Donosimo vodič kroz Subverzivni fim festival, tema je metafizike protu-moći
Četrdesetak recentnih igranih i dokumentarnih filmskih izdanja biti će prikazano od 15. do 28. svibnja u Kinu Tuškanac, Dokukinu KIC, KIC-u, SPD Privredniku i online. Ovogodišnje festivalsko izdanje posvećeno je dugogodišnjem suradniku festivala, prerano preminulom filmskom kritičaru i selektoru Draganu Rubeši (1956. - 2022.)
4 min
Iva Sirotić
Četrdesetak recentnih igranih i dokumentarnih filmskih izdanja biti će prikazano od 15. do 28. svibnja u Kinu Tuškanac, Dokukinu KIC, KIC-u, SPD Privredniku i online. Ovogodišnje festivalsko izdanje posvećeno je dugogodišnjem suradniku festivala, prerano preminulom filmskom kritičaru i selektoru Draganu Rubeši (1956. - 2022.)
Večeras je u zagrebačkom Kinu Tuškanac u 20 sati, premijerom filma Milana Pušića ‘Heroji radničke klase’, otvoren 15. Subverzivni Festival. Napokon se održava u svom tradicionalnom, svibanjskom periodu, u terminu krasnog maja u sklopu kojeg slijedi bogat filmski i diskurzivni program, uz diskusije, panele i predavanja, te gostovanja (uživo i online) brojnih svjetskih intelektualaca, filmaša i aktivista.
Ovogodišnja festivalska tema je MIKROFIZIKE PROTU - MOĆI
Sintagma Mikrofizike protu - moći podsjeća kako je u doba obilježeno pojmom kriza nužna sposobnost analize specifičnih kodova moći kao što je nužna i sumnja u sve poretke u kojima se znanje pretvara u moć i obrnuto. Protu - moć je sposobnost za analizu krize nejednakosti, krize okoliša i krize liberalne demokracije. Uspon nacionalističkih i autoritarnih režima zahtijeva etiku novih subjekata protu - moći i mikrofiziku mjesta s kojeg se odazivamo pozivu na društveni angažman formiran oko ideje slobodnog zajedničkog života organiziranog na načelima solidarnosti.
Film ‘Heroji radničke klase’ o grupi ilegalnih građevinskih radnika bez osnovnih prava koji se pokušavaju suprotstaviti svojim šefovima okarakteriziran kao ogorčena punk pjesma prije nego očekivana tužaljka o radničkoj klasi koja odlazi u raj, svjetsku premijeru imao je u sklopu berlinske Panorame, a u glavnoj je ulozi Jasna Đuričić, dobitnica 'europskog Oscara' za ulogu Aide u filmu ‘Quo vadis, Aida’?
Četrdesetak recentnih igranih i dokumentarnih filmskih izdanja biti će prikazano od 15. do 28. svibnja u Kinu Tuškanac, Dokukinu KIC, KIC-u, SPD Privredniku i online. Ovogodišnje festivalsko izdanje posvećeno je dugogodišnjem suradniku festivala, prerano preminulom filmskom kritičaru i selektoru Draganu Rubeši (1956. - 2022.).
Filmovi iz igrane i dokumentarne konkurencije natjecat će se za nagrade Wild Dreamer za najbolji dokumentarni i igrani film, a ocjenjivat će ih tročlani žiri u sastavu Tina Leisch, Sonja Leboš i Marko Stojiljković.
U konkurenciji za nagradu Wild Dreamer filmovi Claire Denis, Hong Sang -sooa i Michelangela Frammartina
U igranoj konkurenciji izdvajaju se novi film renomirane francuske sineastice Claire Denis ‘Obje strane oštrice’ nagrađen Srebrnim medvjedom za režiju, o pandemijskom ljubavnom trokutu u kojem glume Juliette Binoche, Vincent Lindon i Grégoire Colin.
Iz Berlina ovjenčan Srebrnim medvjedom stiže i najnoviji monokromatski komad „korejskog Rohmera“ Hong Sang-sooa ‘Spisateljičin film’ o ljepoti slučajnih susreta i važnosti autentičnosti u često neiskrenom svijetu filma.
Tu je i pobjednik Un Certain Regard sekcije u Cannesu ‘Otvaranje šaka’Kire Kovalenko, kao i bolivijski pobjednik sekcije Orizzonti u Veneciji ‘Veliko kretanje’ u režiji Kira Russa, filmska simfonija i oda jednom od najviših gradova na svijetu, La Pazu.
