Idućeg je ljeta u pulskoj Areni, kako saznajemo, sa svojim pratećim bendom trebao nastupiti izniman američki autor Jack White, najpoznatiji kao pjevač i gitarist rock dua The White Stripes, koji je od travnja ove godine do prije par dana u sklopu turneje "The Supply Chain Issues Tour" u gustim terminima nastupao u amfiteatrima, kazalištima i festivalima diljem Sjeverne Amerike, Azije i Europe, izvodeći pritom i pet-šest pjesama White Stripesa, zaključujući nastupe planetarnom 'Seven Nation Army'.
No zbog izvjesnih organizacijskih razloga (navodno preklapanja termina nastupa), taj je pulski koncert otpao.
Jack White
Da se ugovorio, uz već potvrđena renomirana gostujuća imena, lista izvođača u pulskom amfiteatru za ljeto 2023. bila bi dojmljivija i konkurentna minuloj, prvoj post-pandemijskoj koncertnoj sezoni koju su, prije svih, obilježili Tame Impala i Arctic Monkeys.
Vjerojatno zbog dviju financijski sušnih 'korona' godina, gladne publike te novog procvata glazbene koncertne industrije prošlog ljeta, za iduću sezonu u pulskoj Areni već su proteklih tjedana pojedini promotori i organizatori koncerata obznanili nastupe velikih svjetskih imena. I to nikad ranije, jer su se dosad koncerti pretežito dogovarali i javno oglašavali u veljači tekuće koncertne godine.
Tako za nešto više od šest mjeseci, točno prvog dana ljeta, 21. lipnja 2023. u pulskoj Areni koncert imaju Simply Red, a već tjedan kasnije, s dva uzastopna koncerta 27. i 28. lipnja nastupa Robbie Williams.
Robbie Williams dvije večeri u Areni
Nakon jubilarnog 70. Pulskog filmskog festivala koji će se (ovaj put s vatrometom) održati od 15. do 23. srpnja, uslijedit će drugo izdanje elektronskog festivala Pula Music Week, koji baš i nije uspio u svom premijernom sedmodnevnom izdanju prošlog ljeta. Navodno će sada trajati kraće.
Dva koncerta zaredom (možda po uzoru na rasprodane Foo Fighterse u lipnju 2019.) imat će i američka pop rock atrakcija Imagine Dragons, koji u amfiteatru nastupaju 8. i 9. kolovoza, dok 14. kolovoza, nakon koncerata 2004. i 2016. godine, Pulu ponovno pohodi Eros Ramazzotti.
Time je već sad ugovoreno šest od propisanih deset programa u amfiteatru, budući da se dva koncerta jednog izvođača/organizatora računaju kao jedan događaj. I filmski festival je jedan od tih šest.
Na ljeto ponovno vatromet na otvorenju 70. Pula Film Festivala
Prije tri mjeseca Grad Pula objavio je Poziv za dodjelu termina za održavanje programa u Areni u razdoblju od 15. lipnja do 31. kolovoza iduće godine. Rok za podnošenje prijava traje još mjesec dana, do 15. siječnja 2023., odnosno do popune termina. Ovo posljednje znači da se, ne bude li ugovoreno 10 programa, rok može i produljiti.
Ako odustaneš od ugovorenog koncerta - kazna 100.000 kuna
Sukladno, pak, Pravilniku o održavanju programa u amfiteatru ključni kriteriji za održavanje programa su visoka umjetnička kvaliteta i sadržaj primjeren spomeniku koji ima status kulturnog dobra nacionalnog značenja te vjerodostojnost i kontinuitet rada organizatora.
Da bismo manje upućenima donekle približili menadžersko pravne okolnosti ugovaranja koncerata, treba reći da je organizator programa dužan nakon potvrde njegova programa dostaviti bjanko zadužnicu na iznos do 100.000 kuna, a ukoliko odustane od održavanja programa ili program ne bude održan u odobrenom terminu iz razloga koji su njegova krivnja, dužan je Gradu Puli platiti iznos od 100.000 kuna.
O terminima odlučuje Povjerenstvo za programe u prostorima kulturno-povijesnih spomenika, kojim predsjeda gradska pročelnica za kulturu Emina Popović Sterpin, a članovi su ravnatelj Arheološkog muzeja Istre Darko Komšo, ravnatelj Povijesnog i pomorskog muzeja Istre Gracijano Kešac, direktorica pulskog TZ-a Sanja Cinkopan Korotaj i producent Edi Cukerić.
Nagrađivani producent i član Povjerenstva za programe u Areni Edi Cukerić
Višestruko nagrađivani pulski producent Edi Cukerić tvrdi da bi, po uzoru na Šibenik i Zadar, trebalo osnovati gradsku koncertnu agenciju/ustanovu koja bi efikasno upravljala glazbeno-scenskim programima u amfiteatru, ali i na Kaštelu te Malom rimskim kazalištem koji će uskoro s 1.500 mjesta postati ponovno koncertna pozornica, na kojoj su u prošlosti nezaboravne koncerte održali Madredeus, John Zorn, Calexico i druga ugledna glazbena imena.
