U osnovne škole kojima je Grad Pula osnivač, zasad je pristiglo osmero učenika iz Ukrajine, a najviše u Osnovnu školu Stoja koju od ponedjeljka pohađa troje učenika iz Kijeva.
Škola inače broji 344 učenika u ovoj školskoj godini. Nastava se provodi u jednoj smjeni, u 17 razrednih odjela. Niži razredi podijeljeni su u osam odjela, a viši u njih devet. Postoje i četiri grupe produženog boravka, a od ovog tjedna, ova je razigrana zajednica bogatija za tri člana koji su dočekani velikom dobrodošlicom.
Ravnatelj OŠ Stoja, Zoran Bjelopetrović
Neki su svoj dom napustili zadnji tren
- Djecu iz Ukrajine i njihove roditelje upoznao sam na inicijalnom razgovoru, nakon što su nam se javili. Od ministarstva smo, naravno, dobili upute kako upisati djecu iz Ukrajine, a sve u suradnji s Gradom Pula i županijskim Odjelom za obrazovanje, kaže nam ravnatelj Osnovne škole Stoja, Zoran Bjelopetrović.
Djeca su upisana nakon što je predan zahtjev Učiteljskom vijeću koje je sazvano istog dana kada su pristigle zamolbe, a vijeće je, naravno, odobrilo upis djece.
- Prikupili smo zatim dokumentaciju koja je bila potrebna, iako smo u tome bili fleksibilni jer nisu svi bili u mogućnosti ponijeti sa sobom svoje svjedodžbe. Neki su doslovce u zadnji čas napustili svoj dom u Kijevu i došli ovdje. U tom se slučaju, djeca upisuju u novu školu na temelju jedne, za to predviđene, izjave, pojašnjava nam ravnatelj Bjelopetrović.
S obzirom na to da se obrazovni sustav u Hrvatskoj razlikuje od onog u Ukrajini, škola je provela i konzultacije s učiteljicama i roditeljima. Proučilo se gradivo njima tekućeg razreda te su učenici zatim krenuli pohađati nastavu u razred u kojem su to činili u svojoj rodnoj Ukrajini. Udžbenici su ubrzo stigli od strane ministarstva i potpuno novi životni period za ovo troje učenika mogao je početi.
Škola se dobro pripremila na dolazak novih učenika
- Naime, u Ukrajini osnovna škola traje devet godina. Ono što je nama u Hrvatskoj predškola, to je njima prvi osnovne. To bi bilo laičko objašnjenje. Imali smo već takvih slučajeva s učenicima koji su stizali primjerice iz Crne Gore ili Bosne i Hercegovine, tako da s time zaista nemamo problema. Dvoje djece upisano je u treći razred, a jedno u sedmi. Kako stvari stoje, izgledno je za očekivati dolazak još djece iz Ukrajine, no ne znamo iz kojih točno gradova, najavljuje ravnatelj Bjelopetrović.
Naravno, i škola se morala pripremiti na njihov dolazak - prije svega učenici. To se činilo u suradnji sa stručnim suradnicama: pedagoginjom, socijalnom pedagoginjom i psihologinjom te razrednicima.
Pedagoginja Osnovne škole Stoja, Matea Bileta
- Oni su svi prije dolaska učenika iz Kijeva obavili razgovor s učenicima škole tako da ih se upoznalo s cjelokupnom situacijom na njima primjeren način te ih se senzibiliziralo na dolazak novih učenika. Zasad integracija protječe dobro. Imali smo, naime, sličnih iskustava. Prijašnjih godina upisivali smo učenike iz Australije i Dubaija tako da znamo kako funkcionirati u situacijama u kojima postoje jezične barijere, govori nam školska pedagoginja, Matea Bileta.
Učenici si međusobno pomažu, komuniciraju zasad uglavnom na engleskom jeziku, a posebno su angažirani oni koji se engleskim jezikom služe nešto bolje.
- Učenici su prethodno pripremili neke osnovne riječi poput: molim, hvala, izvoli... i već vidimo kako si međusobno pomažu kad netko ne zna ili "zapne" s prijevodom. Osim toga, izradili smo i dvojezične materijale kojima smo željeli izraziti dobrodošlicu, uz pomoć učiteljice iz hrvatskog jezika i njezine novinarske grupe, i to na latinici i na ćiriličnom pismu.
Potrebne psihosocijalna pomoć i podrška
Naravno, sve su ovo praktične i tehničke stvari koje moraju biti odrađene kako bi se djecu integriralo u nastavni proces, međutim njihove psihosocijalne potrebe također su veoma bitne. Školski pribor, razni materijali za rad, likovne mape i oprema za tjelesni odgoj nabavljeni su uz pomoć pulskog Crvenog križa.
Prema potrebama, pronalazit će se i sredstva nužna za produženi boravak, školske obroke i sve ono što će djeci iz Kijeva vrijeme provedeno u Osnovnoj školi Stoja učiniti što ugodnijim. U produženom boravku bit će radi socijalizacije, više nego iz stvarne potrebe, pojašnjava ravnatelj te izražava zadovoljstvo načinom na koji je škola prihvatila učenike iz ratom pogođene Ukrajine.
Lijepo i skladno to izgleda. Druže se, pomažu si, uče zajedno i igraju se i nakon nastave na našem školskom igralištu. Lijepo je to vidjeti. Roditeljima te djece rekli smo također da smo tu s ljudske strane za bilo kakvu pomoć, neovisno o samoj školi. Učenicima je, dakako, potrebna i psihološka pomoć, a na tome radi naša stručna suradnica psihologinja. Nakon što završi faza prilagođavanja, koja traje oko dva tjedna, počet ćemo i s učenjem hrvatskog jezika, iako se svi, naravno, nadamo da će se situacija normalizirati i da će se učenici moći vratiti rodnom Kijevu, zaključio je ravnatelj.