Kultura

AUTORI SU PAOLA ORLIĆ I IGOR ZIROJEVIĆ

"DUGO ŽELJENI PROIZVOD ESTETSKI RAFINIRANOG PROSTORA" U Kaštelu Morosini-Grimani u Svetvinčentu, održana promocija monografije “Svetvinčenat-Sanvincenti”

Publikacija obiluje mnoštvom slično oku zavodljivih fotografija Igora Zirojevića koji je, kako je ispričao na predstavljanju, snimao na terenu pune dvije godine, ne bi li uhvatio što je bolje moguće samu srž tog prostora * Paola Orlić  je na gotovo 200 stranica iznijela dugo željeni i iščekivani portret ovog prostora, od povijesti do današnjih dana, ali je istaknula da mjesto u konačnici ipak čine njegovi ljudi, čije je portrete tijekom mnogih neformalnih trenutaka Zirojević hvatao u njihovom plemenitijem dokoličarenju


 
5 min
Istra24
foto: Marijana Pletikos

Publikacija obiluje mnoštvom slično oku zavodljivih fotografija Igora Zirojevića koji je, kako je ispričao na predstavljanju, snimao na terenu pune dvije godine, ne bi li uhvatio što je bolje moguće samu srž tog prostora * Paola Orlić  je na gotovo 200 stranica iznijela dugo željeni i iščekivani portret ovog prostora, od povijesti do današnjih dana, ali je istaknula da mjesto u konačnici ipak čine njegovi ljudi, čije je portrete tijekom mnogih neformalnih trenutaka Zirojević hvatao u njihovom plemenitijem dokoličarenju

Jučer je, u sklopu Dana Općine Savičenta, u Kaštelu Morosini-Grimani u Svetvinčentu, održana svečana promocija monografije “Svetvinčenat- Sanvincenti” koju potpisuju Igor Zirojević - autor fotografija i urednik te povjesničarka umjetnosti i kustosica Paola Orlić kao autorica tekstova i ko-urednica publikacije.

Riječ je svježe otisnutom, tvrdo- ukoričenom luksuznom primjerku fotomonografije u izdanju nezavisne nakladničke kuće Studiolab čiji je sadržaj na hrvatskom, talijanskom i engleskom jeziku dodatno zaključen i lentom vremena te popraćen opsežnom bibliografijom.

Kako je to naglasio načelnik Općine Svetvinčenat Dean Perković, monografija je zaista dugo željeni “proizvod” čija inicijativa, mada je, doduše, došla od samog nakladnika i autora Igora Zirojevića a podržana od Županije, danas definitivno projekt na koji su u Općini jako ponosni i sretni da je realizirana.

Nastajući kroz dulji vremenski period i s preko 250 atraktivnih fotografija Igora Zirojevića kroz sva četiri godišnja doba te iscrpnog teksta Paole Orlić, koja je na gotovo 200 stranica iznijela dugo željeni i iščekivani portret ovog prostora od povijesti do današnjih dana, nadovezujući se na pohvale načelnika Općine Perkovića, direktor TZ Svetvinčenat Dean Pustijanac istaknuo je zadovoljstvo što je konačni proizvod napravljen u lijepom i konstruktivnim dijalogu s autorima. Naime, želeći da što više podataka uđu u nju, publikacija je pri samom kraju dodatno proširena za još 32 stranice ne bi li u nju stalo što više sadržaja koji su smatrali bitnim ostaviti kao dokument vremena budućim generacijama.

Osim izuzetno atraktivnog noćnog prizora na naslovnici monografije na kojoj je ovjekovječen zvjezdani trenutak jednog od centralnih kulturnih događanja tzv. Srednjevjekovni festival u Svetvinčentu, publikacija obiluje mnoštvom slično oku zavodljivih fotografija Igora Zirojevića koji je, kako je ispričao na predstavljanju, snimao na terenu pune dvije godine ne bi li uhvatio što je bolje moguće samu srž tog prostora.

Tako je primjerice istaknut i jedan zanimljiv fenomen brojnih vrtača koje je tek snimajući iz zraka ustanovio kao specifičan pejzažni kuriozitet ovog područja u kojima se danas nalaze i mnogi lijepo kultivirani vrtovi koji bi mogli postati I svojevrstan zaštitni znak Općine. Među pak najznačajnijim spomenicima kulturne baštine po kojima je Savičenta nadaleko poznata u monografiji se nalazi mnoštvo fotografija pomno urbanistički elaboriranog renesansnog trga (tzv. Place) s impozantnim kaštelom Morosini – Grimani snimanog u sva četiri godišnja doba a za kojeg Paola Orlić, istaknula da bi prolazeći posljednjih desetljeća lijepu i kvalitetnu preobrazbu, mogao poslužiti kao svjetli primjer mnogim sličnim gradnjama u Istri i široj regiji.

