Kultura

NA INTIMNOJ IZLOŽBI U ZASEOKU PUCIĆI DOLENJI

JE LI MOGUĆE DA MU ROVINJSKE VLASTI JOŠ UVIJEK NISU DODIJELILE ATELJE? Istaknuti rovinjski umjetnik Aleksandar Garbin: 'Začudnost me zanima''

Tu je i Garbinov rad s kružnicama i citatom Arhimeda, najpoznatijeg grčkog matematičara iz 3. stoljeća p.n.e., koji je jednog dana u pijesku crtao kružnice kad je naišao jedan vojnik. Arhimed je uzviknuo 'Noli turbare circulos meos!' (Ne uznemiravajte moje krugove!). "Baš mi se to sviđa, kaže Garbin. 'Začudnost me zanima, stvoriti kod ljudi začudnost. Recimo, ovaj otrovan cvijet mi je začudan jer ne postoji takav u prirodi', dodaje, dok mi umalo ne zgazismo pojedine radove u dvorištu kuće, jedne od njih četiri u ovom zaseoku u Zapadnoj Bezačiji


 
4 min
Zoran Angeleski
Aleksandar Garbin: 'Ne mogu napraviti rad koji će svi vidjeti isto. Ne volim to. Svatko ima svoj odnos prema radu'

Tu je i Garbinov rad s kružnicama i citatom Arhimeda, najpoznatijeg grčkog matematičara iz 3. stoljeća p.n.e., koji je jednog dana u pijesku crtao kružnice kad je naišao jedan vojnik. Arhimed je uzviknuo 'Noli turbare circulos meos!' (Ne uznemiravajte moje krugove!). "Baš mi se to sviđa, kaže Garbin. 'Začudnost me zanima, stvoriti kod ljudi začudnost. Recimo, ovaj otrovan cvijet mi je začudan jer ne postoji takav u prirodi', dodaje, dok mi umalo ne zgazismo pojedine radove u dvorištu kuće, jedne od njih četiri u ovom zaseoku u Zapadnoj Bezačiji

‘Apolitičnim zastavama’, ‘Prizemljenim mjesecom’, ‘Saturnom’, 'Psom Mališom’, 'Areom Neutra', eskimskim igluom posvećenim kiparu Ivanu Kožariću i predstavniku Arte Povera Mariu Merzu, otrovnim cvijetom, dvjema razrezanim loptama, zamkom za pohlepne... ali i sjajnom maneštrom koju je osobno skuhao za 20-ak ljubitelja umjetnosti i poštovatelja njegova 40-godišnjeg umjetničkog rada, jučer se istaknuti rovinjski umjetnik Aleksandar Garbin predstavio u jedinstvenom intimnom kućnom zdanju u Pucići Dolenji, tri kilometra od Žminja, u kući domaćina, novinara, publicista i pisca Elia Velana, koji je u art park pretvorio lijepu autohtonu kuću i dvorište svog pokojnog oca, veterinara Giannija.

"Ples mrtvaca" Schuberta, Knihera, Jermana, Kožarića, Demura, Gotovca i Stilinovića  

Za razumijevanje Garbinovog stvaralaštva važni su izloženi citati u prizemlju, posebno onaj pjesnika Fernanda Pessoe ("Ono što mi vidimo od stvari jesu stvari"), kao i Marxova teza da je vrijednost razmjene jedina (jedinstvena) vrijednost.

- To je istina, kaže nam Garbin, dok koračamo čas prizemljem, čas dvorištem Velanovog imanja, smještenog u malom zaseoku sa svega  četiri kuće u Zapadnoj Bezačiji.

Aleksandar Garbin

Aleksandar Sandro Garbin rođen je 1955. godine u Rovinju. Diplomirao je 1988. kiparstvo na Accademia di Belle Arti di Brera u Milanu, u klasi profesora Giancarla Marchesija i Alik Cavalierea, a magisterij je završio kod profesora Luciana Fabra.

Izlaže od sredine 80-ih godina na samostalnim i skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Dobitnik je više nagrada među kojima je Pollock-Krasner Foundation Grant New York iz 2005. godine.

Hoće li mu gradonačelnik Paliaga ustupiti konačno prostor za atelje?

