Komunal

IDEJA UŠLA I U PRORAČUN

Tramvaj u Puli: manje prometnih gužvi i centar grada kao velika pješačka zona

Obnovu pulskog tramvaja podržava i gradonačelnik Filip Zoričić koji kaže da bi u ovaj projekt krenuo čim prije. U proračunu Grada Pule za 2022. osigurano je stoga 70.000 kuna za projektnu dokumentaciju


 
5 min
Ivan Dobran
Livio Nefat

Obnovu pulskog tramvaja podržava i gradonačelnik Filip Zoričić koji kaže da bi u ovaj projekt krenuo čim prije. U proračunu Grada Pule za 2022. osigurano je stoga 70.000 kuna za projektnu dokumentaciju

Ideja obnove pulskog tramvaja više od sedam godina opsjeda misli pulskog idejnog začetnika obnove tramvaja Livija Nefata. Do danas je razradio mnoštvo detalja ovog projekta a na putu mu se pridružio i mali tim entuzijasta. Iako bivša, IDS-ova, gradska vlast nije bila previše zainteresirana za ovu priču, aktualni gradonačelnik Pule Filip Zoričić smjesta ju je podržao.

Početna ideja rodila se gotovo slučajno, priča nam Livio Nefat.

- Jednog dana zapeo sam u prometnoj gužvi na rivi i pogled mi je pao na stare tramvajske šine. Sjetio sam se stare nonine kartoline i zapitao se da li bi vraćanje tramvaja moglo biti rješenje za velike prometne gužve?

Kartolina koja je inspirirala Livia Nefata: vidljiva pruga i tramvaj u daljini

- Danas imamo uređen parking na Mandraču, ali za starije osobe, pogotovo ljeti, nije lako po užarenom suncu prošetati od Mandrača do, primjerice, pulske Arene. S druge strane, parking na Karolini nije adekvatan s obzirom na važnost iste te Arene kao kulturnog spomenika. Umjesto parkinga, na Karolini bi se trebali stvoriti javni sadržaji za posjetitelje koje bi s Mandrača  u grad mogao voditi upravo tramvaj. Od Arene bi posjetitelji mogli prošetati do Foruma, preko Slavoluka Sergijevaca, Kaštela i laganim korakom obići cijelu povijesnu jezgru.

Glavne linije spajaju sjever i jug pulskog zaljeva te zračnu luku

Tijekom razvoja ideje, Nefatu su se pridužili inženjer strojarstva Ivan Skol, arhitekt Benjamin Kostešić i povjesničar David Orlović. Nakon osmišljavanja rješenja za sjeverni prilaz Puli, počeli su razmišljati o južnom prilazu gdje se prirodno nameće lokacija Marsovo polje, odnosno Pragrande. Od te dvije glavne linije nastala je osnovna ideja, priča Nefat, no razmišljanje ih je vodilo sve dalje.

Livio Nefat

- Pitali smo se kako jednim potezom povezati grad i lokacije Monumenti, Katarina, Punta Cristo i Hidrobaza? Ti prostori danas skoro ništa ne znače, ali jednog dana će postati jako važni. Po cijelom obodu sjevernog zaljeva tramvaj bi mogao voziti do Hidrobaze, pa čak i do Fažane. A uz njega bi se mogla napraviti i pješačka staza, veli Nefat.

Ista stvar, kaže Nefat, mogla bi se preslikati na cijelu južnu stranu prema Muzilu. Važno je napomenuti kako je tramvaj najuže prevozno sredstvo, znači zauzima vrlo tanku trasu prometnice i iznimno je ekološki prihvatljiv. To je jedan od osnovnih zahtjeva kod javnog prijevoza.

- Nakon sjeverne i južne linije pomislilli smo zašto ne uključiti i zračnu luku? Pruga naime ide od Mandrača sve do Stancije Peličeti odakle bi trebalo izgraditi samo par kilometara pruge da se spojimo sa zračnom lukom. Iz toga bi nastao svojevrsni iks: jug - istok, sjever i jug.

