Tvrtka Manjgura Krešimira Macana dugi je niz godina svoje PR usluge naplaćivala iz proračuna Grada Pule. Bila je to omiljena PR agencija bivšeg gradonačelnika i njegovoih suradnika. Kao što je u zadnjem broju objavio Nacional, nakon pada IDS-a u Puli, DORH istražuje sporne ugovore koje je Manjgura sklapala s Gradom Pula.
Suradnja krenula s Miletićem
Grad Pula je s tvrtkom Manjgura d.o.o. imao sklopljene Ugovore o suradnji na poslovima savjetovanja u odnosima s javnošću, a prvi ugovori potpisani su davne 2008. godine, nedugo nakon što vođenje gradske uprave preuzima Boris Miletić.
Ugovori Grada Pule i agencije
Jedan od zadnjih ugovora Manjgure s Gradom Pula sklopljen je pred same lokalne izbore prošle godine.
Naime, Grad Pula je s tvrtkom Manjgura d.o.o. imao sklopljen Ugovor o suradnji na poslovima odnosa s javnošću od 1. ožujka do 31. prosinca 2021. godine, temeljem provedenog postupka javne nabave.
Vrijednost ugovora bila je 165 tisuća kuna bez PDV-a, odnosno 10 mjesečnih naknada po 16.500 kuna. U periodu do izbora, u lokalnim medijima objavljen je niz afirmativnih tekstova o radu tadašnje gradske vlasti.
Dolaskom nove gradske uprave, gradonačelnik Filip Zoričić s Manjgurom sporazumno raskida ugovor zaključno s 31. svibnjem 2021.
Isplatom zadnjeg iznosa za svibanj, prestale su sve obveze Grada Pule prema Manjguri, a tvrtka za odnose s javnošću nije imala nikakvih daljnjih potraživanja zbog prijevremenog raskinutog ugovora.
Od 2008. do 2021. godine, iz gradskog proračuna Manjguri su plaćena 3 milijuna kuna.
No, Manjgurine usluge nije koristio samo Grad, nego i gradska trgovačka društva.
Zanimljivo, usluge te agencije koristilo je i poduzeće Pula Sport, ali bez ikakvog ugovora. Usluga je korištena jednokratno, samo u 2019. godini. Radilo se o iznosu od 9.657 kuna s PDV-om.
Kako nastupati u medijima - zna Manjgura
Tvrtka Manjgura dostavila je ponudu tadašnjem direktoru Ivanu Glušcu, sadašnjem šefu kabineta župana. Poduzeće je trebalo pomoć marketinške agencije baš u vrijeme najvećih problema s gradskim bazenima.
Marketinška agencija pružala je Pula Sportu usluge savjetovanja u odnosima s javnošću i krizno komuniciranje vezano „uz izvanredno zatvaranje gradskih bazena u Puli“.
U mjesec dana krize s gradskim bazenima - od 29. travnja do 29. svibnja 2019. godine, Manjgura je u Pula Sportu bila angažirana zbog raznih usluga. Uglavnom, trebalo je osmisliti taktiku kojima bi se javnosti poručilo da je s bazenima sve u najboljem redu iako to nije bio slučaj.
Novcem poreznih obveznika plaćeno je i „oblikovanje i dorada izjava direktora Pula Sporta Ivana Glušca povodom zatvaranja gradskih bazena“.
Ostale usluge koje su se odrađivale za Pula Sport odnosile su se na: savjetovanje o smjeru komunikacije i ključnim porukama za potrebe izjave direktora Pula Sporta, Ivana Glušca, za Hrvatski radio, savjetovanje oko obavještavanja korisnika bazena o zatvaranju, korekcija i dodatno oblikovanje priopćenja za medije vezano uz ponovno otvaranje gradskih bazena.
U jednom dijelu, Manjgura je osmislila i naslov za medije koji je glasio „Svi gradski bazeni od petka ponovno otvoreni - analizom potvđena ispravnost vode“.
I ostala gradska poduzeća koristila su usluge iste marketinške agencije. Iako se radi o novcu poreznih obveznika, agencija je plaćana kako bi brinula o imidžu gradskih tvrtki i uljepšavala stvarnost.
Planiranje članaka i intervjua
Uglavnom su se ugovori sklapali radi kriznog komuniciranja, raznih komunikacijskih strategija, razvijanja kontakata s medijima, planiranja članaka za objavu, posebnih priloga i intervjua.
