Odabir čelnika Pula film festivala da zadnju festivalsku večer u Areni prikažu odličan debitantski dugometražni film Daine Oniunas Pusić vrlo je hrabar. "Tuesday" nije film za široke mase, štoviše, radi se o izrazito hermetičnom art filmu koji propitkuje smrt, temu koja nikako nije popularna u vruću ljetnu srpanjsku noć.
Autorica Oniunas Pusić je prije filma izašla s glumicom Lolom Petticrew na pozornicu i gledateljima najavila da će ih film možda odvesti na neka nova mjesta. Tijekom filma pola gledatelja je izašlo iz Arene.
Jer smrt je tema s kojom se većina ne želi suočiti. Teško je prihvaćamo kao vlastiti fizički kraj, vjernicima je možda malo lakše jer se uzdaju u vječni život. Smrt je jednako bolna i kada je doživljavamo kroz odlazak najbližih. U filmu "Tuesday" pred kamerom umire 15-godišnja djevojčica, dijete samohrane Amerikanke u Londonu. Osim njih dvije, u filmu upoznajemo još samo njegovateljicu. I papigu.
Daina Oniunas Pusic nije odabrala srcedrapajući pristup vrlo teškoj temi. Izabrala je magični realizam, neku vrstu moderne bajke, narativ ispleten parabolama i metaforama. Priča o umirućoj djevojci i njenoj majci prije svega analizira njihov odnos prema smrti. Ako u obzir uzmemo neke od psiholoških analiza koje kažu da umiranje ima nekoliko faza poput negiranja, bijesa, depresije i prihvaćanja, na početku filma nalazimo Tuesday koja je već u fazi prihvaćanja, dok je njena majka u prvoj fazi radikalnog negiranja.
Majku Zoru glumi izvanredna Julia Lewis-Dreyfus najpoznatija po ulozi u Seinfieldu. Ona prodaje obiteljsku imovinu da bi platila njegovateljicu, spava u parku na klupi, izbjegava se suočiti sa stvarnošću nadolazeće smrti. Dok majka spava u parku, Tuesday upoznaje Smrt koja se predstavlja u obliku papige.
Papiga je neobičan izbor za simbol koji okončava ljudske živote. Smrt se obično prikazuje kao neko zastrašujuće stvorenje, kao kosac s kapuljačom ili nekakva horor spodoba.
Kod Daine Oniunas Pusić kroz lekciju Umijeće umiranja (Ars Moriendi) prolazimo s prljavim papagajem koji mijenja oblik i veličinu, sluša Ice Cubea, puši joint i voli sarkazam. Tuesday ulazi u blizak, čak i prijateljski, odnos sa Smrću te dobiva extra vrijeme da na neminovnost pripremi majku Zoru.
Taj se pokušaj pokazuje kao fijasko jer majka u bijesu premlati papagaja, zapali ga i na koncu pojede.
Međutim, smrt je teška za sažvakat. Papiga u mikro obliku nastavlja živjeti u Zori koja u središnjem bajkovitom dijelu filma poprima moći promjene veličine i u jednom trenutku postaje Veli Jože, a u drugom poput lika iz filma „Draga, smanjio sam djecu”. Sve te transformacije u stvari predstavljaju njeno unutarnje procesuiranje boli zbog umiranja vlastitog djeteta.
Unutarnja preobrazba majke događa se na plaži nalik na onu Bergmanovu iz Sedmog pečata. Zora pregovara sa Smrću i postiže dogovor. Zora shvaća da je smrt u tom trenutku najbolje za Tuesday koja se raspada u bolovima. Kćerka umire u miru.
Ali to nije kraj. Zora i dalje ne prihvaća smrt, obuzima je depresija, leži u krevetu i ništa ne jede. Tada se opet pojavljuje papiga, posjećuje da, kako kaže, "vidi kako je". Na Zorino pitanje postoji li Bog i vječni život papiga kaže da Bog ne postoji, barem na onako kako ga ljudi zamišljaju. Vječni život postoji u sjećanjima preživjelih. Ta sjećanja treba njegovati. Zora konačno otpušta bol.
Redateljicu i scenaristicu je za "Tuesday" je inspirirala smrt njene prijateljice i film je na neki način za Dainu imao terapijski učinak. Na ovaj način sjećanje na nju postalo je vječno.
Julia Lewis-Dreyfus savršen je odabir za ulogu majke. Dobro poznaje temu, zadnjih nekoliko godina prošla je kroz nekoliko obiteljskih trauma uključujući i vlastitu borbu s rakom. Istovremeno svojom pojavom u film donosi humor, kaže da joj je najdraži crni humor na pogrebima.
Daine Oniunas Pusić napravila je spektakularno ostvarenje, bizarnu filozofsku horor bajku i velika je čast za Pula film festival što ga je autorica, nakon niza najutjecajnijih svjetskih festivala, odabrala za hrvatsku premijeru. S filmom Tuesday Oniunas Pusić se pozicionirala u sam vrh hrvatskog filmskog stvaralaštva.