Kultura

FILM O UBOJSTVU JOSIPA REIHL-KIRA

"Mirotvorac" je jako dobro napravljen film, ali i društveno iznimno koristan dok se čak i sa saborske govornice mogu čuti ustaški pozdravi

Cijeli film napravljen je od autentičnih video zapisa, što je sigurno zahtijevalo veliki trud prilikom istraživanja i odabira kadrova iz arhiva. Vrlo pregledno i detaljno prikazana je situacija u Osijeku tih godina, kako su se regularnim policijskim snagama predvođenim Kirom suprotstavljale razne paravojne snage i kako je HDZ-ovska vlast u Zagreb zatvarala oči * Iako je proljetos Bezinovićev "Fiume o morte!" imao nekoliko projekcija u pulskom kinu, Arena je i sinoć bila vrlo solidno popunjena


 
3 min

Cijeli film napravljen je od autentičnih video zapisa, što je sigurno zahtijevalo veliki trud prilikom istraživanja i odabira kadrova iz arhiva. Vrlo pregledno i detaljno prikazana je situacija u Osijeku tih godina, kako su se regularnim policijskim snagama predvođenim Kirom suprotstavljale razne paravojne snage i kako je HDZ-ovska vlast u Zagreb zatvarala oči * Iako je proljetos Bezinovićev "Fiume o morte!" imao nekoliko projekcija u pulskom kinu, Arena je i sinoć bila vrlo solidno popunjena

Hrvatski redatelj Ivan Ramljak već godinama uspješno radi dugometražne  dokumentarne filmove koji su vizualno građeni od materijala snimljenog u prošlosti.

U dokumentarcu "O jednoj mladosti" to su bile fotografije koje je davno snimio njegov pokojni prijatelj, dok je u sljedećem dokumentarnom filmu "El Shatt - nacrt za utopiju" također koristio arhivske fotografije praćene glasovima sudionika da bi prikazao realnost dalmatinskih zbjegova u El Shattu.

U svojem novom filmu "Mirotvorac", prikazanom sinoć u sklopu natjecateljskog programa hrvatskog filma, Ramljak ponovno koristi sličnu strategiju, samo što arhivske fotografije ovdje zamjenjuje video.

"Mirotvorac" je priča o ubojstvu osječkog načelnika policije Josipa Reihl-Kira i okolnostima koje su mu prethodile, dok je pokušavao spriječiti sukobe između lokalnih Hrvata i Srba sredinom 1991. godine.

Cijeli film napravljen je od autentičnih video zapisa, što je sigurno zahtijevalo veliki trud prilikom istraživanja i odabira kadrova iz arhive, a uz Ramljaka su kao koscenaristi potpisani novinari Hrvoje Zovko i Dragutin Hedl.

Oni vrlo pregledno i detaljno prikazuju kakva je bila situacija u Osijeku tih godina, kako su se regularnim policijskim snagama predvođenim Kirom suprotstavljale razne paravojne snage i kako je HDZ-ovska vlast u Zagreb zatvarala oči.

Naročito je istaknuta uloga zloglasnog gospodara života i smrti Branimira Glavaša, koji je osuđen za ratne zločine, ali ne i za ubojstvo Kira i njegovih suradnika, iako je svojim javnim djelovanjem itekako stvarao atmosferu u lokalnoj zajednici koja je potaknula tragediju.

Redatelj Ramljak i montažer Damir Čučić vrlo učinkovito slažu kadrove arhivskog materijala, spretno izmjenjujući akcijske sekvence sa sekvencama u kojima dominira ugođaj, a pritom ostavljaju i dodatne vizualne signale tog vremena, poput šuma analogne video kamere i sličnih grešaka, da bi postigli što veći dojam autentičnosti. Naratori (među kojima je i udovica Jadranka Reihl-Kir) se tijekom cijelog filma ne vide, nego samo čujemo njihove glasove koji prate arhivsku sliku.

Sličnim izlagačkim postupcima koristi se i poznati britanski redatelj Asif Kapadia u svojim dugometražnim dokumentarcima o slavnim pokojnicima ('Senna', 'Amy', 'Diego Maradona'), tako da vizualnu naraciju filma slaže samo od arhivskih video materijala, dok je zvučna naracija sastavljena od izjava njihovih suvremenika i poznanika.

"Mirotvorac" je jako dobro napravljen film, ujedno i društveno iznimno koristan u vremenima kad se čak sa saborske govornice mogu čuti ustaški pozdravi.

Dok je Ramljak zakoračio u noviju hrvatsku povijest, samo nekoliko desetljeća unatrag, jedan drugi mlađi hrvatski redatelj preskočio je u svojem filmskom vremenskom stroju više od jednog stoljeća.

Riječ je o Igoru Bezinoviću i njegovom hibridnom filmu "Fiume o morte!", mješancu dokumentarnog, igranog i eksperimentalnog filma koji se bavi bizarnom povijesnom epizodom okupacije Rijeke od strane Gabrielea D’Annunzija (rujan 1919 – siječanj 1921).

O tom je filmu rečeno gotovo sve, od trijumfa na ovogodišnjem filmskom festivalu u Rotterdamu do kritičarskih pohvala i brojnih novinarskih tekstova posvećenih njegovom fenomenu.

Bezinoviću je ovih dana u Puli dodijeljena i nagrada Vedran Šamanović za inovativnost i pomicanje filmskog izraza u kontekstu suvremenog hrvatskog filma.

No, najveća zanimljivost u kontekstu tog filma je njegova gledanost. Osim što je nedavno oborio rekord kao najgledaniji hrvatski dokumentarac u kinima ikad, ni u Puli mu publike nije nedostajalo. Iako je proljetos imao nekoliko projekcija u pulskom kinu, Arena je i sinoć bila vrlo solidno popunjena. Znajući moduse ponašanja pulske publike, to spada u kategoriju gotovo nestvarnog.

Piše: Elvis Lenić


Nastavite čitati

Pula
 

Glumac Bogdan Diklić ovogodišnji je dobitnik nagrade "Fabijan Šovagović"

Dikliću je najveće priznanje to što njegov glumački maraton istim geografskim prostorom i s iste, beogradske startne pozicije, i dalje traje. Nisu ga uspjeli prekinuti ni balkanski ratovi 1990-ih, pa se u međuvremenu smjestio u filmografije suvremenih bosanskohercegovačkih (Danis Tanović, Jasmila Žbanić, Pjer Žalica) i hrvatskih filmašica i filmaša (Snježane Tribuson, Danila Šerbedžije, Antonija Nuića, Igora Mirkovića, Borisa T. Matića), „propuštajući kroz sebe“ moćne uloge i različite priče, sjedinjujući imaginaciju i intuiciju sa zanatom

Pula
 

PIOVE O MORTE! Filmski festival je sjajan

Atmosferu projekcije filma Fiume o morte! nije poremetila ni kiša koja je u nekoliko navrata pokvasila gledateljstvo. Međutim, energija filma, snaga poruke te inventivnost i opuštenost izvedbe ove ultra zanimljive štorije, očarali su publiku koja je u najvećem broju ostala do samog kraja

Pula
 

Kupalište Valkane i konkretni pomaci prema pristupačnosti

Kao odgovor na još jednu važnu potrebu korisnika vozač Društva Igor Radolović postavio je privremenu sjedalicu na dizalicu za ulazak u more. Iako se ne radi o tvorničkom dijelu, koji je još uvijek u postupku nabave iz Njemačke, sjedalicu je izradio METALWORK –  obrt za izradu proizvoda od metala iz Žminja

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.