Zadaća agencije bila je priprema materijala za objavu vezano uz rad gradskih poduzeća ili direktora.
U deal s Manjgurom krenuo je 2008. godine i tadašnji direktor Herculanee Igor Stari. Naime, između tog trgovačkog društva i Manjgure sklopljen je ugovor vrijedan 40 tisuća kuna, a odnosio se na razdoblje od siječnja 2008. godine do travnja 2009. godine.
Tako nam je odgovoreno u društvu Herculanea. No, iz izvješća Ministarstva uprave iz 2014. godine koje posjedujemo, vidljivo je da je Herculanea u 2009. godini imala poslovnu suradnju s Manjgurom te je u tu svrhu izdvojeno još 40 tisuća kuna.
U istom izvješću Ministarstva uprave navedeno je da je Herculanea u planu za 2014. godinu na PR agencije planirala potrošiti 50 tisuća kuna, za promidžbu i reklame 150 tisuća kuna, a za oglašavanje u javnim glasilima 50 tisuća kuna.
Ugovor za Herculaneu je, osim nastupa u medijima i kontakta s novinarima, podrazumijevao i planiranje posebnih priloga i intervjua, ali i medijski trening za upravu.
Naravno, sve se to plaćalo novcem građana. Posebno istrenirani direktori, nakon što su prošli edukaciju u Manjguri, imali su više-manje sličnu afirmativnu retoriku u medijskim istupima.
Manjgura se, kao i u slučaju Pula Sporta, po hitnom postupku uključila i kada je poduzeće Pragrande imalo velikih problema zbog nesnosnog smrada kod glavne pulske pošte.
Gradskim poduzećima pomagala PR gencija
Tada je Pragrande Manjguru angažirao radi potrebe kriznog komuniciranja prilikom izgradnje i puštanja u pogon obalnog kolektora, ponajviše zbog širenja neugodnih mirisa na lokaciji glavne pošte.
Naime, Pragrande d.o.o. je od Manjgure ugovorio uslugu savjetovanja na iznos od 15.000 kuna (bez PDV-a). Isto tako, dogovorena je i usluga savjetovanja krizne komunikacije u 2019. godini na temu potencijalnog onečišćenja na uređaju za pročišćavanje Peroj na iznos od 6.121 kuna (bez PDV-a).
Pulska Plinara d.o.o. je u razdoblju od 1. siječnja 2008. godine do 31. prosinca 2012. godine također koristila usluge agencije Manjgura. Za navedene usluge plaćeno je ukupno 128.850 kuna s PDV-om.
Te 2008. godine, gradska Plinara Manjguri je platila 48.800 kuna, 2009. godine 48.000 kuna i 2012. godine 31.250 kuna.
Ni Kaštijun nije odolio
Uslugama Manjgure nije mogao odoljeti ni gradski Vodovod. To je društvo koristilo usluge Manjgura u 2008. i 2009. godini. Radilo se o ukupnom iznosu od 97.600 kuna, a ugovor se odnosio na „usluge na području odnosa s javnošću“.
Gradski autobusni prjevoznik Pulapromet je s Manjgurom imao ugovor 2008. godine vrijedan 40 tisuća kuna, ali i 2009. godine na isti iznos.
Pulaparking je imao poslovnu suradnju 2008. i 2009. godine u ukupnom iznosu od 80 tisuća kuna, navodi se u izvješću tadašnjeg Ministarstva uprave.
Osim ugovora iz rujna 2019. godine, koji je sklopljen tijekom prvog perioda rada Županijskog centra za gospodarenje otpadom, Kaštijun je s Manjgurom sklopio ugovor i 2008. godine u iznosu od 69.900 kuna u vrijeme osnivanja tvrtke Kaštijun. Na temelju ta dva ugovora, Kaštijun je Manjguri isplatio ukupno 114.900 kuna.
Uz Manjguru, omiljena agencija pojedinih gradskih poduzeća bila je i agencija Alphera. Osnivačica i vlasnica te marketinške agencije je snaha bivšeg župana, a danas počasnog predsjednika IDS-a, Ivana Jakovčića. O tome koje su sve institucije i gradska poduzeća koristili agenciju Alphera, uskoro ćemo objaviti u novom nastavku.