Ne služi na čast rovinjskim vlastima što i nakon više od 30 godina njegova međunarodno priznatog rada nisu Garbinu, svom sugrađaninu, dodijelili odgovarajući prostor za atelje, budući da to mali prostor u jednoj crkvici u kvartu Sveti Martin nije. Ukazano im je iznova na to u svibnju ove godine, a iz gradske uprave su rekli da će mu se javiti. No do danas nisu. Ukoliko je razlog takvom ignoriranju Garbinova autorska beskompromisnost i osebujnost, sva PR medijska uvjeravanja rovinjskih vlasti o silnoj razvijenosti i bogatstvu grada padaju u vodu, a ostaju uboga provincijalnost i malograđanština 

Ovaj umjetnik poseže za predmetima svakodnevice, preuzima ih, kombinira i preslaguje. Postavlja pitanja o značenju stvari neobičnim udruživanjima i ironijskim pomacima, uz često prisutan moment humora i igre, (auto)ironije i samokritičnosti.

Pritom polazi od jednostavne pretpostavke da red počinjemo uvažavati tek onda kada funkcionalnost stvari biva dovedena u pitanje.

- Svatko vidi drukčije. Ne mogu napraviti rad koji će svi vidjeti isto. Ne volim to. Svatko ima svoj odnos prema radu, kaže Garbin.

"Začudnost me zanima, stvoriti kod ljudi začudnost. Recimo, ovaj otrovan svijet mi je začudan jer ne postoji takav u prirodi", dodaje, dok mi umalo ne zgazismo pojedine radove u dvorištu.

 

Otrovni cvijet... s rasvjetnim tijelom

Uz evociranje djetinjstva i dječjih igara, duha autoru ne nedostaje ni u radu 'Zamka za pohlepne', gdje je ispod koncem, povezane kutije, iznutra obložene 'kažnjivim žiletima', postavljen prazan novčanik.

Govoreći o radu 'Area Neutra' veli nam da su mu ideju međuprostora potaknuli suhozidi u Istri. “Dva su zemljoradnika čistila polje od kamena kako bi mogli orati, no ujedno su slagali među.”

Iglu - posveta Ivanu Kožariću, ali i Mariu Merzu

Tu je i rad s kružnicama i čuvenim citatom Arhimeda, najpoznatijeg grčkog matematičara iz 3. stoljeća p.n.e., koji je jednog dana u pijesku crtao kružnice kad je naišao jedan vojnik. Arhimed je uzviknuo "Noli turbare circulos meos!" ("Ne uznemiravajte moje krugove!").

- Baš mi se to sviđa, kaže Garbin.

(gornja fotografija: ‘Prizemljeni mjesec' - posveta Kožarićevom 'Prizemljenom suncu')

Kada se prije pet godina u Muzeju suvremene umjetnosti Istre na samostalnoj izložbi "Sve je relativno" predstavio s 50-ak radova (skulpture, slike, crteži, objekti, instalacije, video…), kustos Mladen Lučić ustvrdio je da je autor u svom radu od samog početka inzistirao na pomacima koji realitet svode na relativitet, što je i danas ostao specificum njegovog likovnog govora, kao što je i njegova zaokupljenost problematiziranjem prostora i međuprostora bila naglašena još u njegovim kartografskim počecima.

Par mjeseci kasnije izlagao je u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti, a izložba je nosila naziv "Stvari".

Štapovi, još jedna posveta Kožariću

"Likovni rukopis često zamjenjuje pisanom riječju, što je još jedno od nasljeđa konceptualne umjetnosti'

- Garbin u svom radu vrlo često svodi likovnost na leksičko područje, odnosno likovni rukopis zamjenjuje pisanom riječju, što je još jedno od nasljeđa konceptualne umjetnosti, prvenstveno Josepha Kosutha ili grupe Art & Languague, ali ujedno predstavlja i instrument autorove težnje mentalnom procesu... Koliko Garbin traži odmak od likovnog jezika, govori i činjenica da je upotrijebio citat portugalskog pjesnika i mistika Fernanda Pessoe 'Ono što mi vidimo od stvari jesu stvari', kao istinski credo svog umjetničkog djelovanja, a ne sličnu opservaciju američkog slikara Franka Stelle ‘To što vidiš upravo je to što vidiš’, kao što je i u svojoj umjetnosti skloniji primjeni Fibonaccijevog niza od upotrebe Zlatnog reza (istovjetan princip), svojstvenog likovnim umjetnostima, istaknuo je Lučić.

Plakat velike izložbe u Muzeju suvremen umjetnosti Istre prije pet godina

Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.