Njegovi vlasnici i graditelji počevši od obitelji De Castro Pola pa zatim Morosinijevih sve do Grimanijevih, kao protagonisti povijesno izazovnih vremena i zamršenih vlasničkih odnosa na razmeđu Lava i Orla (Venecije I Austrije) s perpetuiranim prokletstvom deficita muških nasljednika tijekom povijesti su, istaknula je Orlić, ispisali višestruko zanimljive priče na osnovu kojih bi se dalo napraviti i kakav sjajan filmski predložak.

Pored ljepota brojne kulturne baštine unutar kojih je kao povjesničarka umjetnosti željela unijeti i recentne spoznaja u polju svoje struke poput primjerice kurioziteta – korištenja skupocjenog azurita koji je otkriven na freskama crkvice Sv. Katarine a koji je jedinstvena pojava u cijeloj Istri, Orlić je istaknula da je ipak najosobniji prilog dala u dijelovima monografije u kojem su portretirani njegovi stanovnici u dokolici.

Ističući da mjesto u konačnici ipak čine njegovi ljudi čije je portrete tijekom mnogih neformalnih trenutaka Zirojević hvatao u njihovom plemenitijem dokoličarenju kada su “igralo na harte”, delalo mote”, “brontulalo”, “pljočkalo” ili boćalo, upravo su to bili oni trenuci u kojima je prepoznavala pravu čaroliju i ljepotu mjesta.

Referirajući se na izazove što boljeg i pitkijeg predstavljanja Svetvinčenta široj publici kao iznimno estetski rafiniranog prostora i tekovina jedne sasvim posebne urbanističke scenografije autori Zirojević i Orlić su istaknuli da ova monografija- osim što ima za cilj ponuditi uvid u bogatu kulturno povijesnu baštinu Savičente donosi i do sada nikad viđene fotografske vizure sa zemlje i iz zraka u kojoj su ravnopravno portretirane njene istaknute kulturne manifestacije (Srednjevjekovni Festival, Festival plesa i neverbalnog kazališta..), kao i istaknuta imena tog kraja poput jazz glazbenice Tamare Obrovac, koreografa i umjetnika Matije Ferlina pa sve do trostrukog svjetskog prvaka i rekordera u boćama Darijana Živolića.

Oplemenjen osebujnim i duhovitim uvodnikom Darka Pekice, “domaćeg čovika” koji se na promociji duhovito deklarirao prije svega stočarom ali čije ime stoji iza glasovitog umjetničkog kolektiva Šikuti Machine i omiljene kraft bire Kampanjola, a koji je pisan na specifičnom lokalnom dijalektu kojeg su u duhu jezika preveli Silvio Forza (autor prijevoda na talijanski jezik) i Ivana Ostojčić (autorica prijevoda ne engleski jezik), Pekica je za kraj ustanovio da makar mu se libar “pjaža” i da su autori učinili “lipo delo” za koje je napisao duhoviti uvodnik, ipak mora izraziti svoje nezadovoljstvo što na naslovnici uz službeni hrvatski naziv Svetvinčenat i talijanski Sanvincenti nije osvanulo po domaće Savičenta “aš nan je jezik, kada sve drugo rasprodamo- još jedino ča nan ostaje i ča nan ne moru oteti”. Slažući se s njim i nadajući se da će u budućnosti možda jednom osvanuti monografija, pored engleskog i talijanskog ponuditi i “četrti jazik- istrijanski”,  autori su u neformalnom dijelu spomenuli i osobnu vezanost za ovaj projekt koji im je upravo za vrijeme nastajanja knjige dok su pohodili teren uvijek u potrazi za savršenim kadrom, pronašli i spasili jednog maloga odbačenog štenca-danas njihovu osmomjesečnu kujicu Miše.

S obzirom na činjenicu da je posljednja monografija Savičente na hrvatskom jeziku pisana još davne 1975. perom mons. Ivana Milovana, porečko -pulskog biskupa (tada rovinjskog župnika), ovo izdanje Studiolaba iz 2025. podržano od Istarske županije, Općine Savičenta, TZ Savičenta svojevrsna je kulturna je gesta kojom su Igor Zirojević i Paola Orlić u dijalogu s lokalnom zajednicom iznjedrili hvalevrijedan dokument vremena za sve nadolazeće generacije.


Nastavite čitati

Istra
 

PO PRINCIPU 'KI ĆE DALJE' Održan prvi golf turnir u Savičenti - "Žlinja 2025."

Ova je svečana sportska manifestacija održana na Dan antifašističke borbe, jutros u devet u jutro, a igralo se po principu ki će dalje. Benčić je bio bolji s najduljim udarcem od cca 87 koraka ili skoro 60 metara, a u sudačkoj nadoknadi, po volji Elija Velana, on je prebacio cijelu dužinu Žlinje, pa smo pobrojali 111 koraka, što bi približno bilo 74 metra. Stigao je lopticom do spomenika borcima antifašističke narodne borbe, nadomak Kaštelu. Dakle, u konačnici Mario Benčić je drugi, a Elio Velan predzadnji

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.