Kultura

PIŠE ELVIS LENIĆ

"Dražen" - vizualno ušminkana biografija koja ne donosi puno uzbuđenja ni široj publici ni obožavateljima košarke

Draženov život bio je preobičan za filmsku dramu, najveća drama u njegovom životu bila je košarka, a redatelj Danilo Šerbedžija je taj dio prilično zanemario, što nije najbolja redateljska odluka * Da uzbudljiv film ne treba imati zvijezde, nego se može snimiti i s najobičnijim anonimnim ljudima, pokazao je srpski veteran Želimir Žilnik u svojoj dokudrami "!Restitucija, ili, San i java stare garde" 


 
3 min
Istra24

Draženov život bio je preobičan za filmsku dramu, najveća drama u njegovom životu bila je košarka, a redatelj Danilo Šerbedžija je taj dio prilično zanemario, što nije najbolja redateljska odluka * Da uzbudljiv film ne treba imati zvijezde, nego se može snimiti i s najobičnijim anonimnim ljudima, pokazao je srpski veteran Želimir Žilnik u svojoj dokudrami "!Restitucija, ili, San i java stare garde" 

Snimanje biografskog filma nije nimalo lagan zadatak, iako mnogi redatelji ne mogu odoljeti tom izazovu. Čak je takav film zahvalnije napraviti ako je riječ o značajnoj osobi koja je davno preminula, poput Formanovog "Amadeusa", jer se u tom slučaju mogu slobodnije interpretirati epizode iz njezinog života.

Ako je riječ o živućoj osobi ili osobi koja je bila naš suvremenik situacija je malo kompliciranija, jer o toj osobi postoji gomila medijskog materijala i činjenica koje valja poštovati, vjerojatno ta osoba ima živuće članove obitelji ili rođake, a tu su i druga ograničenja.

Slučaj znamenitog košarkaša Dražena Petrovića (1964 – 1993) svakako spada u ovu drugu skupinu, a njegovim životom bavi se redatelj Danilo Šerbedžija u filmu "Dražen" i u tome nije naročito uspješan.

Šerbedžija je htio napraviti film o Draženovom privatnom životu, ali Dražen je privatno bio običan dečko potpuno posvećen košarci, nesklon porocima poput nekih sportskih zvijezda, a njegov život nije imao velikih tragedija do završne užasne epizode na njemačkoj autocesti.

Draženov život bio je preobičan za filmsku dramu, najveća drama u njegovom životu bila je košarka, a Šerbedžija je taj dio prilično zanemario, što nije najbolja redateljska odluka.

Rezultat je jedna vizualno ušminkana i lijepo snimljena biografija koja ne donosi puno novosti i uzbuđenja ni široj publici ni obožavateljima košarke.

Da uzbudljiv film ne treba imati zvijezde, nego se može snimiti i s najobičnijim anonimnim ljudima, pokazao je srpski veteran Želimir Žilnik (rođen 1942) u svojoj dokudrami "!Restitucija, ili, San i java stare garde", prikazanoj u utorak navečer u Kinu Valli.

Intelektualno i fizički iznimno vitalan redatelj tom se prilikom obratio publici i duhovito obrazložio utjecaj Pule na njegovu impresivnu umjetničku karijeru, a dojam koji Žilnik ostavlja nastupajući uživo u potpunom je skladu s njegovim recentnim filmskim ostvarenjima.

Glavni junak "Restitucije" je vremešni glazbenik Stevan Arsin (80 +) koji se, nakon više od pola stoljeća života i rada u Njemačkoj, vraća u Srbiju da bi dovršio postupak povrata obiteljskog imanja koje uključuje veliki komad plodne zemlje i zapuštenu vilu.

Tom prilikom ponovno sreće bivšu suprugu, kćer, zeta i unučad koji mu se vesele, iako nije potpuno jasno da li zbog toga što ga ponovno vide ili se nadaju da će i njima pripasti komadić iznimno bogate imovine.

Žilnikova priča je uobičajeno kronološka i vrlo jednostavna, on dokumentaristički prati Stevana tijekom njegovih aktivnosti i razgovora s ljudima te izbjegava bilo kakve pokušaje stilizacije. Njegova kamera je uglavnom statična ili u blagom kretanju, dominiraju srednji planovi, a montaža je vrlo glatka i gotovo neprimjetna.

Riječ je o filmskoj cjelini koja ostavlja dojam izvedbene jednostavnosti i stilske nenametljivosti, iako je značenjski iznimno kompleksna. Žilnik se dotiče mnogih problema suvremenog balkanskog okružja i svijeta općenito, ali to radi na iznimno dopadljiv i simpatičan način, bez trunke izravnog filozofiranja.

Žilnik uspijeva obraditi tematiku starosti i odnosa prema životu u toj dobi, melankoliju i prolaznost, licemjerje u međuljudskim odnosima, utjecaj krupnog kapitala na ove naše postjugoslavenske prostore i mnoge druge bitne stvari.

Ali sve to radi iznimno nonšalantno, nenametljivo i šarmantno, nadahnuto izmjenjujući humorne prizore s tragikom života.

I što je najvažnije, iako je film u velikoj mjeri satira svijeta koji nas okružuje, Žilnik ni u jednom trenutku ne ismijava svoje likove. Naprotiv, on se prema njima odnosi s nevjerojatnom razinom respekta, razumijevanja i sveprožimajuće ljudskosti.

Elvis Lenić


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.