Parkirališta su najvažnija

U cijeloj toj priči ključno je rasteretiti grad od prometnih gužvi. Uostalom, od tog je izazova sve i krenulo. To podrazumijeva i gradnju novih parkirališta odnosno garažnih kuća.

-Zamislili smo dva bitna čvorišta gdje bi posjetitelji grada mijenjali prevozno sredstvo. Prvi je na sjeveru, a to je sva zona oko željeznickog kolodvora. Ta zona bi bila spojena sa zračnom lukom, tu je željeznički kolodvor, tu mogu stati autobusi koji dolaze izvana, a i oni gradski. Osim toga ovdje su i trajekti, a jednog dana možda opet i hidroavion. Dakle kojim god prijevoznim sredstvom netko dođe u Pulu, došao bi na to mjesto odakle bi tramvajem mogao do centra grada.

Drugo bi se veliko čvorište nalazilo na jugu, odnosno na području Marsovog polja i Pragrandea. Na oba su čvorišta arhitekti zamislili javne sadržaje, ugostiteljske objekte, zone za zabavu i sl. Obje zone bi morale imati dovoljno parkirnih mjesta, objašnjava Nefat. Minimalno 1.000 na Mandraču i još toliko na  Marsovom polju.

Centar grada zatvoren za promet

Što se tiče centra grada, nova parkirna mjesta riješila bi se nadogradnjom postojećih parkirališta u Parku Grada Graza i na malom parkingu iznad FINA-e, a jedno novo moglo bi se realizirati podzemno, ispod igrališta Gimnazije. Svako od njih bilo bi namijenjeno prije svega stanarima povijesne jezgre, a promet u centru regulirao bi se dodatno na način da u jutarnjim satima ulaz bude dozvoljen i dostavnim vozilima, objašnjava Livio Nefat.

- To bi omogućilo da širi centar Pule postane pješačka zona, što je nadogradnja na izvornu ideju rasterećenja prometa. Upravo kako ne bismo tramvajem sjekli tu

pješačku zonu, naša se ruta ne bi vozila Giardinima. To bi bila glavna razlika u odnosu na izvornu austrougarsku liniju, tvrdi Nefat.

Vrijeme i sredstva potrebna za realizaciju cijelog projekta nije moguće procijeniti bez cost-benefit analize kao osnove za apliciranje na EU fondove. Ističe, međutim, da bi se u početnoj fazi mogla ostvariti prva polovina sjeverne trase od Mandrača preko Riječkog gata uz rivu do Politehnike jer za nju već postoji pruga, a koštala bi, prema gruboj procjeni, oko 35 milijuna kuna.

U proračunu za 2022. osigurano 70.000 kuna za projektnu dokumentaciju

Obnovu pulskog tramvaja podržava i gradonačelnik Filip Zoričić koji kaže da bi u ovaj projekt krenuo čim prije. U proračunu Grada Pule za 2022. osigurano je stoga 70.000 kuna za projektnu dokumentaciju.

- Sredstva su osigurana unutar stavke za izradu projektne dokumentacije. U sve ćemo uključiti Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i pulskog arhitekta Livija Nefata s njegovim timom. Tijekom ove godine očekujemo raspisivanje natječaja za bespovratna EU sredstva te ćemo se dotad pripremiti za prijavu projekta, jer je riječ o investiciji za koju su Gradu potrebna dodatna sredstva, kažu iz Grada Pule.


Nastavite čitati

Pula
 

EX MORNARIČKA BOLNICA DOBILA JOŠ JEDNOG STANARA U nekadašnji odjel transfuziologije useljava se pet učionica pulske Škole za odgoj i obrazovanje

Rješenje je ovo koje već dulje prisutan problem sanira, moglo bi se reći, 'u pet do podne', jer se broj učenika Škole za odgoj i obrazovanje iz godine u godinu drastično povećava. Prema podacima s nedavno održanih upisa u školsku godinu 2024./2025., nastavu će u osnovnoškolskim razredima pohađati 106 učenika, dok je učenika srednje škole, uzrasta od 16 do 21 godine, ukupno 29

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.