neugodan prizor i za sve naše goste. Da se to dogodilo u Dalmaciji, sigurno danas ne bi bili ovdje, kazao je Iveša.
Naglasio je da se i na ovom primjeru pokazalo koliko je velik problem u komunikaciji s nadležnim institucijama te da očito za sve ne vrijede ista pravila.
Iveša je upozorio na niz ekoloških incidenata koji su se zadnjih godina dogodili u Istri.
- Sjetimo se da je prije dvije godine stradala cijela trgetska vala kada se izlilo libijsko gorivo. Znamo što se dogodilo u ližnjanskom akvatoriju zbog nepoznatog izlijeva naftnih derivata, a isto tako znamo što se dogodilo lani u medulinskom akvatoriju. Dakle, na ovom malom području imamo četiri čudne havarije i stoga imamo imamo pravo tražiti odgovore zašto se to kod nas dešava, kazao je Iveša.
Iako je država preuzela zbrinjavanje broda, Iveša je naveo da još uvijek nema nikakvih daljnjih informacija što se s brodom dalje planira.
- Prema sadašnjim podacima, maritimni promet će se povećati nekoliko desetaka puta i to znači da je moguće da ovakve incidentne situacije budu još učestalije. Zbog toga je nužno podignuti svijest javnosti o problematici koja nas čeka i upozoriti kako ovakvi primjeri mogu značajno dugoročno utjecati na cijeli sjeverni Jadran, kazao je Iveša dodajući da bi bilo najbolje brod rezati na licu mjesta.
- Na taj bi se način, na licu mjesta i uz odgovarajuće ekološke standarde, u što kraćem vremenu to moglo riješiti s obzirom da je tegljenje broda jako zahtjevan tehnološki, financijski i operativan proces.

Dalibor Paus i Neven Iveša
Dalibor Paus je podsjetio da je ranije bilo obećavano kako će brod biti uklonjen unutar trideset dana, pa se čekalo da se isprazni gorivo i sve otpadne vode, pa se potom sve prolongiralo na dodatnih trideset dana.
- Nakon toga se ništa više nije događalo. Zasad imamo samo neslužbenu informaciju da bi se brod trebao tegliti do Turske, jer je tamo jedino službeno rezalište koje ima certifikat za to, a to bi svakako za čitav Jadran bilo riskantno, upozorio je Paus.
Na pitanje ima li još goriva u brodu, rekao da je ispražnjeno sve što se moglo isprazniti.
Nakon konferencije za medije, novinari su imali priliku snimiti nasukani brod koji se nalazi u neposrednoj blizini obale. Oplata donjeg broda je već dosta oštećena što je dodatno problematično u slučaju da se brod krene tegliti.
Podsjetimo, brod za prijevoz stoke Deala nasukao se još 16. travnja prošle kod ulaza u luku Raša. Plovio je pod tanzanijskom zastavom, a na njemu je bilo i 15 članova posade koji su tijekom sljedećeg dana prebačeni na kopno.
Do danas, nadležne službe nisu poduzele ništa da se brod ukloni iz mora.