Vrijednost onoga što je ostalo iza slomljenog pulskog brodogradilišta Uljanik već je dugo svakodnevna tema. Tko će ga kupiti? Za koliko milijuna? Što će za taj novac dobiti? Što će Pula prodajom izgubiti?
U dugačkom popisu nekretnina, dugova i funkcionalne imovine, rijetko se sjetimo „sitnica“ manje važnih za proizvodnju, a više za sjećanje i identitet grada – suvenira i „relikvija“ nastalih u stoljeće i pol pulske brodogradnje. A, među uspomenama iz dugog života Uljanika može se naći svega, od igle do lokomotive. Naročito ovo posljednje.
Znate li koliko je parnih strojeva sačuvano u brodogradilištu i koja im je vrijednost sada kada imaju status old-timera?
Od pet lokomotiva sačuvane samo dvije
Proizvodni pogon Uljanika svojevremeno je snabdijevalo pet parnih lokomotiva. Dvije najstarije, proizvedene 1864. i 1884. godine, odavno su napustile Istru i završile prvo kao muzejski eksponati u Beogradu, a zatim na otpadu. Obje su 2018. godine devastirane i uništene. Kakva šteta!
Sudbina treće u potpunosti je nepoznata i ne postoje čak ni nagovještaji je li ikada igdje sačuvana ili odmah po „umirovljenju“ uništena.
Preostale dvije, proizvedene 1914. i 1916. godine, nalaze se još uvijek u Puli i trenutno su izložene na samom ulazu u prostor brodogradilišta.
Lokomotiva pod oznakom Seearsenal Pola 4 u prometu je bila do 1976. godine, kada je kao eksponat premještena na Puntiželu, gdje je ostala dugi niz godina. Nedavno je vraćena u Pulu i djelomično obnovljena.
Drugi stroj, oznake Seearsenal Pola 5, u funkciji je bio do 1980. godine. Od prestanka rada, svo je vrijeme konzerviran unutar prostora Uljanika i nekoliko puta obnavljan.
Težina svake od ovih dviju lokomotiva je 24 tone, a brzina im je bila 15 kilometara na sat. Pretpostavlja se da su kupljene '40.-ih godina prošlog stoljeća kao rabljeni strojevi i korištene za potrebe vuče vagona i kompozicija, većinom unutar brodogradilišta te dijelom do željezničke stanice, navedeno je u službenoj procjeni vrijednosti koju je svojevremeno zatražio stečajni upravitelj Loris Rak. Zanimljivo je i da im je rok trajanja bio tek 20 godina.
Lokomotive unutar kruga brodogradilišta Uljanik
Koliko vrijedi dio povijesti?
Prije sadašnje vrijednosti, zanimljivo je spomenuti koliko su ovi strojevi vrijedili u trenutku kupovine. Točan iznos nije, naravno, moguće utvrditi s ovim vremenskim odmakom, ali je moguće dobiti približnu vrijednost, praveći paralelu tehnološkog dostignuća ondašnjih lokomotiva sa današnjim verzijama i potrebama naručitelja. Na ovaj su način službeni procjenitelji utvrdili da je pretpostavljena vrijednost lokomotiva u vrijeme nabavke sa svim davanjima bila jednaka današnjih 813.000 eura - po lokomotivi!
A trenutna, stvarna vrijednost, očekivano je znatno manja. S obzirom na to da se ne radi o radnim strojevima, današnja se vrijednost određuje sukladno Pravilniku o starodobnim vozilima – oldtimerima i pri procjeni se koristi metoda tržišne i povijesne vrijednosti inventara. Uz razliku od oko 1.500 eura u pojedinačnoj vrijednosti, koju diktiraju oštećenja evidentirana na jednoj od lokomotiva, vrijednost ova dva moćna parna stroja danas iznosi tek 27.500 eura - ukupno.
I nije baš puno za dva ponosna oldtimera i sto godina povijesti...