Stigao je dugo najavljivani 1. ožujka, a u idućim danima nas čeka već najavljeno novo poskupljenje hrane, pića i kućnih potrepština. Dobavljači maloprodajnih lanaca najavili su trgovcima čak 60 novih cjenika s 5 do 10 posto višim cijenama – najviše bi trebali poskupjeti neprehrambeni proizvodi, kozmetika i sredstva za čišćenje.
Mahom se radi o uvoznim proizvodima.
“Sigurno da će se inflatorni pritisci ispuhivati i da više tako snažnog rasta cijena neće biti, u tome smislu je i važno ograničiti ove cijene energenata, rekla je Irena Weber, glavna direktorica HUP-a za HRT.
Neki ipak neće dizati cijene. Primjer je osječka Saponija u kojoj kažu da su prevladali nepovoljne utjecaje visokih cijena energenata i sirovina.
"Godina neće biti godina profitabilnosti nego godina ulaganja u naše brendove. Procjena je takva da mi nećemo dizati cijene ove godine”, rekla je Dajana Mrčela, predsjednica Uprave Saponije.
Nastavak potpora
Predsjednik Nezavisnih hrvatskih sindikata (NHS) Krešimir Sever rekao je kako od Vlade očekuju da nastavi pomagati građanima, ali da potpore gospodarstvu uvjetuje time da onaj tko je potporu dobio, mora na krajnjoj cijeni pokazati da ima socijalnu osjetljivost.
“Svi su oni dizali cijene tijekom prošle godine, u međuvremenu se nisu dogodila nikakva poskupljenja ni energenata ni bilo čega drugoga što bi uzrokovalo daljnji pritisak na povećanje cijena, a to znači samo jedno – da su krenuli u lov za dodatnim profitom”, dodao je.
Stari cjenici
RTL navodi kako će rasti cijene mnogih proizvoda – od paste za zube i šampona za kosu, do mlijeka i mesa. Ne bi, pak, trebala rasti cijena wc papira. Naprotiv.
Šef Udruge trgovina pri HUP-u, Martin Evačić, rekao je da će dio dobavljača aktivirati nove cijene. Kazao je da je roba nabavljena po starim cijenama pa još neko vrijeme trgovci sigurno neće dizati cijene.
“S ulaskom roba po novim cijenama, naravno da će morati rasti i cijena u trgovinama. Sad, koliko će proizvođači to prolongirati, koliko će točno dizati, to bi trebalo pitati prehrambenu industriju i velike distributere tih roba iz uvoza”, dodao je Evačić.
Poskupljenja su otvoreno najavile multinacionalne kompanije, poput Nestlea, Kraft Fooda, Coca Cole, L‘Oreala, Heinekena, Colgatea do Procter & Gamblea…
Toaletni papir
Boris Podobnik, član Nadzornog odbora UGP-a navodi kako sada jedemo hranu koja je uzgojena i ubrana prošle godine kada je cijena plina, goriva te umjetnih gnojiva bila puno veća nego što je danas.
“Mnogi kažu da su sada te cijene pale, to je točno, ali lani je seljak morao koristiti gnojivo i gorivo po tim višim cijenama i onda je normalno da to netko mora platiti, a idealan da to plati je naš potrošač”, kazao je Podobnik.
Toaletni papir trebao bi, naveli smo već, pojeftiniti. Alen Krajačić, suvlasnik tvrtke Delt Papir, koja proizvodi papirnu konfekciju i higijenske proizvode, navodi da je uzrok pojeftinjenju pad cijene sirovina na europskom tržištu, što plina, što celuloze.
“Što se nas tiče, mi smo već spustili cijene prema našim kupcima početkom trećeg mjeseca, dakle sada slijedi prvi val, a najave su da bi se to sniženje cijena moglo pojačavati i kroz mjesec travanj”, rekao je Krajačić za RTL.