U subotu će se u pulskom brodogradilištu konačno upriličiti svečano porinuće jedne novogradnje. Riječ je o plutajućem doku duljine 100 metara za gradnju i popravak plovila, Nov. 537, kojeg Uljanik Brodogradnja 1856 gradi za izraelskog naručitelja Israel Shipyards, a čija je ugovorena vrijednost nešto iznad 7 milijuna eura, piše Poslovni.hr
Tu je gradnju državnim jamstvom još u svibnju 2022. poduprla Vlada RH, osiguravši i kreditno zaduženje Uljanika u visini 20 posto prodajne cijene doka, kako bi brodogradilištu osigurala potrebnu likvidnost. No, u međuvremenu se Uljanik ipak suočavao s financijskim problemima i blokiranim računima, što je usporilo i realizaciju poslova. Kriza je na kraju riješena vatrogasnom pozajmicom CERP-a, koja je omogućila da se nastavi posao i za Izraelce.
Pitanje je kakav će u konačnici biti ‘skor’ ovog posla, budući da je on već u startu okarakteriziran u Vladinoj odluci o jamstvu kao niskoprofitabilan, a činjenica je da dovršetak doka kasni, što u praksi povlači aktivaciju naplate penala.
Prvotno je plan bio plutajući dok dovršiti u prvoj polovici 2023., a nakon odluke o ‘paketu’ koji uključuje angažman CERP-a i preuzimanje većinskog udjela u Uljaniku 1856, rok za dovršetak posla pomaknut je najkasnije za kraj ove godine.
Taj rok predviđen je i za drugu gradnju, Nov. 535, brod za opsluživanje ribogojilišta, koji je ujedno bio i prvi posao koji je dogovorio ‘novi’ Uljanik, nastao nakon stečaja velikog škvera.
Taj brod je, prije financijskih teškoća u Uljaniku 1856, također bio planiran za puno raniju isporuku, još za prosinac 2022. Direktor Uljanika Samir Hadžić, uvjerava da će 535-ca sada biti isporučena naručitelju kako je predviđeno, a otkriva i da je za iduću godinu Uljaniku osiguran posao, na brodu za prijevoz žive stoke, Nov. 526.
“Potpisali smo sporazum o prodaji i djelomičnom dovršetku broda s turskim kupcem”, kaže Hadžić. Detalje, zbog zahtjeva kupca, ne može javno iznositi, pa tako zasad ostaje nepoznato i kolika je vrijednost transakcije.
Taj brod izvorno je u Puli ugovoren prije devet godina za cijenu od oko 70 milijuna eura, u stečajnom postupku Uljanika s oko 30 posto dovršenosti, procijenjen je bio na oko 17 milijuna eura, a Uljanik 1856 ga je na dražbi stečajne imovine Uljanika kupio za 1 kunu.
Hadžić kaže da je s turskim kupcem dogovoreno da će on financirati poslove i neće biti potrebe za državnim jamstvima, te da je potpisanim ugovorom za radnike u pulskom škveru osiguran posao za 12 mjeseci.
Do tada bi, pak, tvrtka trebala dobiti i novog vlasnika, jer prema odluci Vlade iz ožujka ove godine, odmah po isporuci broda za Norvežane i doka Izraelcima, CERP treba pokrenuti proces prodaje vlasničkih udjela u Uljaniku 1856.
Prema neslužbenim informacijama, u studenome će se pokrenuti postupak procjene vrijednosti Uljanika 1856, nakon što se provede dokapitalizacija unosom u temeljni kapital broda iz Uljanikove stečajne mase, gradnje 531.
Riječ je o ro-ro brodu u ranoj fazi gradnje, a za koji su procjene i iz redova države da je malo izgledno da pronađe kupca, te da će vjerojatno biti prodan kao sirovina i da će se tim novcem servisirati ostale obveze.
Više kandidata
Nakon što se utvrdi nova vrijednost tvrtke, u prvoj polovici iduće godine plan je države pozvati potencijalne kupce na predaju obvezujućih ponuda za Uljanik. U prethodnoj fazi, dok je tvrtka još bila dio Uljanikove stečajne mase i CERP još nije bio većinski vlasnik, zanimanje za preuzimanje pulskog brodogradilišta pokazalo je više kandidata.
Temu prodaje ‘novog’ Uljanika prvi je, još prije dvije godine, zapravo inicirao češki poduzetnik Jaroslav Strnad predajom obvezujuće ponude vrijedne više od 20 milijuna eura, uz određene uvjete, ali se zbog odluke o držanju pravila, prodaja nije realizirala.
U daljnjoj fazi postupka prikupljeno je šest ponuda, među kojima i izraelskog partnera kojemu bi uskoro trebao biti isporučen specijalni plutajući dok. No koliko Uljanik doista vrijedi i ima potencijala, pravi test tek će uslijediti.