Kultura

SMRT JE U KUĆI (DEATH IS IN DA HOUSE)

FILM TUESDAY Život ima vijek trajanja

Daina Oniunas Pusić nije odabrala srcedrapajući pristup vrlo teškoj temi. Izabrala je magični realizam, neku vrstu moderne bajke, narativ ispleten parabolama i metaforama. Priča o umirućoj djevojci i njenoj majci prije svega analizira njihov odnos prema smrti. Kod Oniunas Pusić kroz lekciju Umijeće umiranja (Ars Moriendi) prolazimo s prljavim papagajem koji mijenja oblik i veličinu, sluša Ice Cubea, puši joint i voli sarkazam


 
4 min
Dražen Majić

Daina Oniunas Pusić nije odabrala srcedrapajući pristup vrlo teškoj temi. Izabrala je magični realizam, neku vrstu moderne bajke, narativ ispleten parabolama i metaforama. Priča o umirućoj djevojci i njenoj majci prije svega analizira njihov odnos prema smrti. Kod Oniunas Pusić kroz lekciju Umijeće umiranja (Ars Moriendi) prolazimo s prljavim papagajem koji mijenja oblik i veličinu, sluša Ice Cubea, puši joint i voli sarkazam

Odabir čelnika Pula film festivala da zadnju festivalsku večer u Areni prikažu odličan debitantski dugometražni film Daine Oniunas Pusić vrlo je hrabar. "Tuesday" nije film za široke mase, štoviše, radi se o izrazito hermetičnom art filmu koji propitkuje smrt, temu koja nikako nije popularna u vruću ljetnu srpanjsku noć.

Autorica Oniunas Pusić je prije filma izašla s glumicom Lolom Petticrew na pozornicu i gledateljima najavila da će ih film možda odvesti na neka nova mjesta. Tijekom filma pola gledatelja je izašlo iz Arene.

Jer smrt je tema s kojom se većina ne želi suočiti. Teško je prihvaćamo kao vlastiti fizički kraj, vjernicima je možda malo lakše jer se uzdaju u vječni život. Smrt je jednako bolna i kada je doživljavamo kroz odlazak najbližih. U filmu "Tuesday" pred kamerom umire 15-godišnja djevojčica, dijete samohrane Amerikanke u Londonu. Osim njih dvije, u filmu upoznajemo još samo njegovateljicu. I papigu.

Daina Oniunas Pusic nije odabrala srcedrapajući pristup vrlo teškoj temi. Izabrala je magični realizam, neku vrstu moderne bajke, narativ ispleten parabolama i metaforama. Priča o umirućoj djevojci i njenoj majci prije svega analizira njihov odnos prema smrti. Ako u obzir uzmemo neke od psiholoških analiza koje kažu da umiranje ima nekoliko faza poput negiranja, bijesa, depresije i prihvaćanja, na početku filma nalazimo Tuesday koja je već u fazi prihvaćanja, dok je njena majka u prvoj fazi radikalnog negiranja.

Majku Zoru glumi izvanredna Julia Lewis-Dreyfus najpoznatija po ulozi u Seinfieldu. Ona prodaje obiteljsku imovinu da bi platila njegovateljicu, spava u parku na klupi, izbjegava se suočiti sa stvarnošću nadolazeće smrti. Dok majka spava u parku, Tuesday upoznaje Smrt koja se predstavlja u obliku papige.

Papiga je neobičan izbor za simbol koji okončava ljudske živote. Smrt se obično prikazuje kao neko zastrašujuće stvorenje, kao kosac s kapuljačom ili nekakva horor spodoba.

Kod Daine Oniunas Pusić kroz lekciju Umijeće umiranja (Ars Moriendi) prolazimo s prljavim papagajem koji mijenja oblik i veličinu, sluša Ice Cubea, puši joint i voli sarkazam. Tuesday ulazi u blizak, čak i prijateljski, odnos sa Smrću te dobiva extra vrijeme da na neminovnost pripremi majku Zoru.

Taj se pokušaj pokazuje kao fijasko jer majka u bijesu premlati papagaja, zapali ga i na koncu pojede.

Međutim, smrt je teška za sažvakat. Papiga u mikro obliku nastavlja živjeti u Zori koja u središnjem bajkovitom dijelu filma poprima moći promjene veličine i u jednom trenutku postaje Veli Jože, a u drugom poput lika iz filma „Draga, smanjio sam djecu”. Sve te transformacije u stvari predstavljaju njeno unutarnje procesuiranje boli zbog umiranja vlastitog djeteta.

Unutarnja preobrazba majke događa se na plaži nalik na onu Bergmanovu iz Sedmog pečata. Zora pregovara sa Smrću i postiže dogovor. Zora shvaća da je smrt u tom trenutku najbolje za Tuesday koja se raspada u bolovima. Kćerka umire u miru.

Ali to nije kraj. Zora i dalje ne prihvaća smrt, obuzima je depresija, leži u krevetu i ništa ne jede. Tada se opet pojavljuje papiga, posjećuje da, kako kaže, "vidi kako je". Na Zorino pitanje postoji li Bog i vječni život papiga kaže da Bog ne postoji, barem na onako kako ga ljudi zamišljaju. Vječni život postoji u sjećanjima preživjelih. Ta sjećanja treba njegovati. Zora konačno otpušta bol.

Redateljicu i scenaristicu je za "Tuesday" je inspirirala smrt njene prijateljice i film je na neki način za Dainu imao terapijski učinak. Na ovaj način sjećanje na nju postalo je vječno.

Julia Lewis-Dreyfus savršen je odabir za ulogu majke. Dobro poznaje temu, zadnjih nekoliko godina prošla je kroz nekoliko obiteljskih trauma uključujući i vlastitu borbu s rakom. Istovremeno svojom pojavom u film donosi humor, kaže da joj je najdraži crni humor na pogrebima.

Daine Oniunas Pusić napravila je spektakularno ostvarenje, bizarnu filozofsku horor bajku i velika je čast za Pula film festival što ga je autorica, nakon niza najutjecajnijih svjetskih festivala, odabrala za hrvatsku premijeru. S filmom Tuesday Oniunas Pusić se pozicionirala u sam vrh hrvatskog filmskog stvaralaštva.


Nastavite čitati

Pula
 

Istarsko narodno kazalište: 26. folklorne večeri "KUD Uljanik" i gosti

Ovaj spektakl donosi raznovrstan program koji će publici predstaviti tradicionalne plesove, glazbu i kostime iz različitih dijelova naše zemlje. Uz domaćina KUD "Uljanik" iz Pule nastupiti će i KUD "Ivan Fonović Zlatela" iz Kršana te KUD "Zvir" iz Jelenja koji će svojim izvedbama oživjeti bogatu folklornu baštinu

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.