- Areni ne bi smjela biti samo prostor za goli zakup. Ako se ne bavimo njome, imat ćemo dva veća izvođača, a ostalo tko već dođe, veli on i nastavlja.
- Mi smo sada kao manekenka koja čeka Ronalda i Messija za udaju. Ne bavimo se prostorom, nego ovisimo o drugima, o tome ima li izvođač novi album i turneju, dok se, recimo, u areni u Veroni već sada zna koji su bendovi i opere na repertoaru 2024. godine. Po meni, ta bi se gradska agencija bavila navedenim prostorima, uz intenzivnu kontinuiranu vezu s koncertnim promotorima i organizatorima. Na taj način bismo podignuli kvalitetu i brendirali cijelu Pulu, ističe on.
Pritom navodi pozitivne primjere zadarske gradske javne ustanove 'Koncertni ured Zadar' (osnovane 2014.), koja među ostalim upravlja polivalentnom dvoranom Providurova palača te koncertnom dvoranom braće Bersa, te šibenske javne ustanove u kulturi 'Tvrđava kulture Šibenik' (osnovane 2016.) koja, pored tvrđava sv. Mihovila, Barone i sv. Ivana, od prošle godine upravlja i Kućom umjetnosti Arsen.
- Uz Arenu, mi imamo i Malo rimsko kazalište s 1.500 i Kaštel sa 700 sjedala, koji su svega 200-300 metara zračne linije od amfiteatra. To niti jedan grad u Hrvatskoj nema! Pula se upravo s takva tri velebna prostora treba brendirati. I to na način da elitini izvođači idu u elitne prostore. Ne moraju svi u Arenu, mogu na neko drugo mjesto, kaže Cukerić.
Arena je, veli on, nezgodan koncertni prostor zbog svog kapaciteta, koji je s jedne strane premalen za velike stadionske bendove koji iziskuju velike troškove (zbog čega se pribjegava modelu s dvije uzastopne koncertne večeri), dok je s druge strane prevelik za trenutne progresivne 'in' sastave koji mogu imati tri, četiri tisuća posjetitelja. Zato se u Arenu najčešće ide s provjerenim imenima, zaključuje Edi Cukerić.
Potpisanog novinara, tada desetogodišnjaka koji je živio na obližnjoj Karolini, netko od starijih iz kvarta uspješno je te večeri 9. lipnja 1978. bacio preko ograde u prednjem dijelu Arene, da bi ubrzo sa stražnje, donje strane pozornice, zaklonjene velikim plahtama, mogao promatrati siluete pjevačica Boney M. koje su se brzo presvlačile u pauzi koncerta.
Nedavno je na Facebook stranici 'Pula iz vremena Jugoslavije' objavljena ulaznica za taj koncert prvog velikog, tada recentnog svjetskog benda u Areni, s koje se da pročitati da je ulaz koštao 100 dinara. Toliko je koštao i u beogradskom Pioniru gdje su, odmah nakon Pule, nastupili 11. i 12. lipnja. Izvjestitelj s tog beogradskog koncerta napisao je tada da je, usporedbe radi, Džuboks koštao 10 dinara. Ograde oko Arene, ne bi li se spriječio besplatni pogled vanjskim promatračima, bile su omotane zastorima od jute. Malo je njih tada znalo da je Boney M. bio projekt njemačkog producenta Franka Fariana, koji je na počecima sam pjevao i muške i ženske glasove te ih naknadno miksao, da bi tek kasnije angažirao Bobbyja Farrella (umro 2010.), Liz Mitchell, Marciu Barrett, Maizie Williams i Reggie Tsiboe.
(Foto ulaznice: FB 'Pula iz vremena Jugoslavije')
Arctic Monkeys 2022.
Tame Impala 2022.
Pauza zbog pandemije korone 2020. i 2021.
Foo Fighters 2019.
Bonobo 2018.
Kraftwerk 2018.
Grace Jones 2017.
Massive Attack 2016.
Damian Marley 2016.
Kamasi Washington 2016.
Robert Plant 2016.
David Gilmour 2015.
Nils Frahm 2014.
Zaz, 2013.
Leonard Cohen 2013.
Tom Jones 2012.
SeaL 2011.
Apocalyptica 2011.
Stereo MC’s 2011.
Paco de Lucia 2010.
Solomon Burke i Joss Stone 2010.
Elton John 2009.
Sinead O’Connor 2009.
Manu Chao 2008.
Nora Jones 2007.
Zucchero 2007.
Jose Carreras 2006.
Joe Cocker 2005.
Jamiroquai 2005.
Andrea Bocelli 2005.
Luciano Pavarotti 2004.
Eros Ramazzotti 2004.
Cesaria Evora 2003.
Placido Domingo 2003.
Simply Red 2003.
Jamiroquai 2002.
Alanis Morissette 2000.
James Brown 1998.
Sting, prvi put 1997.
Monserrat Caballe 1997.