U konkurenciji je i ‘Rupa’ speleološko-filmsko remek-djelo Michelangela Frammartina, punokrvni primjerak žanra slow-cinema koji je u Veneciji osvojio čak tri nagrade, uključujući Specijalnu nagradu žirija u međunarodnoj konkurenciji.
Dokumentarnu konkurenciju predvodi pobjednik Visions du Réela o sucidalnim ruskim milenijalcima, te pobjednik berlinske sekcije Encounters
Debitanski film Marusje Siroječovskaje ‘Kako spasiti mrtvog prijatelja’ dolazi sa nedavno održanog festivala Visions du Réel gdje je nagrađen. Film o sucidalnim milenijalcima s moskovske periferije posthumno je redateljičino ljubavno pismo njezinom prijatelju Kimiju, ali i posveta cijeloj jednoj utišanoj generaciji.
Najnoviji uradak austrijske dokumentaristice Ruth Beckermann ‘Mutzenbacher’, pobjednik je Encounters sekcije na ovogodišnjem Berlinaleu. Film suočava muškarce različitih dobi s istoimenim zloglasnim erotskim romanom iz 1906. godine o seksualnim pustolovinama bečke prostitutke i promatra njihove reakcije. Beckermann će u sklopu festivala u srijedu, 18. svibnja održati i masterclass predavanje Režirati sjećanja: politički krajolici u dokumentarnom filmu.
Tu su i dva doku-fikcijska ostvarenja koja na zanimljiv način pomiču granice između dokumentarnog i igranog žanra - ‘Kraj’ Alekseja Lapina ambijentiran u gradić na ukrajinsko - ruskoj granici i izvrsnih ‘107 majki’ Pétera Kerekesa o stanovnicama jednog zatvora u Odesi, koje smo već izdvojili sa selekcije Festivala dokumentarnog filma.
Uznemirujuća filmska studija ‘Sva svjetla posvuda’ baltimorskog dokumentarista Thea Anthonyja, nagrađena je u Sundanceu, a istražuje zajedničku povijest kamera, oružja, policije i pravosudnog sustava. Film preispituje infiltraciju tehnologija nadzora u našu svakodnevicu i sondira predrasude koje su inherentne ljudskoj percepciji ali i percepciji kamere. Tu je i šarmantni dokumentarac ‘Vodič za ljubav i borbu protiv kapitalizma’ o bračnom paru Monique i Michelu Pinçon - Charlotu, francuskim sociolozima, te autorima proslavljenih knjiga ‘Nasilje bogatih’ i ‘Predsjednik ultra - bogatih. Kronika klasnog prezira u politici Emmanuela Macrona.’
Festival će zatvoriti posebna projekcija monumentalne ‘Prirode’ kultnog armenskog redatelja Artavazda Pelešjana, dokumentarista i autora montaže distance, kojeg je Sergej Paradžanov prozvao ‘jednim od nekolicine autentičnih filmskih genija’, a u pitanju je njegov prvi film nakon više od 25 godina.
Globalni je kontekst thompsonovski u punom smislu riječi. Od šoka Trumpa u Americi, preko Putinove agresivne diktature do jezivog Netanyahuova uništenja Gaze, zemlje se pretvaraju u raznolike varijante diktatura. Thompson je danas suvremeniji nego kada se pojavio: 1991. predstavljao je tek provincijalni, ratoborni i neuki, ali donekle shvatljiv glas ljudi koji se brane; danas, sa svojim masmedijskim digitalnim kršćanskim protofašizmom, on je lokalni glas planetarnog trenda koji predvode Trumpovi kršćanski fašisti. Nemojmo dakle gajiti iluzije: ono čemu smo svjedočili na Hipodromu zloslutnije je i opasnije nego što na prvi pogled izgleda. Ima li nade da se zle slutnje ne ostvare? Vidjet ćemo: da nade nema činilo se i tridesetih, piše Boris Pavelić
Na području Popovače zabilježena je pojava sitnije tuče, a Županijski centar 112 Sisak zaprimio je desetak dojava o rušenju stupova električne energije i stabala na prometnice
Nepoznati počinitelj je hicima iz vatrenog oružja usmrtio muškarca danas oko 17.20 sati u Aveniji Gojka Šuška * Zagrebački mediji navode da je ubijen 33-godišnji Zagrepčanin
Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.
Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.